آرامکو تاکید کرد

افزایش ظرفیت تولید نفت سعودی به ۱۳ میلیون بشکه

تهران (پانا) - در شرایطی که دنیا لبریز از نفتی شده که نمی تواند در شرایط سقوط تاریخی تقاضا به سرعت آن را جذب کند، آرامکوی سعودی به دنبال افزایش ظرفیت تولید نفت خود است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ظرفیت تولید نفت سعودی به ۱۳ میلیون بشکه

به گزارش ایسنا، امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، تایید کرد این شرکت به طرحهای خود برای افزایش ظرفیت تولید از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه در روز ادامه می دهد. این اظهارات باعث نگرانی بازار شده که در حال حاضر با مازاد ذخایر نفت در جهان روبروست.

همچنین این خبر در شرایطی اعلام شده که اوپک پلاس از ماه مه دور جدیدی از کاهش تولید را با هدف اشباع عرضه در بازار به اجرا گذاشته است و عمده بار کاهش تولید بر دوش عربستان سعودی است که تولیدش در ماههای گذشته را به میزان چشمگیری کاهش داده است.

مسئله این نیست که آیا بازار می تواند بشکه های نفت اضافی که تولید می شوند را جذب کند بلکه سوال این است که آیا آرامکوی سعودی می تواند پول بیشتری برای افزایش ظرفیت تولید خود هزینه کند به خصوص پس از انتشار نتایج مالی سه ماهه دوم که نشان داد سود خالص این شرکت ۷۳ درصد سقوط کرده است.

امین ناصر در کنفرانسی که با تحلیلگران و سرمایه گذاران پس از انتشار نتایج مالی سه ماهه دوم داشت، اعلام کرد برنامه هزینه سرمایه آرامکو برای سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر از میزان برنامه ریزی قبلی خواهد بود و برنامه افزایش ظرفیت تولید نباید روی سرمایه در سال آینده تاثیر بزرگی داشته باشد.

هزینه سرمایه برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۱ پیش از این بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده بود.

البته باید توجه داشت که آرامکوی سعودی درباره ظرفیت تولید و نه تولید صحبت کرده است و این تهدید افزوده شدن یک میلیون بشکه در روز اضافی است که از نظر برخی در بازار هشداردهنده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آرامکوی سعودی در چندین دور توافق کاهش تولید اوپک پلاس در اتاق فرمان بوده و این شرکت عمده بار کاهش تولید این پیمان را عهده دار شده است.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، بزرگترین افزایش عرضه در میان اعضای اوپک در ژوییه از سوی عربستان سعودی بوده که ۸.۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و تولیدش ۸۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئن افزایش داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار