دغدغه جدید معلمان؛ حضور در کلاس درس به علاوه کرونا

ساری (پانا) - مدارس کشور از 15 شهریور با توجه به وضعیت شهرستان و استان به سه صورت حضوری، مجازی و ترکیبی آغاز می‌شود و دراین میان، بحث بر سر چگونگی کنار آمدن با موضوع نگران‌کننده کرونا دغدغه معلمان و خانواده‌ها است.

کد مطلب: ۱۱۱۴۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه جدید معلمان؛ حضور در کلاس درس به علاوه کرونا

کرونا همه چیز را تغییر داد، زندگی روزمره ما و جزییاتش را. مدرسه، معلم و دانش‌آموز نیز در این تغییر، بسیار تحت تأثیر قرار گرفت و روند همیشگی‌اش که شروع سال تحصیلی از ابتدای مهر با حضور در کلاس درس و تدریس رو در رو بود تا پایان خرداد، تغییر کرد و نام شناخته شده اما ممنوع «فضای مجازی» در مدارس و برای دانش‌آموزان الزامی شد.

در این میان ترس از بیماری کووید19، اخبار مرگ و میر و ابتلا، رفتارهای ناشناخته و دائم در تغییر ویروس کرونا همگی دست به دست هم داد تا زندگی اجتماعی ما دستخوش تغییری بزرگ شود: ترس از حضور در اجتماعی که پیش از این با خیالی آسوده با آن مواجه می‌شدیم.

بنا به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سال تحصیلی پیش رو از 15 شهریور آغاز می‌شود و بسته به شرایط کرونا در هر شهرستان، تصمیم به برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، مجازی و ترکیبی گرفته می‌شود. وزیر آموزش و پرورش 27 تیرماه در برنامه دست‌خط شبکه تهران گفت: «در ۱۵ شهریور سال تحصیلی را در هر شرایطی آغاز می‌کنیم. اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر سفید باشد مثل روال گذشته (حضوری) برگزار می‌شود. فعلا حدود 40 درصد مدارس ما می‌توانند با رعایت فاصله و نکات بهداشتی کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند اما 60 درصد مدارس در وضعیت قرمز نیازمند اجرای طرح زوج و فرد می‌شوند.»

اما گفته معلمان و کادر اداری مدرسه چیست؟ خیال آن‌ها هم راحت و بی دغدغه است یا قرار است با ذهنی مشوش از کرونا به علاوه مدرسه، راهی این محیط شوند؟

آزیتا سلیمانی هنرآموز طراحی دوخت هنرستان بعثت ساری که پیش از این سه روز در هفته تدریس داشته و از سوم اسفند تاکنون تنها یک‌بار برای اعلام نمرات پایان ترم هنرآموزانش به مدرسه مراجعه کرده است، می‌گوید: «هنوز به ما برنامه‌ای برای سال تحصیلی جدید اعلام نشده است. هم تدریس عملی دارم هم تئوری. در نظر بگیرید که در حالت دروس تئوری دست کم 30 هنرجو در کلاس حضور دارند اما در کلاس عملی 15 تا 20 هنرجو لازم است از جایشان بلند شوند و کنار هم یا کنار هنرآموز بایستند تا دست او را هنگام کار عملی ببینند و بیاموزند. در این شرایط چگونه فاصله رعایت شود؟ من هنرآموز که نمی‌توانم در 30 دقیقه زمان کلاس، جدا جدا به هر هنرجو آموزش دهم تا فاصله رعایت شود.»

او این شکل از کار را عامل به خطر افتادن سلامت خود و هنرجویانش می‌داند که حداقل 4 ساعت در روز طول خواهد کشید.

سلیمانی به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند و آن ترس خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در محیط شلوغ مدرسه و کلاس با وجود کرونا است: «احتمال اینکه برخی خانواده‌ها فرزندشان را به مدرسه نفرستند هست، در این صورت من باید مجددا آن چه را در کلاس درس برای دانش‌آموزان حاضر توضیح دادم، مجددا در منزل انجام دهم و فیلم بگیرم و در فضای مجازی برای این تعداد دانش‌آموزی که حضور نداشته‌اند، بفرستم. این به این معناست که کارم دو برابر می‌شود و وقتم دو برابر گرفته می‌شود.»

کادر اجرایی و معلمان مدرسه موظف به حضور در مدرسه هستند

زهره قربانی مدیر دبیرستان شریف است که معتقد است کادر اجرایی و معلمان مدرسه موظف هستند در روزهایی که لازم است و به آن‌ها اعلام شده در مدرسه حضور یابند حتی اگر دانش‌آموزی حضور نیابد: «از نظر وجدانی باید در مدرسه حاضر شوند. من خودم ده روز است که از قرنطینه کرونا خارج شده‌ام و ترس نباید مانع انجام درست کارمان شود.»

از او در مورد کادر اجرایی پرسیدم که فرزندان زیر شش سال دارند و نیاز به دورکاری دارند: «اگر همکاری درخواست کند می‌شود با جابجایی این کار را انجام داد.»

قربانی البته اذعان دارد که در صورت اعلام وضعیت سفید و حضور همه دانش‌آموزان به صورت روزهای عادی در مدرسه، مشکل‌ساز است: «سال گذشته در دوران مدرسه، حدود 30 دانش‌آموز یکی از کلاس‌های 44 نفره ما با حالت سرماخوردگی به مدت 20 روز مدرسه نیامدند و ما نمی‌دانستیم که ممکن است کرونا باشد.»

مدرسه‌ این مدیر، 15 کلاس با حداکثر 44 و حداقل 36 دانش‌آموز در هر کلاس دارد که به صورت متوسط در وضعیت سفید، باید مراقب سلامت 600 دانش‌‌‌آموز باشد؛ ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، بهداشت را جدی بگیرند و از همه مهم‌تر اجتماعات کوچکی که به آن عادت دارند را تشکیل ندهند.

ما نگران بازگشایی مدارس در وضعیت سفید هستیم

سید علی ساداتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران به پانا گفت: «سه سناریوی تعریف شده برای بازگشایی مدارس شامل وضعیت سفید، زرد و قرمز هنوز به صورت بسته پیشنهادی است و تصمیم قطعی در این مورد اعلام نشده است. ممکن است بسته به شرایط موجود تغییر کند و به ستاد استانی اختیار داده شود که برخی از دستورالعمل‌ها تغییر کند.»

او با ابراز نگرانی نسبت به بازگشایی مدارس در وضعیت سفید، ادامه داد: «آلودگی و شیوع بیماری همچنین وجود دارد و ما پیشنهاد دادیم به وزارتخانه که در وضعیت سفید، برای مدارس با تراکم بالای دانش‌‌آموز، تصمیم ویژه بگیرند.»

ساداتی در صورت بازگشایی مدارس در وضعیت سفید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از وظایف مدیران و معلمان برشمرد: «نه تنها کلاس‌ها که حیاط مدرسه نیز جای نگرانی دارد و نیاز به کنترل بیشتری است که باید تمهیدات دیگری در نظر گرفته شود؛ مانند عدم حضور همه‌ دانش‌آموزان به صورت یک جا در حیاط.»

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه درخواست اعتبار برای خرید تجهیزات مربوط به ضدعفونی کردن مدارس داده شده است، از خانواده‌ها نیز خواست که مشارکت داشته باشند.

ساداتی سلامت دانش‌‌آموزان به ویژه در شرایط سفید را اولویت برشمرد که حتی با وجود کلاس‌های 25 تا 35 دقیقه نیز نیاز به دقت بالا دارد.

او در مورد استفاده دانش‌آموزان به شکل سابق از سرویس مدارس، گفت: «تأکید بر این است که خانواده‌ها خود مسئولیت رفت و آمد فرزندشان را به عهده بگیرند و در غیر این صورت سرویس مدرسه نباید بیشتر از سه دانش‌آموز سوار کند.»

کرونا هزینه‌های پیدا و پنهان زیادی برای خانواده‌ها تراشیده است؛ ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی با هزینه‌های هنگفت که حالا نزد خانواده هزینه‌ای با شک و شبهه به شمار می‌رود، زیرا ممکن است که اصلا کلاسی تشکیل نشود و هزینه‌های دیگری مانند همین سرویس مدارس که در صورت کم شدن تعداد دانش‌آموزان هر سرویس، مابقی هزینه را خانواده باید تقبل کند و بسیار بسیار مسائل دیگر که پیش آمده و پیش خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار