رئیس‌جمهوری افغانستان فرمان آزادی 400 زندانی طالبان را صادر کرد

تهران (پانا) - ارگ افغانستان اعلام کرد «اشرف غنی» پس از تصمیم اعضای جرگه، حکم آزادی 400 زندانی گروه طالبان را صادر کرده است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس‌جمهوری افغانستان فرمان آزادی 400 زندانی طالبان را صادر کرد

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از امضای حکم آزادی 400 زندانی طالبان توسط «اشرف غنی» پس از تصمیم اعضای جرگه، خبر داد. براساس توافق صلح ایالات متحده آمریکا با گروه طالبان، دولت می‌بایست 5 هزار زندانی گروه طالبان را آزاد می‌کرد. دولت 4600 زندانی طالبان را آزاد کرد اما 400 تن دیگر را به جرم جرایم جنایی، حقوق بشری و حق العبدی آزاد نکرد. گروه طالبان این اقدام دولت را مانعی در برابر صلح و گفتگوهای بین افغانان اعلام کرده بود.

پس از جنجال‌های فراوان حکومت تصمیم گرفت لویه جرگه مشورتی صلح را ایجاد کند تا در مورد آزادی 400 زندانی باقیمانده تصمیم بگیرد. جرگه در 17 اسد آغاز شد و سرانجام بعد سه روز گفتگو، رای به آزادی 400 زندانی باقیمانده گروه طالبان داد.

رئیس جمهوری افغانستان نیز در مراسم اختتامیه نشست لویه جرگه افغانستان اعلام کرد که فرمان آزادی 400 زندانی طالبان را امضا می‌کند. وی خطاب به طالبان گفت: طالبان باید نشان دهند که از آتش‌بس سراسری ترس ندارند و به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح برای تأمین آتش‌بس سراسری احترام بگذارد.

غنی تاکید کرد: الان توپ در زمین طالبان است و طالبان باید به این سوال پاسخ دهد که جنگ جز بدبختی و درد و رنج برای مردم چه دستاوردی داشته است و از سوی دیگر این گروه باید تنوع و اتحاد مردم افغانستان را بپذیرد.

آزادی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر آزادی هزار زندانی دولت، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در توافق‌نامه صلح دوحه ذکر شده‌بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار