از ابطال ماده 8 «قانون هوای پاک» تا مانور «اُزن» در «ریه» پایتخت

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست : ابطال ماده ۸ قانون هوای پاک خروج خودروهای فرسوده را پیچیده کرده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اُزن شاخص برتر آلایندگی در ایام تابستان است، گفت اُزن در تابستان جایگزین ذرات معلق شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
از  ابطال  ماده 8 «قانون هوای پاک» تا مانور  «اُزن» در «ریه» پایتخت

تهران از ابتدای امسال تا کنون 32 روز ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 2 روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه را پشت سر گذاشته است. حدود دو ماه از تابستان می‌گذرد و آلاینده اُزن به عنوان یک آلاینده مهم، هوای تهران را آلوده است. مسعود تجریشی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره آلودگی هوا در نیمه نخست امسال اظهار کرد: «در نیمه نخست امسال و همین ایام تیرماه و مردادماه جاری شاهد هستیم که آلاینده اُزن شاخص برتر آلایندگی است که این آلاینده از ناکس تولید می‌شود و عموما در افزایش دما اتفاق می‌افتد. در کشور ما به نظر می‌رسد که اُزن در تابستان جایگزین ذرات معلق شده است و از سال 96 شاهد این آلاینده در کنار سایر آلاینده‌ها هستیم.»

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اُزن در تابستان به علت تابش نور خورشید افزایش می‌یابد، گفت: «وقتی خودروها دچار فرسودگی می‌شوند آلاینده ناکس در آنها بیشتر می‌شود و علاوه بر این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری نیز ناکس بیشتری تولید می‌کنند که بر اثر افزایش دمای هوا این آلاینده به اُزن تبدیل می‌شود. از طرفی نیروگاه‌ها هم ناکس تولید می‌کنند اما با توجه به اینکه در کلانشهر تهران نیروگاه جدی وجود ندارد ناکسی که وارد هوا می‌شود از طریق خودروها است.»

وی تاکید کرد: «اُزن آلاینده‌ای خطرناک است که بر روی سلامتی انسان با بروز سرطان و مشکلات ریوی اثر بگذارد و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی که هر ساله شاهد گرمای هوا هستیم، اُزن نیز تشدید می‌شود. از آنجا که اُزن گاز خطرناکی است و می‌تواند خسارت‌های زیادی وارد کند و در تابستان امسال هم شاهد آن هستیم که روزهای آلوده به علت اُزن بوده است، به همین دلیل باید روی کاهش شیوع گازهای تولید کننده آن تمرکز شود.»

تجریشی گفت: «راهکار کاهش اُزن هم گسترش ناوگان ریلی و حمل و نقل عمومی و پرهیز از خودرومحور بودن است که ضرورت دارد خودروهایی که فرسوده می‌شوند از رده خارج شوند اما اکنون با ابطال ماده 8 قانون هوای پاک موضوع خروج خودروهای فرسوده نیز پیچیده شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار