یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پیدا و پنهان توافق «تل‌آویو - ابوظبی»

تهران (پانا)‌ - یک تحلیلگر روابط بین‌الملل اهداف و سیاست‌های کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را تشریح و تاکید کرد کشاندن اسرائیل به خلیج فارس بسیار خطرناک است.

کد مطلب: ۱۱۱۵۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
پیدا و پنهان توافق «تل‌آویو - ابوظبی»

علی بیگدلی درباره برقراری روابط دیپلماتیک امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی به پانا گفت: «تغییراتی در منطقه خاورمیانه در حال به وقوع پیوستن است که از قبل هم نشانه‌های آن وجود داشت. شاید از 10 سال پیش شاهد گسترش بنگاه‌های تجاری اسرائیل در شیخ‌نشین‌های خلیج فارس بودیم، هیات‌های بین شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و اسرائیل رفت و آمد می‌کردند و حتی مستشارانی در حوزه‌های کشاورزی و بهداشتی داشتند و قابل پیش‌بینی بود که چنین اتفاقی خواهد افتاد. اما اینکه در این شرایط این اتفاق افتاده است، حکایت از این دارد که آمریکا به دنبال فشارهای بیشتری بر ایران است و می‌خواهد حوزه‌های نفوذ ایران را کنترل کند و حلقه‌های دور ایران را تنگ‌تر کند.»

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: «با توجه به اینکه در آینده نزدیک بحرین و عمان و احتمالا سومالی و عربستان سعودی هم، روابط دیپلماتیک را با رژیم صهیونیستی برقرار خواهند کرد، می‌تواند که پایگاه‌های اسرائیل را در این کشورها فعال کند. به این ترتیب ایران به طور مستقیم در برابر اسرائیل در خیلج فارس قرار خواهد گرفت که منطقه بسیار بسیار حساسی است.»

این استاد دانشگاه شهیدبهشتی اضافه کرد: «این اتفاق نشان داد که شیخ‌نشین‌های خلیج فارس از حالت سنتی و انفعالی خود خارج شده‌اند و وارد فضای جدیدتری می‌شوند. مجموعه حوادثی اتفاق می‌افتد که فشار آمریکا و آن تفکر ایران‌هراسی را در منطقه گسترش بیشتری می‌دهد.»

وی تاکید کرد: «اگر چه ایران و ترکیه این اقدام امارات را خیانت به فلسطینیان عنوان کردند اما به نظر می‌رسد در دنیای عرب، مساله فلسطین از اولویت‌شان خارج شده و باید فلسطین باید به آنچه که دارد دل خوش کند. در ماده 1 این سند البته آمده است اسرائیل تعهد کرده است که سرزمین‌های غربی رود اردن را تصرف نکند، ولی نتانیاهو در انتخاباتش اعلام کرد که ما این مناطق را تصرف خواهیم کرد و جزو شعارهای انتخاباتی او بوده است. بنابراین نمی‌شود به اظهارنظرهای نتانیاهو امیدوار بود و از طرفی هم امارات خواسته است با بیان این موضوع یک توجیهی برای خود به وجود بیاورد.»

این تحلیلگر سیاست خارجی اظهار کرد: «امارات متحده عربی به تنهایی قادر نبوده دست به چنین اقدامی بزند و پیمان همکاری‌‌های دیپلماتیک امضا کند، بلکه هم شورای همکاری خلیج فارس و به احتمال زیاد اتحادیه عرب هم این چراغ سبز را به آن‌ها نشان داده‌اند. دنیای عرب دچار تغییراتی می‌شود که در تقابل با ایران قرار می‌گیرد.»

علی بیگدلی با بیان اینکه ترکیه بر سر امور لیبی با امارات متحده عربی دارای مشکل است، گفت: «هر کدام یک از این کشورهای یک طرف دعوای لیبی را گرفته‌اند. اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به عنوان یکی از چهره‌های جریان اخوان المسلمین با عربستان سعودی، مصر و امارات که ضد اخوان المسلمین هستند، تقابل دارد و به همین خاطر اظهارنظرهایی درباره این همکاری داشتند. اما واکنش اردوغان به برقراری ارتباط دیپلماتیک امارات و اسرائیل خیلی قابل تامل نیست. اینکه اردوغان امارات را متهم به خیانت کرده است هم در ارتباط با اخوان المسلمین است که با امارات اختلاف دارد و هم در موضوع لیبی.»

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر روابط دیپلماتیک خود را با امارات قطع نخواهند کرد چون این اقدام امارات با توافق اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده است، افزود: «در آینده نزدیک شیخ‌نشین‌های بحرین و عمان هم حتما روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل برقرار خواهند کرد. دو سه هفته پیش بود که ترامپ گفت من در آینده نزدیک برگ‌های برنده‌ای را رو خواهم کرد که این اقدام یکی از آن برگ‌ها بود. ترامپ در میان جمهوری‌خواهان محافظه‌کار و متعصب و مخصوصا لابی‌های یهودی مقداری محبوبیت خود را از دست داده بود که با این اقدام می‌تواند آرای آن‌ها را در انتخابات آینده آمریکا به دست بیاورد.»

این استاد دانشگاه گفت: «عربستان سعودی در حال حاضر امارات را جلو انداخته است تا این دیوار را بشکند، امارات این کار را انجام داد و به طور قطع و یقین عربستان سعودی در آینده این ارتباط را برقرار خواهد کرد. اسرائیل از سال‌های گذشته در عربستان، امارات، بحرین و عمان بنگاه‌های بسیار بزرگ تجاری را راه‌اندازی کرده است که طبق آخرین آماری که من اطلاع دارم 164 بنگاه بزرگ اسرائیل در شیخ‌نشین‌های خلیج فارس مشغول فعالیت هستند. عربستان می‌خواهد پای اسرائیل را به خلیج فارس باز کند که به لحاظ ژئوپلتیک در آینده بسیار خطرناک است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار