نکات طلایی مشاور تحصیلی منطقه ۱۷، برای کنکوری‌ها و والدین

تهران(پانا)- رشید دوقانلو، مشاور تحصیلی منطقه۱۷، توصیه‌هایی برای کنکوری‌ها در هفته‎ پایانی مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
نکات طلایی مشاور تحصیلی منطقه ۱۷، برای کنکوری‌ها و والدین

رشید دوقانلو در گفت‌وگو با پانا، گفت: در آستانه برگزاری کنکور سال جاری توصیه هایی کوتاه و کارآمد که حاصل تجربیات چندین ساله است، به داوطلبان عزیز و خانواده های معزز آنان داریم. ابتدا ۳ توصیه به سه گروه از داوطلبانی که اکثر آنها دانش آموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی جاری بوده اند. گروه اول، داوطلبانی که رغبت و اعتقاد چندانی به دانشگاه رفتن ندارند یا به هر دلیلی نتوانسته اند امسال خودشان را برای رقابت در کنکور آماده کنند و در برابر عمل انجام شده قرار گرفته اند. این گروه احتمالا استرس و اضطراب قابل توجهی را نسبت به کنکور ندارند ولی ممکن است از جانب خانواده و احیانا حرف دیگران مقداری نگران باشند که آن هم با گذر زمان حل خواهد شد. به این گروه توصیه می کنم تکلیف خودشان را مشخص کنند که قصد شرکت جدی در کنکور سال آینده را دارند یا نه؟ اگر قصد دارند از همین امروز برای آن برنامه ریزی کرده و با شرکت در کنکور امسال به تجربه خود بیفزایند و اگر چنین قصدی ندارند برای ادامه زندگی باز از همین امروز تصمیم های لازم را اتخاذ کنند.

وی افزود: گروه دوم، داوطلبانی که برنامه ریزی و آمادگی صددرصدی برای کنکور پیدا نکرده اند. احتمالا درگیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم بوده و یا عذر دیگری داشته اند. این افراد نسبت به گروه اول اضطراب بیشتری دارند. این داوطلبان به احتمال زیاد حسرتشان سر جلسه امتحان کنکور خودش را نشان خواهد داد که، اگر یک مقدار بیشتر مطالعه کرده بودم حتما رتبه خوبی را کسب می کردم. البته حسرت ها هیچ سودی در آن لحظه نخواهد داشت. این عزیزان اگر نیم نگاهی به رشته و دانشگاه خوب دارند، بعد از آزمون بلافاصله کار و برنامه ریزی خودشان برای کنکور سال آینده را به طور جدی شروع کنند.

رشید دوقانلو گفت: اما گروه سوم، داوطلبانی که با برنامه و مطالعه کافی و لازم خودشان را برای این آزمون آماده کرده اند و استرس و اضطراب بیشتری دارند و البته باید بدانند که مقداری اضطراب برای بالا بردن کارایی نیاز است و کیفیت کارشان را بالاتر خواهد برد.

وی در ادامه افزود: چند توصیه ساده به این عزیزان در این موقعیت دو سه روز مانده به آزمون دارم.

1- از مطالعه دقیق و عمیق دروس دست برداشته و صرفا خلاصه نویسی و حاشیه نویسی هایشان را مرور کنند.

2- بدانند داوطلبان دیگر هم وضعیت مشابه آن ها را دارند و در یک ابهام و اضطراب مشابه به سر می برند.

3- خیلی درگیر اطلاعات مختلف در زمینه کنکور و غیرکنکور نبوده و به اطلاعیه های سازمان سنجش بسنده کنند.

4- وسایل مورد نیاز برای جلسه کنکور (کارت ورود به جلسه، مداد، پاک کن، تراش و ...) را زودتر آماده کرده و از همراه داشتن وسایل اضافی پرهیز کنند.

5- کنکور در عین مهم بودن خیلی هم بزرگ نیست که بخواهید بیش از حد معمول نگرانش باشید. این جمله را به خاطر داشته باشید که" هر مساله مهم و حتی نگران کننده و ناراحت کننده امروز، در آینده، موجبات خنده و شوخی شما را فراهم خواهد کرد."

6- اگر تلاش تان را انجام داده اید از اینجا به بعد به خدا توکل کنید و پذیرای هرنتیجه ای باشید.

وی سخنی کوتاه و بدون تعارف با والدین کنکوری ها مطرح کرد و افزود: بدانیم و بدانید هر فعالیتی که انجام می دهیم معطوف به نتیجه ای است. ولی متاسفانه یا خوشبختانه نتیجه در اختیار ما نیست، آنچه در اختیار است وظیفه ماست. ضرورتا بچه ها چیزی که والدین می خواهند، نمی شوند بلکه چیزی می شوند که خودشان می خواهند. تنها کاری که والدین می‌توانند انجام دهند عمل صحیح و درست به وظیفه شان است که اعتقاد راسخی وجود دارد. اگر وظیفه درست انجام شود نتیجه دلخواه به احتمال زیاد محقق خواهد شد. یکی از وظایف عمده والدین در مورد فرزندانشان، ضمن برآورده کردن نیازهای جسمانی و روانی، احترام و اعتماد به انتخاب های آن هاست. اگر وظایف مان را انجام داده ایم، صرف نظر از نتیجه ای که رقم می خورد با تمسک به آیات شریف زیر به خداوند متعال توکل می کنیم و هرآنچه او مقدر کند به طور قطع، موجب آرامش خواهد شد:

قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

بگو جز آنچه خدا براى ما مقرر داشته هرگز به ما نمى ‏رسد او سرپرست ماست و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند .(51 توبه)

لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍا

تا بر آنچه از دست شما رفت، تأسف نخورید، و بر آنچه به شما عطا کرده است، شادمان و دلخوش نشوید، و خدا هیچ گردنکش خودستا را دوست ندارد.(23 حدید)

دوقانلو در انتها گفت: مطالبم را با این ابیات حضرت مولانا به پایان می برم که می فرماید:

هر لحظه که تسلیمم در کارگه تقدیر آرام تر از آهو، بی باک تر از شیرم

هر لحظه که می کوشم در کار کنم تدبیر رنج از پی رنج آید، زنجیر پی زنجیر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار