نگاهی بر فعالیت های تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ۶ سال اخیر/

فعالیت های پرورشی همسو با رشد اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان

تبریز( پانا) - فعالیت های پرورشی دستگاه تعلیم و تربیت استان آذربایجان شرقی در سال های اخیر با تدابیر و برنامه ریزی ها و با رویکرد بالا بردن رشد اجتماعی و سلامت روان و حتی سلامت بدن دانش آموزان با محور تربیت قرآنی صورت گرفته است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت های پرورشی همسو با رشد اجتماعی و سلامت روان دانش آموزان

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، یکی از ماموریت های آموزش و پرورش در حوزه پرورشی دنبال کردن برنامه های فرهنگی و هنری دانش آموزان در مدارس است. فعالیت های فرهنگی و هنری دانش آموزان گستردگی بسیاری دارد و شامل تمامی دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم می شود.تلاش ما در فعالیت های فرهنگی و هنری بالا بردن رشد اجتماعی و سلامت روان و حتی سلامت بدن دانش آموزان است بنابراین باید در فعالیت های فرهنگی و هنری به شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و ایجاد مهارت در بین آنان و نیز به پرورش انسان های فعال و کارآموز دست پیدا کنیم.

طاهر علمی، معاون فرهنگی و پرورشی دستگاه تعلیم و تربیت استان آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با اعضای فعال فرهنگی استان با بیان اینکه تحقق نقش هنر و فعالیت های فرهنگی بستگی کامل به چگونگی برنامه ریزی در حوزه فرهنگی و هنری دارد، گفت: فعالیت های که در بخش فرهنگی و هنری در حوزه معاونت پرورشی در حال حاضر انجام می گیرد، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در مدارس، نظارت بر کار کتاب و کتابخانه، توجه به اردوها و برنامه های کانون های فرهنگی و تربیتی است.

معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: برنامه های متنوع زیادی در همین راستا مربوط به نشاط و شادکامی و مهارت افزایی در سطح مدارس برای دانش آموزان انجام می گیرد.

علمی در توضیح این سوالات که" کدام یک از برنامه ها می تواند مدرسه را به تکاپو در بیاورد" یا اینکه " کدامیک می تواند رابطه صمیمی بین مربی و دانش آموزان برقرار سازد" یا " کدامیک می تواند در دانش آموزان ایجاد مهارت کند و یا موجب کشف استعداد دانش آموزان شود"، گفت: هنر می تواند یک ارتباط زیبا وعمیق در عین سادگی ولی سرشار از محبت و به دنبال آن نوعی تربیت و نوعی خلاقیت نهفته را در میان دانش آموزان ایجاد کند.

وی تصریح می کند: رابطه هنر و تربیت، رابطه دیرین است گاهی محتوای آثار هنری پیام تربیتی دارد، گاهی پیام های تربیتی در قالب هنری مطرح می شود و بر ماندگاری و اثربخشی آن می افزاید.

علمی با بیان اینکه استفاده از هنر در زندگی انسان از جمله در فعالیت های تفریحی، رسانه های جمعی کاربرد بسیار زیادی دارد، افزود: هنر می تواند در قالب نمایش، سرود، شعر، نقاشی، داشتان که قدرت نافذی در بیان و انتقال مفاهیم دارد، موثر واقع شود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: کاربرد هنر در همه زمینه ها وجود دارد اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، ادبی، مذهبی و تربیتی و هرجا که نتوانیم از طریق عادی، نظری را اعمال و یا فکری و روشی را القاء کنیم از طریق هنر می توانیم بدان دست یابیم.

روند صعودی شرکت کنندگان مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزی

علمی توضیح داد: با طراحی برنامه های جدید کاربردی همراه با ایده های نو و با توجه به سلیقه ی دانش آموزان مسابقات فرهنگی و هنری نسبت به سال های قبل با استقبال خوبی روبه رو شد و در سال های اخیر این مسابقات در 5 محور و مطابق با سلیقه و ذوق دانش آموزان طراحی و اجرا می شود که شامل 70 رشته می باشد.

میزان شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی و هنری در چهار سال گذشته

سال تحصیلی

بخش ادبی

رسانه و فضای مجازی

فیلم و هنرهای نمایشی

هنرهای دستی و تجسمی

هنرهای آوایی

96- 95

78940

4762

7642

168468

4506 گروه

97- 96

117971

5108

8360

176140

4971گروه

98- 97

147908

8715

9155

270426

6908گروه

99- 98

(برگزاری مسابقات به صورت غیرحضوری با توجه به شرایط کرونایی)

133343

11153

8889

178095

6201گروه

ایجاد بستر مناسب برای افزایش انگیزه کتابخوانی دانش آموزان

معاون فرهنگی و پرورشی دستگاه تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات برای ایجاد بستر مناسب در جهت افزایش انگیزه کتابخوانی دانش آموزان می گوید: روند روبه رشد تجهیز کتابخانه های مدارس به ویژه مدارس ابتدایی و شرکت دانش آموزان در نمایشگاه کتاب با عنوان طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه و نیز برگزاری جشنواره دانایی توانایی به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نشانگر این است که دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شده و امیدواریم با وضعیت خوبی که ترسیم شده بتوانیم مطالعه کتاب و خرید کتاب غیردرسی را در زندگی تک تک دانش آموزان بالا ببریم.

راه اندازی طرح ابتکاری کاروان امید 1 و 2

علمی خاطرنشان می کند: با عنایت ویژه مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان راه اندازی طرح کاروان امید 1 و 2 که طرحی عظیم و ابتکاری ویژه استان بود اتفاق افتاد و در شهر اولین ها طی دو مرحله در سال های 96- 94 ، 2409 کتابخانه کلاسی چندپایه با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تومان مجهز به کتابخانه شدند.

سال تحصیلی

برگزاری نمایشگاه کتاب

جشنواره دانایی توانایی

تجهیز کتابخانه مدارس وره ابتدایی

تجهیز کتابخانه مدارس دوره دوم متوسطه اول و دوم

96- 95

1168

48482

10550

2510

96- 97

1200

77731

11760

2610

97- 98

1220

100000

12348

2662

98- 99

(با توجه به شرایط کرونایی و برگزاری مسابقات بصورت غیرحضوری)

1228

78972

12965

2715

جلوگیری از آسیب های اجتماعی با انس و پیوند دانش آموزان با قرآن و نماز

با توجه به اینکه مدارس محور اصلی فعالیت های قرآنی است، آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز اهتمام ویژه ای در حوزه برنامه های قرآنی در مدارس با رویکرد آموزشی و تربیتی دارد.

فعالیت های قرآنی در آموزش و پرورش به یک انتظار تبدیل شده است به گونه ای که دانش آموزان، والدین و معلمان هر سال منتظر اجرای برنامه های نوین در حوزه علوم قرآنی در مدارس به خصوص شرکت در مسابقات قرآنی هستند.

ایجاد انس و پیوند کودکان و دانش آموزان با قرآن کریم می تواند از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری کند و اولیای دانش آموزان نیز می توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیا مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند.

طاهر علمی با بیان اینکه برنامه های قرآنی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و تربیت نخبگان قرآنی در مدارس اجرا می شود، گفت: مهم ترین سرمایه آموزش و پرورش داشتن دانش آموزان نخبه و با استعداد در حوزه قرآنی، علمی، پژوهشی، فرهنگی هنری، مهارتی، ورزشی و پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه هر سالتحصیلی طرح شناسایی نخبگان و دانش آموزان با استعداد در حوزه قرآن را در مدارس و دارالقرآن های فعال در استان دستور کار قرار داده ایم، گفت: در سال گذشته در مسابقات آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری قرآن، عترت و نماز بیش از 250 هزار دانش آموز ابتدایی، متوسطه اول و دوم شرکت کردند که 3500 نفر به مرحله استانی و بالای 70 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

توزیع بالای 100 هزار جلد کتاب قرآنی در مدارس

علمی توضیح می دهد: برای اینکه دانش لازم را به دانش آموزان انتقال بدهیم بالای 100 هزار جلد کتاب قرآنی در مدارس توزیع کرده ایم و پیش بینی می کنیم در سال های آتی استقبال از خرید کتاب های قرآنی بالا رود تا زمینه شرکت دانش آموزان در دوره های مختلف مسابقات قرآنی و نماز بهتر گردد.

فعالیت 51 دارالقرآن ویژه دانش آموزی در 6 سال اخیر

این مقام مسئول در حوزه تربیتی استان از فعال کردن 51 دارالقرآن ویژه آموزش های قرآنی به دانش آموزان استان خبر داد و گفت: هر ساله حدود 30 هزار دانش آموز در این مراکز در نواحی و مناطق 39 گانه آموزش و پرورش تحت پوشش برنامه های تخصصی آموزش قرآن کریم در دو بخش قرائت و حفظ قرار می گیرند.

علمی یادآور می شود: در مسابقه فرهنگی- آموزشی درس هایی از قرآن نیز سالانه 100 هزار دانش آموز در مدارس این استان شرکت می کنند.

اجرای بیش از 12 عنوان برنامه قرآنی در مدارس

علمی، طرح های قرآنی حفظ موضوعی، حفظ نور، مصباح الهدی، امین و روشنا، جشن قرآنی، محافل انس با قرآن، کرسی تلاوت و ختم قرآن کریم، اردوهای قرآنی، دعوت از نخبگان و فعالان قرآنی در مدارس، برگزاری گفتمان های دینی و تجلیل از فعالان قرآنی را از دیگر برنامه های در حال اجرا در مدارس عنوان کرد.

نگاهی بر روند فعالیت های آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در زمینه های قرآن، عترت و نماز

تاسیس، راه اندازی و تجهیز 51 دارالقرآن در بین سال های 94 تا 99

تاسیس اولین دارالقرآن عشایری کشور در روستای لاریجان اداره آموزش و پرورش منطقه عشایر

شروع و اجرای طرح ملی حفظ جزء سی ام با مشارکت نزدیک به 213 هزار نفر از دانش اموزان از سال 98

تشکیل و فعالیت نزدیک به 1800 هیات دانش آموزی در مدارس استان

نهضت قرآن آموزی در مناطق عشایری و روستایی و ایجاد 20 پایگاه تخصصی حفظ در مناطق روستایی و عشایری در کلیبر، هوراند، خداآفرین و عشایر

جذب 700 میلیون ریال اعتبار برای حفظ جزء سی ام و تجلیل از 2200 حافظ جزء سی ام

تربیت حدود 100 حافظ کل قرآن کریم در طول سه سال گذشته

توزیع 50 بسته تجهیزاتی برای دارالقرآن های استان به ارزش 1 میلیارد ریال

برگزاری پویش کمک مومنانه با محوریت دارالقرآن های استان و جمع آوری 36 میلیارد ریال مشارکت و توزیع بیش از 15000 بسته معیشتی و تهیه 263 گوشی و تلویزیون

تشکیل بیش از 190 کلاس در فضای مجازی توسط دارالقرآن های استان و جذب بیش از 4 هزار قرآن آموز

برگزاری 3 دوره آموزشی مداحان دانش آموز با عنوان نوگلان حسینی و تربیت 300 مداح دانش آموز

نهضت نمازخانه سازی در مدارس استان آذربایجان شرقی

علمی می گوید: طرح نهضت نمازخانه سازی در مدارس استان با هدف ساخت و بهبود و زیباسازی نمازخانه های مدارس استان و اصلاح اقامه نماز دانش آموزان منجر به احداث بالای 130 نمازخانه جدید با کمک خیرین در مدارس شده است.

وی در ادامه می افزاید:تجهیز و آراستگی نمازخانه های مدارس استان که از 25 نمازخانه در سال 95 به 400 نمازخانه در سال 98 افزایش یافته است.

معاون فرهنگی و پرورشی استان اعلام کرد: جذب ائمه جماعت روحانی برای اقامه نماز جماعت در مدارس از 620 نفر در سال 95 به 720 نفر در سال 98 افزایش یافته است.

علمی در ادامه بیان می کند: بازدید از فعالیت های پرورشی، تربیتی، دینی و اعتقادی مدارس بر اساس برنامه سالانه و تفاهم نامه های منعقده که برگرفته از برنامه 5 ساله توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است که از بازدید 36 مدرسه و 6 منطقه در سال 95 به بازدید تخصصی از 381 مدرسه دولتی و 93 مدرسه غیردولتی در مجموع 474 مدرسه از 17 ناحیه و منطقه در سال 98 افزایش یافته است.

گزارش از: زینب روشنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار