نفس هسته به شماره افتاد!

تهران (پانا) - هرچه تعداد سهام داران بورسی بیشتر می شود، هسته معاملات در پاسخگویی ناتوان تر می شود! به طوریکه تقریبا در همه روزهای معاملاتی هفته جاری هسته با اختلال مواجه بود و صدای اعتراض سهام داران را بلند کرد. هرچند راهکارهایی برای حل این مشکل در نظر گرفته شده اما همگی زمان بر هستند و این درحالی است که تاکنون نیمی از جمعیت کشور بورسی شدند و روند ورود سهام داران جدید به بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
نفس هسته به شماره افتاد!

به گزارش ایسنا، ماجرای اختلالات هسته معاملات بورسی هفته جاری به اوج خود رسید و تقریبا در همه روزهای معامله آه از نهاد معامله گران بلند کرد. می توان گفت اختلال در هسته معاملات بازار سرمایه از ارتقا نیافتن آن همسو با افزایش حجم معاملات و بزرگ شدن بازار سرمایه نشات می گیرد و این موضوع باعث شده تعدادی از سهام داران به دلیل اختلال هسته در طی معامله ضرر ببینند. زیرا ممکن است رقمی که سایت tsetmc نشان می دهد با رقمی که در کارگزاری نشان داده می شود یک دقیقه اختلاف داشته باشد. این اختلاف ممکن است باعث شود معامله گر دچار این اشتباه شود که فشار فروش زیاد شده و سهم خود را بفروشد؛ درحالی که قیمت بالا آمده است.

به نظر می رسد مهم ترین دلیلی که سد راه ارتقای هسته شده تحریم است، زیرا نرم افزار هسته معاملاتی وارداتی بوده و تحریم ها امکان توسعه آن را نمی دهد. البته راهکاری داخلی برای حل این مشکل در نظر گرفته شده که اکثرا زمانبر هستند.

راهکارهای سازمان بورس برای رفع اختلال هسته

در این راستا، چندی پیش حسن قالیباف اصل،رئیس سازمان بورس و اراق بهادار در ادامه درمورد راهکارهای رفع اختلال هسته معاملات توضیح داد: امور اجرایی رفع اختلال هسته بر عهده شرکت فناوری است اما به طور کلی سه برنامه دنبال می‌شود. یک برنامه کوتاه مدت است که کندی و قطعی هسته حل شود. البته با وجود اینکه حجم ارزش معاملات در سال جاری نسبت به سال گذشته هشت برابر شده، کندی‌ها کاهش یافته است. توسعه هسته کار سریعی نیست و برای جاهایی که باعث کندی می‌شود باید کمک گرفت. کارگروهی هم در این راستا تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه ایران، مشتری محور است، گفت: افراد با نام خودشان وارد سیستم معاملات می‌شوند. البته درمورد سهام عدالت تجمیع سفارشات داشتیم که تجربه خوبی بود. این موضوع باعث می‌شود بازار به کارگزار پایه تبدیل شود. راه حل میان‌مدت نیز خرید از عرضه‌کنندکان خارجی است که شرکت فناوری مذاکراتی را انجام داده است که اگر قابل اعلام باشد، اعلام خواهیم کرد. راه حل بلند مدت نیز تولید سامانه ترید و پست ترید بومی است که با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام بوده و پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از امضای قراردادی با دانشگاه تهران برای طراحی یک سیستم خبر داده و اعلام کرده بود که تا آخر سال رونمایی می‌شود. همچنین راه اندازی سیستم پس از معاملات ملی دنبال شده و قرار بود با نخستین ETFدولت به بهره برداری برسد اما این اتفاق نیفتاد و امیدواریم با ETF بعدی بهره برداری شود و به سیستم پس از معاملات مهاجرت کنیم.

ساعت معاملات دو قسمت می شود؟

همچنین علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران درباره برنامه های بورس تهران برای جلوگیری از تکرار اختلال در سامانه معاملات و عادی شدن روند داد و ستد سهام شرکت ها به بورس پرس گفت: یکی از اقداماتی که با همکاری مدیریت فناوری بورس تهران عملی خواهد شد، بکارگیری دو سامانه معاملاتی است که مانند جداسازی سامانه های بورس و فرابورس اجرایی شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این از هفته آینده و البته به صورت کاملا" موقتی، بدون آنکه زمان داد و ستدها طولانی شود، سهام ترکیبی از صنایع مختلف در دو زمان 8:30 تا 11 و 11 تا 14 یا 15 هر روز کاری معامله خواهند شد. در این میان به زودی جزییات و چند و چون این رویه ، نهایی و منتشر می شود.

در نظر گرفتن راهکارهای جدید برای رفع اختلالات هسته

از سوی دیگر، روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درمورد تغییر زیرساخت سیستم معاملاتی گفت: به دلیل فشار زیاد بر سامانه معاملاتی بورس تهران در حال پیاده سازی و اجرای راهکار فنی هستیم. این راهکار جدید از دید کاربر بیرونی قابل مشاهده نیست که دلیل آن هم این است که یک سری تفکیک هایی داخل سامانه معاملاتی انجام خواهد شد که کاربر بیرونی متوجه این تغییرات نمی شود و فقط به دلیل این که در سامانه معاملاتی بورس تهران، افزایش ظرفیت داشته باشیم، معاملات بر روی دو زیرساخت سخت افزاری مجزا انجام خواهند گرفت.

دهقان در ادامه توضیح داد: همانگونه که هم اکنون معاملات بورس تهران و فرابورس در دو زیر ساخت سخت افزاری مجزا انجام می شوند، با پیاده سازی این راهکار جدید، معاملات سامانه بورس تهران شامل دو زیر ساخت مجزا خواهد شد. به این ترتیب نمادهای بورس تهران بین این دو زیرساخت تقسیم می شوند ولی از دید کابر هیچ چیز قابل مشاهده نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در ادامه افزود: به احتمال زیاد با پیاده سازی این راهکار جدید، معاملاتی بعدازظهرها انجام نخواهد شد و ساعات معاملات به سیستم سابق باز می گردد. البته همه چیز بستگی به شرایط بازار خواهد داشت. اقدامات فنی این تغییرات زیرساختی در حال انجام است و به نظر می رسد تا دو الی سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار