سازه‌های آبی پَسکُل و "آب‌انبار دهن شیر" لار مرمت می‌شود

شیراز (پانا) - معاون میراث‌فرهنگی استان فارس از مرمت اضطراری و استحفاظی سازه‌های آبی پَسکُل و آب‌انبار دهن شیر لار خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سازه‌های آبی پَسکُل و "آب‌انبار دهن شیر" لار مرمت می‌شود

عبدالرضا نصیری اظهار کرد: با توجه به اهمیت سازه‌های آبی لار در این مرحله، تعداد دو پروژه سازه‌های آبی پسکل و آب‌انبار دهن شیر برای انجام مرمت‌های اضطراری و استحفاظی در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: این عملیات با اعتباری بالغ ‌بر ۸۰۰ میلیون ریال شامل اجرای اندود کاه‌گل روی گنبد، اجرای اندود کاه‌گل بدنه، تعمیرات سفیدکاری بدنه داخلی بنا، تعمیرات بدنه سنگی بنا با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ است.

او گفت: "آب‌انبار دهن شیر" از بناهای قدیمی و زیبای لار است که در سمت شرقی ورودی بازار قرار دارد، در لارستان چهار "دهن شیر" بزرگ وجود داشته که در حال حاضر "دهن شیر" بازار و "دهن شیر" حاج غلامرضا معتمد پابرجا هستند.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس عنوان کرد: قدمت آب‌انبار دهن شیر لار نیز به دوران صفویه بازمی‌گردد، وجه‌ تسمیه آن به "دهن شیر" این است که این آب‌انبار دارای لوله‌ای سنگی به شکل سرشیر بوده که از دهان آن آب خارج می‌شده است، بنای "دهن شیر" یکی از بناهای زیبا و قدیمی لار است که در سمت شرقی ورودی بازار و در مجاورت پیر پنهان ساخته‌شده است.

او گفت: سازه‌های آبی پسکل ساختار موجود این مجموعه متعلق به قرون متأخر اسلامی است، اما در مستندات شفاهی مردم قدمت اثر به قرون میانه اسلامی بازمی‌گردد. لازم به ذکر است پَسکُل به معنی پشت سر است. بنا از دیرباز تاکنون قابل ‌استفاده مردم بوده است و برای تأمین آب شرب و آب منازل در لارستان استفاده می‌شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار