مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با پانا اعلام کرد

بهره‌برداری از 53 پروژه احیای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال جاری

تجریشی: حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال داده می‌شود/۴۰ درصد؛ سطح زیر کشت گیاهان دارویی کاهش داده شد/برای اولین بار مصرف آب را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دادیم

تهران (پانا) - مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از بهره‌برداری 53 پروژه مربوط به احیای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌برداری از 53 پروژه احیای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال جاری

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره وضع فعلی دریاچه ارومیه اظهار کرد: «هم‌اکنون وضع دریاچه ارومیه خوب است و علی‌رغم اینکه نسبت به سال گذشته 27 درصد بارندگی کمتر بوده است فقط 8 سانت با افت تراز روبرو بوده‌ایم. در واقع اکنون به 10 سال قبل دریاچه برگشته‌ایم.»

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به نتیجه اقداماتی که از سوی این ستاد برای احیای دریاچه صورت گرفته است نیز گفت: «حدود 432 اقدام در قالب 53 بسته پروژه در دستور کار ستاد قرار دارد که دی ماه امسال افتتاح خواهد شد. برخی پروژه‌های بزرگی هستند از جمله طرح انتقال آب به دریاچه که قرار است حدود 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه انتقال دهد و کار بسیار بزرگی است و در تاریخ کشور بعد از انقلاب، پروژه‌ای نیست که در طول کمتر از 8 سال 36 کیلومتر به بهره‌برداری برسد.»

وی ادامه داد: «قبل از اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل بشود، نه برای احیا تخصیصی وجود داشت نه دستگاه TBM (حفاری تونل) و نه منابعی برای آن دیده شده بود اما با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه این تخصیص‌ها صورت گرفت و مردادماه 36 کیلومتر حفر تونل به اتمام می‌رسد.»

اتمام پروژه‌های سازه‌ای دریاچه ارومیه تا دی ماه

تجریشی تاکید کرد: «پروژه‌های سازه‌ای دریاچه ارومیه تا دی ماه سال 99 به اتمام می‌رسد و از شهریورماه تا دی ماه 53 پروژه بزرگ آماده بهره‌برداری است. از طرفی اخیرا رئیس‌جمهوری نیز دستور داده است تا تمام منابع مالی پروژه‌هایی که از شهریور ماه آماده افتتاح است از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین منابع شود.»

کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های غیرسازه‌ای احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: «اکنون دومین سالی است که در تغییر الگوی کشت موفق شدیم 40 درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی را کاهش دهیم و برای اولین بار توانستیم مصرف آب را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دهیم و در مقابل تولیدات را افزایش دهیم. در واقع تولیدات کشاورزی در حوضه آبریز کم نشده است و همچنین درآمد کشاورزان نیز کاهش نیافته است. از طرفی برنامه پنج محصول چغندر، سیب، یونجه و گندم برای کاهش مصرف آب نهایی شده است.»

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: «در بخش‌های غیرسازه‌ای هم فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه تا سال 1406 تکمیل می‌شود و به فرهنگسازی تبدیل خواهد شد و این اقدامات الگویی برای سایر حوضه‌های آبریز خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار