نخستین هایپرمارکت پسماند خشک کشور در تهران افتتاح شد

تهران (پانا) - نخستین هایپرمارکت پسماند خشک کشور صبح امروز (سه شنبه، 14 مردادماه) با حضور آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و علی توکلی شهردار منطقه 19 افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۱۳۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نخستین هایپرمارکت پسماند خشک کشور در تهران افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در ابتدای این مراسم که با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا برگزار شد، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ایجاد هایپرمارکت پسماند خشک را اقدامی ارزشمند در زمینه مدیریت جامع پسماند دانست و گفت: ۴۰ درصد از پسماندهای تولیدی شهروندان را پسماندهای خشک تشکیل می دهد که با توجه به پیامدهای منفی زیست محیطی آن ها تلاش شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهری، تفکیک پسماند از مبدأ با هدف تسریع در فرایند بازیافت و افزایش تفکیک پسماندهای بهداشتی است. آرش حسینی میلانی ادامه داد: در این خصوص، انجام اقدامات مؤثر همچون طرح کاپ و راه اندازی هایپرمارکت پسماند خشک برای افزایش تفکیک بهداشتی زباله بسیار حائز اهمیت است.

تلاش سازمان پسماند برای تشویق مردم به تفکیک پسماند از مبدا

در ادامه این مراسم، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری در دوره جدید را کاهش تولید و دفن پسماند با هدف افزایش تفکیک اعلام و راه اندازی هایپرمارکت را یکی از خدمات ارزشمند و از مکانیزم های تشویقی در این منطقه معرفی کرد.

صدرالدین علیپور با اشاره به اجرای طرح کاپ در پایتخت به منظور کاهش تولید پسماند گفت: در حال حاضر این طرح به شکل پایلوت در 4 منطقه تهران اجرا می شود و با ایجاد زیرساخت ها امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای کاپ در تمامی مناطق باشیم.

وی یکی از مصادیق اجرای طرح کاپ را نصب دستگاه های خوددریافت پسماند خشک دانست و تصریح کرد: با نصب این دستگاه ها در برخی از میادین میوه و تره بار و فروشگاه های شهروند، تلاش می کنیم تا شهروندان را به تفکیک پسماند در مبدا تشویق کنیم.

تولید پسماند خشک اجتناب ناپذیر است

علی توکلی شهردار منطقه 19 نیز در این مراسم تولید پسماندهای خشک در کشور را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: هایپرمارکت پسماند خشک که با مشارکت بخش خصوصی در منطقه 19 راه اندازی شده قطعاً اتفاق خوبی برای شهروندان منطقه و مناطق همجوار خواهد بود.

وی افزود: در این هایپرمارکت امکان دریافت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی شهروندان نیز فراهم شده است، ضمن اینکه به منظور کاهش تولید پلاستیک، اقلام خریداری شده با کیسه های پارچه ای به شهروندان تحویل داده می شود.

استفاده از ظرفیت شبکه شاد برای تبلیغات در زمینه تفکیک پسماند

هادی حنیف نیا مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۹ هم در این مراسم آموزش شهروندان را پایه اصلی فرهنگ سازی در جامعه دانست و درخصوص ارائه آموزش های لازم درخصوص تفکیک پسماند به شهروندان اعلام آمادگی کرد.

وی به قابلیت های شبکه دانش آموزی «شاد» برای نشر فیلم ها و تبلیغات آموزشی تفکیک پسماند اشاره و بیان کرد: این شبکه در دسترس دانش آموزان و اولیاء آن ها قرار دارد و از طریق آن می توان آموزش های لازم در زمینه پسماند و تفکیک از مبدا را وارد کانون خانواده‌ها کرده و در این راستا کارهای آموزشی و تبلیغاتی انجام داد.

نحوه فعالیت هایپرمارکت پسماند خشک بدین شکل است که در آن پسماندهای خشک شهروندان از جمله دورریختنی های پلاستیکی، شیشه، الکترونیکی، فلزی و ... براساس قیمت های مصوب سازمان مدیریت پسماند شهر تهران خریداری و معادل آن کالاهای موردنیاز شهروندان از جمله اقلام خوراکی به آن ها تحویل داده می‌شود.

نخستین هایپرمارکت پسماند خشک کشور جنب پایانه اتوبوسرانی شهید سروری منطقه ۱۹ که محلی پرتردد است، راه اندازی شده و شهروندان می توانند با مراجعه به این آدرس از خدمات این هایپرمارکت استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار