تشریح فعالیت های سوادآموزی استان فارس در شرایط کرونا ویروس

شیراز(پانا)-معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه سال 98 استان فارس در ارزیابی عملکرد فعالیت های سوادآموزی در کشور مقام اول را کسب کرد، گفت امسال نیز در 16 شاخص ارزیابی عملکرد سازمانی سوادآموزی جز استان های برتر کشور هستیم.

کد مطلب: ۱۱۱۴۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تشریح فعالیت های سوادآموزی استان فارس در شرایط کرونا ویروس

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش فارس، بهزاد نوروزی چگینی در برنامه زنده تلویزیونی " نگاه روز " از شبکه استانی ، با اشاره به اینکه در سال 1355 درصد با سوادی مردم در استان فارس 49 و پنج دهم درصد بوده است افزود: طبق آخرین آمار سرشماری در سال 1395 درصد باسوادی در فارس نزدیک 90 درصد بوده که این جهش چشم گیر را مرهون تلاش های بی دریغ همکارانمان در حوزه سواد آموزی فارس در 40 سال گذشته هستیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در 15 سال گذشته میانگین رشد سواد در کشور ایران 3 برابر آمارهای جهانی است اظهار کرد: خوشبختانه هر سال شاهد انسداد هر چه بیشتر بی سوادی در استان و کشور هستیم.
نوروزی مهمترین شرح وظایف سازمانی حوزه سواد آموزی را احصاء و شناسایی بی سوادان و کم‌سوادان و تعلیم به آنها دانست و تصریح کرد : با توجه به شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه یک برنامه کوتاه مدت با موضوع اولویت حفظ سلامتی آموزش دهنده ها و سوادآموزان شامل تهیه موادضدعفونی ، تهیه برشور و فیلم آموزشی برای بالا بردن آگاهی مخاطبین نسبت به این ویروس در معاونت سواد آموزی استان فارس برای این شرایط بحرانی پیش بینی شد.

او با اشاره به شیوع ویروس کووید 19 در جهان ، گفت : در چنین شرایطی فعالیت‌های آموزشی ازجمله آموزش بزرگ‌سالان به سمت مجازی و تلفیقی شدن حرکت کرده و بر همین اساس نیز سوادآموزی فارس پویش آموزش سواد آموزان " پاس " را باهدف دریافت پیشنهادات ، مقالات و تجربیات هم استانی ها در زمینه آموزش بزرگ‌سالان در این شرایط راه‌اندازی کرد تا گامی مهم به‌ سوی آموزش مجازی سوادآموزان بردارد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه دبیرخانه این پویش در معاونت سوادآموزی استان فارس با شماره تماس 32345122 است اضافه کرد: این دبیرخانه به منظور استفاده بهینه از ظرفیت حداکثری و خرد جمعی در این زمینه، اخذ بهترین پیشنهادات آموزش بزرگسالان در شیراز دایر و فعال شده تا همکاران فرهنگی، کارشناسان و دست اندرکاران سوادآموزی در سطح استان بتوانند پیشنهادات خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.
نوروزی افزود: قرار است با بررسی پیشنهادها به 10 پیشنهاد برگزیده جوایز نفیسی از طرف سازمان نهضت سوادآموزی کل کشور و مدیر کل آموزش و پرورش فارس اهدا شود.
او هر خانواده را یک مدرسه دانست و گفت : علاقه‌مندان به شرکت در پویش "پاس" می‌توانند پیشنهادات ،مقالات و تجربیات خود در این زمینه را تا10 شهریور ماه به پست الکترونیکی دبیرخانه این پویش به نشانی savadamozifars@chmail.ir ارسال کنند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به نامگذاری امسال با نام جهش تولید و در عمل به منویات مقام معظم رهبری گفت : تعریف سواد امروز تغییر کرده و با بحث هوش های چندگانه، سوادهای چندگانه مانند سواد اجتماعی ، سواد راسانه ای و ... نیاز داریم.
نوروزی ادامه داد: طبق آخرین تعریف از سواد از نظر مراکز علمی و متخصصان تعلیم و تربیت سواد تبدیل دانش به عملکرد و آموختن برای بهتر زیستن است.
او با اشاره به راه اندازی 40 مرکز یادگیری محلی گفت : مراکز یادگیری محلی با اهداف مختلفی دایر می شود و رسالت خاصی در سوادآموزی دارد که از جمله این اهداف و رسالتها می توان به تسری سواد به ابعاد مختلف زندگی انسانها،تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل ،تعمیق و مادام العمر کردن سواد و جلوگیری از بازگشت سوادآموزان به بی سوادی و مهارت و حرفه آموزی در کنار آموزش رسمی سواد اشاره کرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس افزود: با توجه به اینکه این افراد اغلب افراد بزرگسال هستند که وارد مسائل مختلف زندگی از جمله موضوعات اقتصادی و اجتماعی شده اند و در زندگی نقش آفرین هستند، مراکز یادگیری محلی سوادآموزی با آموزش حرفه ها و مهارتهای مختلف به فراگیران، آنها را به سواد و مهارت آموزی ترغیب و تشویق کند که این مسأله در تعمیق آموخته های آنان و عدم بازگشتشان به بی سوادی نقش انکارناپذیری دارد.
نوروزی با اشاره به اقدامات و طرح های اجرایی معاونت سوادآموزی گفت: طرح خواندن با خانواده که به عنوان اولین نهاد تربیتی یک فرد است را راه اندازی کردیم و در این راستا کتاب هایی طراحی شده که در اختیار سوادآموزان قرار می گیرد و در خانواده این محتوا را به زبان ساده ، به روز و کاربردی می خوانند و در کلاس ارائه می دهند.
او در تشریح دیگر طرح‌ها به طرح حلقه های کتاب خوانی ، طرح تحکیم یک دوره تثبیت سواد و دوره غیررسمی ، طرح نماز کلید بهشت و طرح آموزش در ندامتگاه ها اشاره کرد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در مورد مدرک سوادآموزان گفت: دوره سوادآموزی معادل پایه سوم ابتدایی و دوره انتقال سواد معادل پایه ششم (پایان تحصیلات ابتدایی) است و قبول شدگان این دوره می توانند در دبیرستان های بزرگسالان ادامه تحصیل دهد.

نوروزی اظهار کرد: سوادآموزی وظیفه ذاتی و قانونی اش این است که افراد 10تا 49 سال را آموزش دهد اما با تصمیم سازمان نهضت سوادآموزی امسال قرار شده 5 درصد از کسانی که احصاء شوند در رده سنی 49 تا 60 سال باشند.

او در تشریح فرآیند شناسایی افراد کم سواد و بی سواد جامعه گفت: بخشی از آن به صورت مکانیزه با تعامل با دستگاه ها و نهادهایی چون ثبت احوال و سازمان آمار تهیه شود و سپس به صورت میدانی از طریق دهیاری ها و روحانی های محل شناسایی می شوند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در خصوص طرح های تشویقی آموزش دهندگان عنوان کرد : امسال به ازا هر فردی که اموزش می دهند در دروه سواد 925 هزار تومان ، در دروه انتقال 980 هزار تومان و در دوره تحکیم 170 هزار تومان به آموزش دهندگان پاداش می دهیم.

نوروزی گفت: یکی از مباحث مهمی که در اجرای این طرح ها مورد توجه قرار گرفته است، توجه به علاقه مندی و نیازمندیهای نوسوادان و فراگیران و مخاطبان طرح هاست زیرا توجه به این مقوله باعث ایجاد انگیزه و رغبت بیشتر در مخاطبان می شود.

او به طرح شتاب بخشی در شهرستان های فراشبند، قیرو کارزین، زرین دشت، رستم و کوار اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه این شهرستان ها بیشترین آمار بی سوادی را در سطح استان داشتند سعی شد با برنامه ریزی های صورت گرفته این طرح با دقت و سرعت بیشتر در جهت گسترش عدالت آموزشی در پنج شهرستان مشمول آن پیگیری و اجرا شود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس افزود: همچنین مشکلاتی درحوزه سواد آموزی در مناطق عشایری داشتیم که در جهت کیفیت بخشی به فعالیتها در این مناطق طرح های ویژه ای صورت گرفته است.
نوروزی با اشاره به اهمیت بحث سواد در دین مبین اسلام تصریح کرد: هر جامعه ای که آموزش دیده و با سوادتر است از لحاظ اعتماد به نفس و تعامل و بسیاری جهات بالاتر از دیگر جوامع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار