نگاهی به « چرخه ی فناوری فضایی ایران »

به مناسب سالروز پیوستن ایران به کشورهای صاحب چرخه فناوری فضایی

یزد (پانا ) _نیاز روز افزون جوامع بشری به شیوه های نوین ارتباطی و دستیابی به روش های بهتر برای کسب اطلاعات از زمین و همچنین مزایا و ویژگی های ماهواره در دستیابی به این موارد موجب شد تا از اواسطه دهه 50 میلادی تحقیق و توسعه در حوزه فضایی و ساخت و پرتاب ماهواره به فضا در جهان روند رو به رشدی به خود بگیرد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به « چرخه ی فناوری فضایی ایران »

بهره برداری ایران از فناوری فضایی و ماهواره به سال1348 و زمانی که یک آنتن 30 متری در اسدآباد همدان به منظور ارتباط گیری با ماهواره های سازمان بین المللی مخابرات جهانی نصب شد برمیگردد.

پس از آن نیز تلاش هایی در حوزه فناوری فضایی در کشور شکل گرفت امّا در اواسط دهه هفتاد بود که ایران به طور جدی وارد عرصه فناوری شد و سازمان فضایی کشور در سال 1382 تشکیل شد.

ایران در27 مرداد سال 1387 توانسط با ساخت و پرتاب ماهواره «امید» توسط ماهواره بر سفیر به چرخه کامل فناوری فضایی دست پیدا کند.

نکته قابل تأمل این است که در حال حاضر 92 کشور دارای ماهواره در فضا هستند. تنها 58 کشور در جهان توانایی ساخت ماهواره را دارند و از این تعداد فقط 10 کشور قادر هستند که ماهواره به فضا پرتاب کنند . یعنی 10 کشور در دنیا صاحب چرخه کامل فناوری فضایی هستند که ایران نیز یکی از آنها است .

گام های مهم ایران در حوزه فضایی به شرح ذیل میباشد :

ساخت مدل مهندسی و فضایی ماهواره مصباح با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط نیروهای متخصص داخلی در سال 1378 تا 1380، ساخت اولین ماهواره سنجشی کشور توسط روسیه به نام ماهواره سینا به سفارش وزارت علوم و تحقیقات وفناوری در سال 1384، ساخت و پرتاب موفقیت آمیز ماهوره امید به عنوان نخستین ماهواره ایرانی و ورود ایران به باشگاه کشورهای فضایی در سال1387 ،پرتاب ماهواره نوید در سال 1390، ثبت اولیه بین المللی 14 موقعیت مداری در سال های 1390 و 1391 ، پرتاب اولین موجود زنده در سال 1391 توسط کاوشگر پیام ، پرتاب ماهواره ملی فجر در سال 1393، ثبت اولیه بین المللی 4 موقعیت مداری در سال 1394 و پرتاب ماهواره نظامی نور در سال 1399

دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی به دلیل پیچیدگی زیادی که پرتاب ماهواره دارد بسیار سخت است اما متخصصان ایرانی توانسته اند سال ها پیش به این مهم دست پیداکرده و جزو 10 کشور برتر در این حوزه بشوند. بر اساس هدف گذاری های انجام شده، اولین پرتاب انسان به فضا توسط ایران نیز در سال 1404 برنامه ریزی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار