استاندار گیلان :

مطالعات درباره تاریخ و فرهنگ درخشان گیلان، با عزمی جدی و همتی بلند انجام گیرد

رشت (پانا) - نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی درخشان استان عنوان کرد زمینه های مناسبی برای گسترش مبادلات فرهنگی و بسط روابط علمی و دانشگاهی گیلان با کشورهای همسایه وجود دارد که می تواند از بستر فضای مجازی هم پیگیری شود.

کد مطلب: ۱۱۱۳۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مطالعات درباره تاریخ و فرهنگ درخشان گیلان،  با عزمی جدی و همتی بلند انجام گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع، در دیدار هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی شعبه گیلان که مدیران دستگاه ها و نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ استان نیز حضور داشتند؛ هویت ملی ایرانیان را انباشتی تاریخی از تجربه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست که سابقه تمدنی دیرپایی دارد.

وی بنیاد ایران‌شناسی را بستر مناسبی برای انجام مطالعات در شاخه های مختلف در راستای شناساندن فزون‌تر فرهنگ غنی ایرانی خواند و ادامه داد: این بنیاد تسهیل‌کننده انجام پژوهش در حوزه مطالعات تاریخی و فرهنگی است و نتایج تحقیقاتی آن؛ برای دانش‌پژوهان و دانشجویان گران‌سنگ است و می‌تواند به‌عنوان منبع تحقیقاتی در حافظه تاریخی این سرزمین باشد.

زارع با اشاره به پیشینه فرهنگی غنی گیلان بیان کرد: گیلان با سابقه تاریخی و فرهنگی درخشان و نیز چهره های نام‌آشنا و اثرگذاری که در حوزه های مرتبط با پهنه وسیع فرهنگ این سرزمین معرفی کرده؛ زمینه های انجام مطالعات گسترده ای دارد که لازم است با عزمی جدی و همتی بلند در این خصوص اقدام شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: نتایج این پژوهش‌ها علاوه بر آنکه می تواند به عنوان منابع مطالعاتی در اختیار نسل های امروز و آینده قرار گیرد، برای زمان کنونی ما نیز هویت بخش است که این امر مهم باید مورد توجه جدی تمامی نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

وی افزود: این یک واقعیت انکارناپذیر است که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مردم این سرزمین و نیز این استان، هویت فراموش شده خود را بازیافتند و در سایه عزت و اقتدار ملی؛ با حفظ هویت دینی و اسلامی، در برابر دشواری ها ایستادگی کردند، اما گامی از هویت اصیل فرهنگی و تمدنی خود به عقب ننشستند.

نماینده عالی دولت در گیلان تاکید کرد: لازم است محققان در پژوهش‌های خویش، این تلاش ها برای حفظ هویت ملی را تبیین کرده و بسط دهند تا در حافظه تاریخی ملت، ماندگار شود.

زارع افزود: ایران از پُر همسایه‌ترین کشورهای جهان است که مهمترین ویژگی این همسایگی، آن است که مرزهای فرهنگی ما گسترده‌تر از مرزهای جغرافیایی و فراتر از مرزهای سیاسی است؛ گیلان نیز یکی از غنی‌ترین استان های دارای داشته های فرهنگی به ویژه در زمینه‌هایی همچون شعر، ادب و هنر است.

وی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی کم نظیر گیلان فرصت مناسبی را برای گسترش مبادلات فرهنگی با همسایگان فراهم ساخته، به دیدارهای پیشین خود و گفت‌وگوهایی که به‌تازگی در قالب ارتباط تصویری با استانداران استان های جنوبی روسیه داشته، اشاره و اضافه کرد: در جریان این گفت وگوها از توسعه روابط علمی و دانشگاهی استقبال شد که می تواند متناسب با شرایط کنونی، از بستر فضای مجازی هم پیگیری شود.

استاندار گیلان بر لزوم بهره گیری از فنآوری های نوین برای شناساندن تمدن گیلان و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان نیز تاکید کرد و افزود: صدا و سیمای مرکز گیلان با معرفی ظرفیت های مختلف استان در بخش های استانی و ملی، نسبت به ترویج و توسعه هویت این دیار نقش آفرین باشد.

وی همچنین به ظرفیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان از جمله دانشگاه گیلان برای مبادلات فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید هویت خود را در سایه تعاملات فرهنگی بسط و گسترش دهیم.

زارع با بیان این امر که گیلان در حوزه های تاریخی، تمدنی و هویتی مولفه ای کمتر از استان های دیگر ندارد، بر لزوم هم افزایی و تلاش فعالان حوزه های مرتبط از جمله شعبه گیلان، بنیاد ایران‌شناسی در جهت معرفی هر چه بهتر داشته های استان تاکید کرد.

در این دیدار اعضای هیأت امنای بنیاد ایران‌شناسی شعبه گیلان نیز دغدغه ها و برنامه های این نهاد به ویژه در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی را مطرح کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار