مدیرکل آموزش و پرورش کردستان خبرداد:

مدرسه سازی در استان با اجرای طرح تحولی« آجر به آجر»

سنندج(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش کردستان از اجرای طرح تحولی« آجر به آجر » با هدف توسعه مشارکت مردم در امر مدرسه سازی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۴۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه سازی در استان با اجرای طرح تحولی« آجر به آجر»

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، رشید قربانی مدیرکل آموزش و پرورش استان روز گذشته در نشست ویدئو کنفرانس طرح تحولی « آجر به آجر» که با حضور معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و رابطین طرح برگزارشد؛ گفت: در بسته اجرایی تحولی آجر به آجر، استراتژی گسترش مشارکت های خرد مردمی در نوسازی مدارس مورد نظر است.

قربانی با بیان اینکه لازمه اجرایی شدن طرح آجر به آجر در گام اول فرهنگ سازی و دغدغه مند ساختن نسل های مختلف در حوزه مدرسه سازی است؛ گفت: رویکرد فرهنگی - تربیتی یکی از نکات مورد توجه در سند تحول آموزش و پرورش بوده و فراهم سازی زمینه تربیت پذیری کودکان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی- اسلامی در تمامی فعالیت های آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگر اقشار جامعه به تأثیرگذاری تربیتی- فرهنگی مدارس باور و اعتقاد درونی پیدا کنند، همانگونه که خودرا ملزم به کمک مساجد می کنند، به مدارس نیز کمک خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در این مسیر استفاده از ظرفیت های مختلف رسانه ای از جمله فضای مجازی محور تدوین راهکارها و اقدامات قرار گرفته است؛ اظهار کرد: با توسعه فضای مجازی و ظهور فناوری های ارتباطی نوین اعم از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، ارتباط خیریه ها با ذینفعان خود ابعاد جدیدی به خود گرفته است. بنابراین برای تحقق اهداف طرح، استفاده از این ظرفیت ها رمز موفقیت است.

قربانی با اشاره به اینکه استراتژی تحولی توسعه مشارکت های مردمی، با عنوان طرح اجرایی تحولی آجر به آجر مبتنی بر فرهنگ سازی و استفاده از رویکرد جمع سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه سازی و استفاده از ظرفیت های مختلف رسانه ای است؛ گفت: پیاده سازی این استراتژی مستلزم برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه است و در این بسته اجرایی تحولی با درنظرگرفتن ابعاد مختلف تاثیر گذار براین موضوع تلاش شده است تا برنامه ای جامع ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه استراتژی تحولی بسته مشارکت های مردمی تحت عنوان طرح اجرایی تحولی آجر به آجر مبتنی بر فرهنگ سازی و استفاده از رویکرد جمع سپاری و مشارکت گروهی در امر مدرسه سازی و استفاده از ظرفیت های مختلف رسانه ای است، گفت: پیاده سازی این استراتژی مستلزم برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه است و در اجرای این طرح با در نطر گرفتن ابعاد مختلف و تأثیر گذار سعی شده است تا برنامه ای جامع ارائه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به تشریح اهداف این طرح پرداخت و فرهنگ سازی توجه به مدرسه سازی در میان اقشار مختلف مردم، جلب مشارکت سازمان، ارگان های مردم نهاد و دولتی در امر مدرسه سازی، جلب مشارکت ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه ساز و حفظ و توسعه شبکه خیرین مدرسه ساز را از اهداف این طرح برشمرد.

وی با اشاره به مثل معروف "توانگری به دل است نه به مال" و جود و بخشش یک ودیعه الهی است و به توان، وسعت مالی و مکنت اشخاص وابسته نیست؛ خاطرنشان کرد: با فرهنگ سازی مطلوب می توان در جذب کمک های مالی به ویژه در مناطق محروم بسیار مفید و موثر بود.

قربانی با بیان اینکه تمام برنامه ها و ساز و کارها باید منتج به نتیجه عملی و جذب مشارکت خیرین شود در غیر اینصورت اتلاف هزینه و زمان است؛ از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق خواست با تعامل خوب و سازنده با خیرین نیک اندیش، ارگان ها و ادارات دولتی و مردم نهاد، زمینه مشارکت حداکثری آن ها در امر مدرسه سازی فراهم شود.

در ادامه ابراهیمی معاون نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان نیز ضمن پاسخگویی به سوالات اعضا و راهنمایی های مفید و کلیدی در مورد نحوه ورود به سامانه « مهر مدرسه» و نیز نحوه جذب مشارکت های خیرین از طریق سامانه مهر مدرسه را ارائه کرد .

همچنین فوزیه غفاری مشاور مدیرکل و مسئول دبیرخانه طرح آجر به آجر آموزش و پرورش استان نیز به تشریح و تبیین طرح آجر به آجر و فرم قالب گزارش دهی و برنامه ها و راهکارهای قابل اجرا پرداخت و از شهرستانها و مناطق خواست که ضمن ارسال گزارش های ماهانه، اهتمام لازم را به منظور فرهنگ سازی و ایجاد باور عمیق و درونی برای کمک به مدرسه به مانند باوری که در کمک به مسجد دارند، به کار گیرند.

در ادامه هریک از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و رابطین طرح به ارائه گزارش فعالیت ها و پیشنهادات خود و نیز به بیان چالش ها پرداختند و سوالات خود را در رابطه با طرح بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار