یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پشت‌پرده هم‌پیمانی آمریکا و فرانسه در بیروت؛ هدف سناریوی غرب علیه لبنان چیست؟

هانی‌زاده: انحلال پارلمان لبنان، ساقط کردن دولت حسن دیاب، برگزار انتخابات زودهنگام، بردن پرونده حزب‌الله به شورای امنیت و خلع سلاح این حزب هدف نهایی سناریوی غرب برای لبنان است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به انفجار بندر بیروت، هدف حضور رئیس‌جمهوری فرانسه در لبنان و غایت هم‌پیمانی آمریکا و فرانسه در لبنان و سناریویی که برای این کشور طراحی شده است را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۴۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
پشت‌پرده هم‌پیمانی آمریکا و فرانسه در بیروت؛ هدف سناریوی غرب علیه لبنان چیست؟

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره انفجار بزرگ بندر بیروت که منجر به کشته‌شدن 153 نفر و زخمی‌شدن بیش از 6 هزار نفر از مردم لبنان تاکنون شده است، و نیز سیاست‌های غرب بعد از این حادثه نسبت به امور داخلی لبنان، گفت: «حادثه دردناکی و انفجاری که در بندرگاه مهم بیروت رخ داد، دو نظریه متفاوت و در عین حال مرتبط با هم را در اذهان تداعی می‌کند. اول اینکه این یک حادثه ناشی از سهل‌انگاری بوده است، وجود 2750 تن نیترات آمونیوم در یک انبار قطعا پیامدهای خطرناکی به همراه خواهد داشت. این مقدار نیترات آمونیوم از سال 2014 در بندرگاه بیروت انبار شده بود و علی رغم مکاتباتی که مسئولان گمرک و بندر با دولت‌های گذشته داشتند، توجهی برای تخلیه این مواد خطرناک و آتش‌زا نشده است، به ویژه در دولت سعد حریری. نظریه دیگر اینکه شاید با توجه به اینکه می‌دانستند این مقدار نیترات در بندر بیروت گذاشته شده و موجود است، با استفاده از ابزارهای جنگ الکترونیکی و پهپادهای بسیار کوچک و حاوی اشعه لیزر، به سمت بندرگاه بیروت پرتاپ شده و این عملیات به صورتی کاملا دقیق و هوشمندانه انجام شده است.»

وی با بیان اینکه نظریه دوم به واقعیت نزدیک‌تر است، ادامه داد: «دلیل این امر هم این است که سناریوهای طراحی‌شده کاملا با انفجار بندر بیروت مرتبط است. به این معنی که بلافاصله بعد از این انفجار، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه وارد بیروت شد و اظهارات کاملا مداخله‌جویانه‌ای درباره لبنان داشت و اعلام کرد کمک‌ به لبنان منوط است به تغییرات سیاسی و ایجاد اصلاحات در پیکره نظام لبنان. این حرف‌ها به معنی این است که باج‌خواهی غرب از دولت لبنان آغاز شده است. بعد از این اظهارنظرهای مداخله‌جویانه برخی از جریان‌های سیاسی موضع‌گیری و برخی هم استقبال کردند.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه حضور مکرون در بیروت به تشدید شکاف طایفه‌ای در لبنان کمک کرد، افزود: «همچنین بعد از این انفجار، بسیاری از نمایندگان وابسته به جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری (ائتلاف احزاب سیاسی ضد سوری و احزاب مستقل در لبنان به رهبری سعد حریری در سال 2005) از پارلمان لبنان استعفا دادند تا پارلمان را از اکثریت بندازند و موجب انحلال آن شوند. موضوعی که در این سناریو قابل تجزیه و تحلیل است این است که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مثل آمریکا، فرانسه و عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی دنبال این هستند که دولت حسن دیاب (نخست‌وزیر لبنان) سرنگون شود و یک دولت وابسته به آمریکا تشکیل شود تا در تقابل با محور مقاومت و حزب‌الله قرار گیرد.»

هانی‌زاده تاکید کرد: «استعفای سه وزیر کابینه (وزرای خارجه، محیط زیست و اطلاع‌رسانی) از کابینه با اشاره فرانسه و آمریکا صورت گرفته است، استعفای 10 نفر از اعضای پارلمان لبنان که وابسته به جریان سعد حریری هستند نشان می‌دهد که انحلال پارلمان لبنان در دستور کار قرار گرفته است و قرار است یک انتخابات زودهنگام برگزار شود. اگر این انتخابات برگزار شود در این فضای التهاب‌آمیز و اتهام‌زنی‌هایی که علیه حزب‌الله آغاز شده است و جریان‌سازی‌هایی که از سوی رسانه‌های آمریکایی، صهیونیستی و سعودی علیه حزب‌الله شکل گرفته، اگر انتخابات پارلمانی صورت بگیرد قطعا حزب‌الله نخواهد توانست کرسی‌های بالایی در پارلمان آینده به دست بیاورد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «این موضوع موجب خواهد شد که حزب‌الله و مقاومت به حاشیه رانده شود، نهایتا سناریوی تعریف‌شده این است که دولت آینده لبنان خلع سلاح حزب‌الله را در دستور کار خود قرار خواهد داد و حزب‌الله را از صحنه سیاسی و میدانی لبنان خارج خواهد کرد. این یک سناریوی خطرناکی است که با شرکت آمریکا و فرانسه طراحی شده است. ضمن اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در پی ایجاد بحران در منطقه و به ویژه در لبنان است، به اعتبار اینکه ترامپ تمام برگ‌های برنده انتخاباتی خود را از دست داده است و تنها برگ برنده او، بحران‌سازی و به تعویق انداختن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا سال آینده است. به همین دلیل آمریکا و فرانسه دنبال این هستند که از طریق بحران‌سازی در خاورمیانه و خلع سلاح حزب‌الله و تضعیف محور مقاومت، کمکی باشد به انتخابات آینده دونالد ترامپ.»

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: «بعد از اینکه اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله آغاز شد، سیدحسن نصرالله این اتهام‌ها را تکذیب ولی از هرگونه کمک مالی به لبنان استقبال کرد. اینکه پارلمان منحل شود، هدف آمریکا و فرانسه این است که در این فضای التهاب‌آمیز باعث شوند، حزب‌الله در آینده نتواند اکثریت را در پارلمان داشته باشد و حتی ممکن است اجازه ندهند که حزب‌الله در انتخابات آینده پارلمانی شرکت کند. اگر این انتخابات زودهنگام برگزار شود، قطعا به خاطر اتهام‌زنی‌هایی که علیه حزب‌الله صورت می‌گیرد، شانس این حزب برای پیروزی در انتخابات پارلمانی بسیار پایین خواهد آمد. این موجب خواهد شد تا در مرحله بعد که خلع سلاح حزب‌الله است، در دستور کار قرار بگیرد و در آخرین مرحله اگر حزب‌الله مقاومت کند، قطعا پرونده حزب‌الله به شورای امنیت سازمان ملل منتقل خواهد شد و این حزب تحت بند 7 منشور سازمان ملل قرار خواهد گرفت و مانند لیبی، عراق و افغانستان علیه این کشور هم اجماع‌سازی جهانی شکل بگیرد و با استفاه از قوه قهریه، حزب‌الله را خلع سلاح کنند. این نهایت سناریویی است که تعریف شده است.»

حسین هانی‌زاده با بیان اینکه امیدوارم این سناریو شکست بخورد، گفت: «هدف نهایی غرب این است که یک امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی ایجاد شود. یعنی محور مقاومت تضعیف، ارتباط ایران، سوریه و عراق با لبنان قطع و حزب‌الله خلع سلاح شود و در نهایت رژیم صهیونیستی به عنوان قدرت برتر در منطقه حضور داشته باشد. به همین دلیل فشارها از هم‌اکنون شروع شده است ولی در عین حال حزب‌الله، محوز مقاومت و جمهوری اسلامی هم به موقع سازوکاهای خود را تعریف خواهند کرد و از اجرایی شدن این سناریوی خطرناک که جنگ داخلی در لبنان را رقم خواهد زد، جلوگیری می‌کنند. شکست سناریوهای غربی نیاز به هوشمندی زیادی دارد علی رغم اینکه لبنان آسیب‌های بیشتری خواهد دید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار