با هدف توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و احیای زبان گیلکی‌؛

همایش "شب جویا" شبی به یاد شعرای گیلانی در رودسر برگزار می شود

رشت (پانا) - با هدف توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و گویش های بومی ، محلی و احیای زبان گیلکی و با حضور نویسندگان و شاعران ، "شب جویا" همایش نکوداشت شاعران گیلان در رودسر برگزار می شود.

کد مطلب: ۱۱۱۳۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
همایش "شب جویا" شبی به یاد شعرای گیلانی در رودسر برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، با هدف توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و گویش های بومی، محلی و احیای زبان گیلکی و با حضور نویسندگان، اندیشمندان، شاعران، ادیبان، فرهیختگان، "شب جویا" شبی به یاد نکوداشت شاعران گیلان، 17 مرداد 99 در محوطه امامزادگان ماچیان رودسر برگزار می شود.

در این همایش که با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و مجوز بهداشتی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودسر و با حضور محدود علاقمندان به فرهنگ و ادب (به جهت شیوع ویروس کرونا) برگزار خواهد شد. جمعی از شعرای مطرح کشوری و استانی، ضمن قرائت اشعار خود، خاطراتی از استاد مصطفی فرض پور ماچیانی و دیگر شعرا بیان خواهند کرد.

اجرای شاهنامه خوانی گروه انجمن شاهنامه خوانی رودسر، سخنرانی و اجرای برنامه های هنری توسط گروه های هنری، از دیگر برنامه های این نکوداشت خواهد بود.

شایان ذکر است برای بهره بردن تمام علاقمندان همایش مذکور از اینستاگرام و آپارات( shahnamehrudsar) ( aparat.com/shahnamehrudsar) پخش زنده خواهد شد.

استاد مصطفی فرض پور ماچیانی متولد 1320 ماچیان، از چهره های ماندگار فرهنگی کشور و استان و از چهره های شاخص انجمن مفاخر استان بوده که تلاشهای ویژه او برای احیاء و پاسداشت زبان گیلکی و گویش های محلی و تعصب وی به ادبیات فارسی، زبانزد ادیبان و فرهنگ دوستان است.

وی به دلیل علاقه زیاد به ادبیات و زبان فارسی از دوران نوجوانی و جوانی و تحصیل در این رشته، در سال 1346 بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه به استخدام آموزش و پرورش رشت درآمد و در مدرسه عالی مدیریت گیلان در لاهیجان و موسسه عالی بازرگانی رشت - دانشگاه ابوریحان تالش و تنکابن و مدرسه عالی پرستاری به تدریس مشغول شد که پس از انقلاب اسلامی، مدتی در دانشگاه گیلان و علوم پزشکی و آموزشکده چمران، تدریس و در سال 1368 تا سال 1373 به سمت معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت منصوب شد.

این استاد برجسته که مولف کتاب "دستور زبان فارسی" که از سال 1376 در دانشگاه ها تدریس می شود، جزو هیئت مولفین "دائره المعارف تشیع" نیز است که مقالاتی از ایشان منتشر شده است.

انتشار مقالات متعددی در زمینه ادبی، زبان شناسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی در روزنامه ها و مجلات و ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونوگرافی اشکور، فرزاندگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران و یادداشت هایی به نظم با نام " جویا " که در زیر چاپ است، از دیگر فعالیتهای استاد فرض پور ماچیانی بود که به چاپ رسیده است.

وی سابقه فعالیت در هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد رشت، شورای آموزش و پرورش گیلان، هیئت امنای کتابخانه ملی رشت، جمعیت نشر فرهنگ گیلان و دبیر شورای انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را نیز داشت.

درگذشت استاد فرض ماچیانی در شامگاه 22 فروردین سال 1393" به دلیل ایست قلبی " که ضایعه جبران ناپذیری برای مردم فرهیخته فرهنگی گیلان بود، پس از تشییع باشکوه در رشت و رودسر، در امامزادگان ماچیان در جوار همسرشان به خاک سپرده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار