شورای سیاست‌گذاری نشریات بزرگ‌سال رشد کلید خورد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نشریات عمومی بزرگ‌سال رشد (اختصاصی) هدف از تشکیل شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد را کشف حلقه مفقوده در فرایند تولید قدیمی‌ترین و با محتواترین مجلات کشور دانست.

کد مطلب: ۱۱۱۵۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
شورای سیاست‌گذاری نشریات بزرگ‌سال رشد کلید خورد

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، نظر به اهمیت مشارکت‌پذیری و تفکر جمعی در شورای مجلات عمومی و تخصصی نشریات پرشمارگان رشد، اولین جلسه شورای سیاستگذاری نشریات عمومی بزرگ‌سال رشد (اختصاصی) برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا محمدابراهیم محمدی، مدیر کل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مدیرمسئول مجلات رشد ، ضمن گفتن خیر مقدم به حاضران و تشکر از حضور مدیران کل استان‌ها، به ضرورت تشکیل شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد اشاره و بیان کرد: «هدف از تشکیل شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد، کشف حلقه مفقوده در فرایند تولید قدیمی‌ترین و با محتواترین مجلات کشور است. این‌ها تولیدات فرهنگی و تربیتی هستند و پشتیبان و حامی برنامه درسی ملی. مجلات رشد به کتاب‌های درسی وفادارند و شمارگان چشمگیری دارند. آوازه‌ای بسیار کهن دارند و خوش‌نام‌اند و با هدف دانش‌افزایی برای معلمان و دانش‌آموزان عزیز تولید می‌شوند.

انتقال مهارت‌های آموزشی و ترویج معارف با شناخت و متناسب با نیاز حوزه‌های تعلیم و تربیت و کتاب‌های درسی صورت می‌گیرد. دوستانی که درگیر رسانه‌اند، با نشریات ارتباط دارند و دغدغه و دل‌مشغولی فرهنگ دارند، می‌دانند چقدر مطالب ما مناسبت دارد. همچنین می‌دانند چگونه مجلات را محبوب‌ نگه‌داریم و چگونه خواننده پسندتر تولید کنیم. ما معتقدیم، مجلات رشد باید نو باشند، متناسب با نیاز مخاطب خود تولید شوند و منعطف باشند. تلاش برای رفع مشکل و گرفتاری‌های فکری از اهداف مجلات رشد باید باشد. در واقع، مجلات رشد نیاز محورند و در قالب هندسه شخصی حرکت می‌کنند. این مجلات باید امید ساز و برنامه‌ساز باشند و اشتیاق ایجاد کنند. مجله‌ای در حوزه هنرجو باید به کارآفرینی بپردازد و به این فکر کند که فرجام و آینده دانش‌آموز ما چه خواهد شد با این تفکر، مجلات رشد تأثیر بیشتری خواهند داشت. دانش‌آموزان رشته ریاضی باید به کمک مجلات رشد بدانند بازار کار این رشته چگونه خواهد بود و چگونه می‌توانند مؤثر واقع شوند. از طرف دیگر، این مجلات آفتی هم دارند. اگر هر کدام از ما فکر کنیم بهترین سلیقه را داریم، دچار خودشیفتگی شده‌ایم؛ همه نوع آسیب می‌تواند در مجلات رشد باشد. فلسفه جلسات سیاست‌گذاری هم همین است که از این آفت جلوگیری کنیم تا مجلات گرفتار خودشیفتگی نشوند. توجه به جایگاه مجلات رشد و اینکه هر مجله در کنار مجلات دیگر چه جایگاهی دارد، یا در نظام کلان کشور و نظام کلان آموزشی چه جایگاهی دارد، تشابه وتفاوت آن با دگیر مجلات چیست و نگاه استراتژیک آن به سوی آینده، اهمیت دارد.

از طرف دیگر، اهداف و بیانیه مجلات رشد در حال نگاشته‌شدن است. به نظر بنده، شورای سیاست‌گذاری برای همه مجلات رشد لازم است و مجلات تخصصی و مجلات دانش‌آموزی هر کدام یک شورا خواهند دشت. همچنین، برای تکمیل مطالب مجلات رشد، نیازمند شبکه گسترده مطالب هستیم. باید به بانکی از سوژه‌ها ایده‌ها و مطالب دستیابی داشته باشیم. به عبارت دیگر، باید به یک جامعه بزرگ نویسندگان مجلات رشد دست پیدا کنیم. بعد از تولید نشریات هم، مرحله نقد و بررسی است. هم در نگاه کلاسی و هم در نگاه سازمانی، با مسائلی مواجهیم که باید به فکر سال‌های آینده باشیم و ظرفیت‌ها را گسترش دهیم.»در ادامه این جلسه، عظیم محبی، دبیر جلسه و مشاور مدیر کل دفتر در مجلات عمومی بزرگ‌سال، به ضرورت تشکیل شورای سیاست‌گذاری پرداخت و بیان کرد: «با توجه به حضور مدیران ستادی، مدیران کل استان‌ها و نیز سردبیران نشریات رشد، این شورا سه وجهی است و مأموریت ما را روشن می‌کند. می‌خواهیم کیفیت مجلات رشد را ارتقا دهیم. نخست باید بر اساس سند تحول، سیاست مشارکت را اجرا کنیم و سیاست کاهش تمرکز داشته باشیم و مشخص کنیم مخاطبان اصلی نشریات چه نقشی دارند. همچنین، باید راهبردهای آینده مجلات روشن‌تر شوند. وی اظهار داشت: «از ظرفیت استان‌ها باید بیشتر استفاده کنیم و نقش مجلات تخصصی و عمومی در استان‌ها را ارزیابی کنیم. مجلات رشد می‌توانند به مهم‌ترین منبع آموزشی دانش‌آموزان و توانمند‌کردن معلمان تبدیل شوند. هدف ما باید کیفیت بخشی به مجلات باشد. برای این کار به توانمندی استان‌ها توجه کنیم و بیشتر از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم تا آن‌ها هم مشارکت داشته باشند در تولید محتوا. نماینده معلمان هم در تولید محتوا حضور داشته باشد.

نتیجه این جلسه را باید در اهداف آینده شورای سردبیری مشاهده کنیم. این امر به شناسایی نیازها، پیوند نیازها و روشن‌تر شدن اهداف کمک می‌کند. با همفکری شورای سیاست‌گذاری، نقشه راه آینده ما مشخص می‌شود. رویکرد باید این باشد که معلمان خانواده‌ها را بیشتر بشناسند و سردبیران بر اساس نتایج این جلسات به تفکر راهبردی درباره مجلات رشد برسند.»

وی در ادامه درباره ابعاد مسئله و اهمیت آن بحث کرد و دوری از هم‌پوشانی موضوعات بین مجلات را از محورهای مهم و قابل تأمل دانست.

فرهاد اسماعیلی، مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس ، ادامه دهنده بحث‌های شورای سیاست‌گذاری بود. ایشان ضمن تشکر و ابراز خرسندی از عضویت در این کمیته، بیان داشت: «استان فارس با ۱.۱۵۰.۰۰۰ شمارگان در ۲۹ عنوان مجله رشد، از استان‌های برتر در خرید مجلات است. به نظرم مشارکت و نقش معلمان در تولید محتوا اهمیت خاص دارد. مجلات رشد محتوای خوبی دارند و جایگاه آن‌ها در وضعیت فعلی خوب است، ولی بحث این جلسه ارتقای این جایگاه است. ما معتقدیم مجلات رشد باید در سبد مطالعه معلم و دانش‌آموز قرار گیرند؛ البته نقش مدیر مدرسه نیز نباید نادیده گرفته شود. «یک روز با مجلات رشد» عنوانی است که ما در استان اجرا کرده‌ایم. معلم و دانش‌آموزان یک روز بدون کتاب به مدرسه می‌روند و فقط با مجلات رشد کار می‌کنند؛ ‌به‌خصوص در دوره آموزش ابتدایی.

از مسائل دیگری که می‌توان در این شورا به آن پرداخت، بحث توزیع رایگان مجلات در پژوهشگاه‌های دانش‌‌آموزی است. بحث اشاعه مجلات از مسائل مهم و قابل توجه این جلسه است؛ نشریات رشد باید در سبد مطالعه دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان نیز قرار گیرند.

ما باید فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را رصد کنیم. دانشجو معلمان خیلی امیدوار و پویا هستند. باید با دانشگاه فرهنگیان مذاکره کنیم تا مجلات در دسترس دانشجو معلمان قرار گیرند. به مدیر دانشگاه فرهنگیان استان‌ها مجلات رشد را با تخفیف ارائه دهیم تا آسان‌تر در دسترس دانشجومعلمان قرار بگیرند. از طرف دیگر، به دانشجو معلمانی که از مجلات رشد استفاده مطلوب دارند امتیاز بدهیم. مشخص کردن اهداف در مجلات رشد اهمیت خاص دارد. ما برای انتشار پیک‌های نوروزی در سطح استان اهداف مشخص کردیم و مجلات رشد نسبت به بقیه انتشارات اهداف بالاتری دارند و به مرور زمان باید این اهداف بازنگری شوند.

مجله «رشد آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش» جزو موارد خاص در مجلات رشد است. اهداف این مجله و سرفصل‌های آن نیازمند به روز رسانی است. به نظرم باید تجربه استان‌های مختلف را در استفاده از مجلات در نظر داشته باشیم و به اشتراک بگذاریم. همچنین، استفاده از تجربه‌های معلمان در مجلات رشد بسیار می‌تواند مؤثر باشد. پیشنهاد آخر بنده این است که استفاده از مجلات رشد به عنوان منبع آزمون برای همکاران آموزشی و همچنین به عنوان منبع آموزشی در دانشگاه، مورد توجه قرارگیرد.»

در ادامه این جلسه، امیر والی‌پور، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش البرز ، چنین اظهار نظر کرد: آنچه مهم است، هماهنگی ارکان آموزش و پرورش با مجلات رشد است. اگر همه ارکان رشد و سازمان آموزش و پرورش با هم هماهنگ نباشند، به هدف غایی نخواهیم رسید.

پیشنهاد می‌کنم در دو محور به این موضوع پرداخته شود؛ نخست ستاد هدایت و راهبری در اداره کل استان‌ها تشکیل شود و مجلات رشد به عنوان محور آموزش قرار گیرند. متناظر با آن، در مناطق و در شورای مدرسه هم بخشی را داشته باشیم تا از ظرفیت مجلات رشد استفاده بهینه شود؛ دوم اینکه فضای مجازی و محتوای الکترونیک را به شکل جدی پی گیری کنیم. با توجه به شیوع بیماری کرونا، در بخش محتوای الکترونیک با هماهنگی استان‌ها مجلات رشد را در بستر سامانه شاد بارگذاری کنیم و ضمن بازخوردگیری، از مطالب مجلات رشد مسابقه برگزار و در سامانه شاد ارتباط تعاملی برقرار کنیم.»

دانشفر، مسئول آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ، در خصوص تأثیر‌گذاری مجلات رشد و توانمند سازی معلمان بیان داشت: «از گذشته‌های دور، آموزش معلمان با سازمان پژوهش پیوند دیرینه داشته‌است. اما امروز سامانه‌هایی که در حوزه آموزش ضمن خدمت فعالیت می‌کنند، اهمیت یافته‌اند. سامانه « LTMS» یک سامانه برخط است که آموزش معلمان در این سامانه تدارک دیده شده است. کلیه قوانین آموزش‌های ضمن خدمت معلمان برای گروه‌های مختلف در آن موجود است و همه معلمان در آن پروفایل شخصی دارند که تقریباً هر روز به آن سر می‌‌زنند. اخیراً رتبه‌بندی معلمان نیز در این سامانه اجرا شده و به نوعی جایگاه جدیدی در وزارت آموزش و پرورش برای خود باز کرده‌است. معلمان ما در آزمون رتبه‌بندی نیز به این سامانه مراجعه می‌کنند. مدیران نیز در این سامانه پروفایل خاص خودشان را دارند. ما می‌توانیم برای معلمان پایگاه مجلات رشد را ایجاد کنیم و برای بارگذاری مجلات رشد با این سامانه وارد تفاهم شویم که ضمن خدمت تخصصی، به مجلات رشد هم بپردازیم. ما در علوم پایه مجلاتی داریم که معلمان خاص خودش را دارد. می‌توانیم از این مجلات برای آموزش ضمن خدمت استفاده کنیم. همچنین، می‌توانیم در این حوزه تولید محتوا هم بکنیم. سامانه پروفایل شخصی مدیران مدرسه‌ها را هم داریم. در استان‌ها حوزه آموزش منابع انسانی و همچنین کارگزینی‌ها و صدور احکام پرسنلی هم تدارک دیده شده و رتبه‌بندی پرسنل نیز در این سامانه است. می‌توانیم برای مجلات رشد پایگاه ایجاد کنیم تا به عنوان نماینده یا دبیرخانه، در این سامانه فعالیت کنند. همچنین باید مقالات و تألیفاتی که همکاران ما در مجلات رشد به چاپ می‌رسانند، برایشان امتیاز داشته‌باشد؛ نوعی گواهینامه نوع دوم در آموزش و پرورش.

تاکنون 35 هزار مقاله در این سامانه بارگذاری شده ‌است، ولی ما نتوانسته‌ایم متولی نشر این مقالات را پیدا کنیم. ارتباط با سازمان یا نشریات آموزشی رشد می‌تواند کمک مؤثری به‌صورت دو طرفه باشد. برای این تعداد مقالات تألیفی و ترجمه‌ای کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم. ارتباط با مجلات رشد و سازمان پژوهش فرصت خوبی است که این مقالات به به مقصد خود برسند و به بانک اطلاعاتی معلمان مؤلف تبدیل شوند.»

شیرزادی هم گفت، ضمن تشکر از برگزاری شورای سیاست‌گذاری، به چند نکته مهم اشاره می‌کنم: «نخست اینکه به تمرکز یا عدم تمرکز پرداخته شد. باید عرض کنم ظرفیت‌ها و پتانسیلی که معلمان و دبیران دارند، می‌تواند در اشاعه مجلات رشد و به کمک گروه‌های درسی مؤثر واقع شود. ما ۲۱ دبیرخانه کشوری راهبری تخصصی داریم. این دبیرخانه‌ها با ارتباط با سرگروه‌های درسی استان‌ها و مناطق و معلمان، به ترتیب اولویت به شکل زنجیره ارتباطی، می‌توانند در اشاعه مجلات رشد مؤثر باشند. از این طریق می‌توانیم به معلمان دسترسی داشته باشیم.

نکته دوم، بحث ایجاد انگیزه است. باید توجه کنیم به نیاز معلمان و امتیازاتی که معلمان برای ارتقای شغلی نیاز دارند. نظرات معلمان می‌تواند بازخوردهای خوبی داشته باشد و باید امتیازهایی را برای معلمان در نظر بگیریم. نکته بعدی، بحث طولانی شدن پروسه درج مطلب در مجلات است. این پروسه زمان‌بر است. همکاران ما انتظار دارند قبل از اینکه مطالب کهنه شود، به چاپ برسند تا انگیزه ارسال مطلب جدید را هم داشته باشند.

موضوع بعدی، استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و مجازی است. استفاده از ظرفیت سایت‌ها و فضای مجازی سرعت ارتباط با مخاطب را بیشتر و تعامل و ارتباطات مؤثرتری را با مجلات رشد برقرار می‌کند. نکته آخر، روزآمد سازی مطالب مجلات رشد است. به روز بودن مطالب، رویدادها، آخرین یافته‌ها، نشست‌ها و جلسات می‌تواند به اشاعه مجلات کمک کند.

معصومه حسن زاده، سرگروه آموزشی عربی شهر تهران ، در خصوص حضور پررنگ مجلات رشد در مدرسه‌ها و در نظر گرفتن امتیازاتی برای همکارانی که از این مجلات استفاده می‌کنند، نظر داد . وی به نبود مجله تخصصی برای درس عربی اشاره کرد و بیان داشت: «ما به ناچار مجله‌ای تخصصی را برای این دسته از همکاران و مقالاتشان در نظر گرفته‌ایم. سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ مقاله در سراسر کشور به بخش کشوری مجله راه می‌یابد.»

در نظر گرفتن اولویت چاپ مقاله برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به‌منظور حضور جدی دانشجومعلمان در مجلات رشد و تلاش برای دریافت درجه علمی ترویجی برای مجلات رشد و تعامل با وزارت علوم برای چاپ مقالات دانشگاه فرهنگیان و همچنین ایجاد تعامل و ارتباط با بخش مجلات وزارت آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت آیسسکو و همچنین استفاده از تجربه‌های بین المللی در این زمینه ، از مطالب مورد اشاره ایشان بود.

اسماعیلی، از معاونت آموزش ابتدایی و رئیس گروه‌های آموزشی بیان داشت: «ضمن تشکر از دعوت ذینفعان واقعی مجلات رشد در شورای سیاست‌گذاری، باید به این نکته مهم اشاره کنم که سابقه مجلات رشد برمی‌گردد به چاپ اولین نشریه اصول تعلیمات در سال 1298 که به مرور به پیک تبدیل شدند. از سال 1360هم این مجلات با نام رشد شروع به فعالیت کردند. مجلات رشد مخصوص آموزش و پرورش هستند. در این نشریات باید به نیاز مخاطبان توجه کنیم. اولین گام ایجاد نیاز است و با سیاست‌گذاری باید ایجاد نیاز کنیم. پیشنهاد می‌کنم در وهله نخست محتوا تقویت شود. بعد باید به شرایط کنونی چاپ و توزیع تجدید نظر کنیم. به عبارت دیگر، باید نوع انتشار و چاپ تغییر کند. از موارد دیگر می‌توان از شبکه شاد به عنوان رسانه رسمی آموزش و پرورش بهره برد که مدیران، معلمان و دانش‌‌آموزان عضو آن هستند. البته اولیا در این بخش نیستند. امروزه نقش اولیا بسیار مهم است. یک پای آموزش در شرایط فعلی اولیا هستند. همچنین، سرگروه‌های آموزشی مسئول تضمین کیفیت در آموزش و پرورش هستند. نقش سرگروه‌های آموزشی باید جدی گرفته شود و مجلات رشد به دست سرگروه‌های آمورشی برسد. اتفاقات بسیار خوبی در کف مدرسه می‌افتد. توجه به این اتفاقات، سیاست اداره‌کرد مدرسه و نیز توجه به نظرات معاونت‌ها، از موارد مهم قابل توجه در مجلات رشدند.

رئیس زاده، مدیر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش ، در مورد شورای سیاست‌گذاری، به چند نکته اشاره کرد، از جمله: 1. روشن سازی اهداف مجلات رشد برای مخاطبان؛ 2. مخاطب شناسی؛ 3. شناسایی نیاز مخاطبان؛ 4. توجه به اسناد تحولی در برنامه‌های نظام آموزشی کشور؛ نظام آموزشی کشور زیرنظام‌هایی دارد که برنامه‌هایی برای آن نوشته شده‌اند. این موارد نیاز به آموزش دارند و مجلات رشد می‌توانند برای توانمندسازی معلمان و کارشناسان در این حوزه مؤثر باشند. شناسایی ذائقه مخاطبان و برنامه‌هایی که در این زیرنظام داریم، قابل توجه است. به نظر من اگر این موارد در اختیار استان‌ها قرار گیرند، مقالات و موضوعات مرتبط با آن‌ها به سرعت در مجلات رشد منتشر خواهند شد. استان نیز باید سهمی در تکمیل مطالب مجلات رشد داشته باشد تا گستره مخاطبان افزایش پیدا کند. همچنین، نیاز سنجی از دل این موارد می‌تواند بیرون بیاید. به نظر من مطالب مجلات رشد از هم گسیختگی دارند. نظام‌مندی مطالب در مجلات رشد کمتر دیده می‌شود و بعضی محتواها کاربردی نیستند. ویترین مدرسه‌های ما و اتاق‌های مدیران ما در مدرسه‌ها خالی و در حال خاک خوردن است. این ویترین‌ها می‌تواند محل نمایش مجلات رشد باشد.

نماینده انجمن اولیا و مربیان به چند نکته اشاره کرد: با توجه به انتشار مجله پیوند توسط انجمن اولیا و مربیان، به نظرم دو مبحث مهم، تولید و توزیع هستند که اطلاع رسانی در این باره ضعیف است. در سطح مدرسه‌ها کم کاری زیادی وجود دارد و کمک گرفتن از رسانه‌های ملی برای اطلاع رسانی به مخاطبان اهمیت دارد. از مهم‌ترین اقدامات برای اطلاع‌رسانی و معرفی مجلات رشد در توزیع، زمان ثبت نام است.»

فریدالدین حداد عادل، سردبیر رشد مدرسه فردا بیان داشت: «در مجلات رشد، مخاطبان ما یک طیف خاص نیستند. این مجموعه مجلات به مسائل آموزش و پرورش می‌پردازند و حرکت رو به رشد و دغدغه حل مسئله دارند. در این شرایط، ما باید به این بیندیشیم که درس بومی در مدرسه‌ها طراحی شود. ما در مواردی نیاز به پیشرفت داریم، اما محدودیت‌هایی وجود دارند که نمی‌توانیم قدم‌های جدی‌تر برداریم. از آن جا که مجلات رشد در یک زنجیره به هم پیوسته منتشر می‌شوند، به نظرم مزیت رقابتی در مجلات بیشتر شود و از این شورا کمک بگیریم تا به سمت گرفتن تبلیغ در مجلات رشد برویم؛ البته با رعایت قواعد مجموعه آموزش و پرورش. نکته بسیار مهم، توجه به این نکته است که برای جذب مخاطب، آیا می‌توانیم درجه علمی - ترویجی برای مجلات بگیریم؟ این مسئله می‌تواند در رشد و پیشرفت و اشاعه مجلات رشد اهمیت بسیار خواهد داشت.

مهدی واحدی، سردبیر رشد آموزش فناوری آموزشی ، اظهار داشت: «شورای سیاست‌گذاری مجلات رشد برای هم‌پوشانی یا هم افزایی مطالب مجلات رشد کمک کند و کمیته‌هایی برای نقد و بررسی تعیین شوند. لازم است مطالب از منظر محتوایی و طراحی به نقد گذاشته شوند. در غیر این صورت، تحول محتوایی اتفاق نخواهد افتاد. نکته بعدی در خصوص پیشنهاد امتیاز قائل شدن برای مطالب ارسالی است. در این‌صورت مطالب کم وزن به سوی مجلات سرازیر خواهند شد و بخش زیادی از انرژی شورای نشریات را خواهد گرفت. باید شاخص‌ها را مشخص کنیم و بعد به دریافت مطالب و ایجاد توقع فکر کنیم.»

سید مصطفی آذرکیش : «باید نگاه نو به مجلات رشد ایجاد شود. به نوعی، دسترسی به اطلاعات را امروزه همه دارند. ما باید به صورت ویژه عمل کنیم تا جذابیت داشته باشیم. به نظر من، باید چهار گام در این زمینه برداشته شود: نخست حساس سازی مخاطبان؛دوم، آگاهی‌‌دادن برای چرایی مشارکت؛ سوم، نقش پذیری و تعریف نقش هر فرد در مشارکت؛ چهارم رصد مستمر پیشرفت کار.

به نظرم باید بحث‌های رقابتی را بیشتر کنیم تا پاسخگوی نیاز مخاطب باشیم. از طرف دیگر، توسعه حرفه‌ای معلمان، هنرآموزان و هنرجویان در محتواهای تولیدی مدنظر قرار گیرد. دستور کار جلسه آینده، تمرکز در روش اجرا باشد. به نظرم تمرکز در روش اجرا می‌تواند سبب تحول شود.»

علی محبی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ، در جمع‌بندی مطالب نشست بیان داشت: ضمن تشکر از حضور دوستان عزیز در جلسه، آنچه می‌توانیم استنباط کنیم، این است که مجلات رشد جایگاه ارزشمندی در نظام تعلیم و تربیت دارند، اما آنچه در وضعیت فعلی عاید ما می‌شود، این است که این وضعیت ما را راضی نمی‌کند و بیشتر از این می‌توانیم اثرگذار باشیم. برخی راهکارها در ابعاد گوناگون مطرح شدند که نکات ارزشمند و خوبی هم بودند. وجه مشترک همه مجلات رشد این است که همه باید در خدمت محقق ساختن آرمان‌ها و اهداف سند تحول باشند. برای نشریات رشد باید شورای کاربردی ایجاد شود و کاربست داده شود. شورای سیاست‌گذاری در سطح عالی ایجاد شود و به فراخور شوراها، کمیته‌های استانی داشته باشیم. آیین‌‌نامه و دستورالعمل شورای سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف ترسیم شود و برای جلسه آینده فرایند کارها را بتوانیم مشخص کنیم.

هدف هر نشریه مشخص شود. به عبارت دیگر، ورودی‌ها و خروجی‌ها تعیین شوند؛ اینکه خروجی نشریه چقدر ما را به اهدافمان می‌رساند. نشریات را همواره با مدلی ارزیابی کنیم که به مفید بودن آن‌ یا به عبارت دیگر، به هزینه- فایده برسیم. به نظرم این جلسه بسیار مفید بود؛ ضمن اینکه این جلسات را تشکیل می‌دهیم، سامانه‌ای ایجاد کنیم که در فرایندها دسترسی به پیشنهادهای دوستان را هم داشته باشیم و آسیب‌شناسی هم بشود و مراحل کار را عملیاتی کنیم. لازم است برای مجلات رشد یک سند و نقشه راهبردی داشته باشیم. بدانیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برسیم. اسناد راهبردی بیشتر به کمک مدل «SWOT» است. این مدل فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی می‌کند، ولی خیلی جاها به برنامه تبدیل نمی‌شود. اگر نظرسنجی نکنیم و تعریف‌های نقدها به دست ما نرسد، نتیجه بخش نخواهد شد. در تمام نشریات ما دو نکته باید سرلوحه کار باشد: 1. امید؛ 2. انگیزه یادگیری.

اگر امید باشد، آسیب‌ها راه را سد نخواهند کرد. جامعه امیدوار موفق خواهد شد. در خصوص انگیزه یادگیری، باید اشاره کنم که تدریس نوین با گذشته فرق دارد؛ تسهیل یادگیری، در مخاطب انگیزه ایجاد می‌کند و در نهایت به تحریک یادگیری می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار