وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی در بهار امسال

تهران (پانا) - جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در بهار امسال از بین ۲۶ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۶ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است و ماشین لباسشویی با ۱۱۵.۱ درصد افزایش و چرم با ۲۲.۳ درصد کاهش بیشترین و کمترین افزایش تولید را به خود اختصاص دادند.

کد مطلب: ۱۱۱۲۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی در بهار امسال

بر اساس این آمار از بین این ۱۶ کالا، تولید دو محصول، یعنی ماشین لباسشویی و الیاف اکریلیک بیش از دو برایر شده و به ترتیب ۱۱۵.۱ و ۱۱۳.۲ درصد افزایش داشته‌اند. به‌طوری‌که در بهار امسال ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی و ۱۶۰۰ تن الیاف اکریلیک تولید شده است. این در حالی است که تولید این دو محصول در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه و ۸۰۰ تن بوده است.

در این میان تولید چهار کالا شامل انواع تلویزیون، لاستیک خودرو، وانت و نئوپان در بهار امسال نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. تولید این چهار محصول در سه ماهه اول امسال به ترتیب ۴۹.۴، ۳۰.۱، ۲۲.۹ و ۲۰.۹ درصد افزایش داشته و در این مدت ۲۱۰ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون، ۶۲ هزار و ۷۰۰ تن لاستیک خودرو، ۱۵ هزار و ۹۴۳ دستگاه وانت و ۲۱۲ هزار متر مکعب نئوپان در کشور تولید شده است. تولید این چهار محصول در بهار سال قبل به ترتیب ۱۴۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه تلویزیون، ۴۸ هزار و ۲۰۰ تن لاستیک، ۱۲ هزار و ۹۷۵ دستگاه وانت و ۱۷۵ هزار و ۳۰۰ تن نئوپان بوده است.

بر اساس این آمار در بهار امسال تولید ۱۰ کالا شامل نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با ۱۲.۴ درصد افزایش، پودر شوینده با ۸.۷ درصد افزایش، انواع سواری با ۸.۴ درصد افزایش، یخچال و فریزر با ۷.۹ درصد افزایش، داروی انسانی و پتروشیمی هر کدام با ۶.۸ درصد افزایش کمباین با ۵.۷ درصد افزایش، روغن صنعتی و موتور تصفیه اول با سه درصد افزایش، تراکتور با ۱.۵ درصد افزایش و فیبر با ۰.۲ درصد افزایش، نسبت به سه ماهه اول سال قبل کمتر از ۲۰ درصد افزایش داشتند.

بر این اساس در بهار سال ۱۳۹۸ و امسال به ترتیب ۱۸۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه و ۲۰۰ هزار و ۱۰۰دستگاه سواری، ۳۰۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه و ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه یخچال و فریزر و ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون عدد و ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون عدد داروی انسانی تولید شده است.

چرم، صدرنشین کاهش تولید

همچنین تولید دوده در این مدت ثابت بوده و ۱۰ کالا شامل چرم با ۲۲.۳ درصد، سیگار با ۲۱.۱ درصد، سموم دفع آفات نباتی با ۱۹.۹ درصد، انواع پایپوش و کفش با ۱۸.۶ درصد، نخ فیلامنت پلی استر با ۱۷.۲ درصد، روغن ساخته شده نباتی با ۱۵.۹ درصد، الیاف پلی استر با ۱۵ درصد، الکتروموتور با ۱۴.۳ درصد و اتوبوس-مینی بوس-ون با ۹.۷ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده‌اند.

در بین کالاهایی که تولیدشان در بهار امسال با کاهش مواجه بوده، تولید چرم از ۹ میلیون فوت مربع در بهار سال قبل به ۷ میلیون فوت مربع در مدت مشابه سال جاری و تولید انواع کفش و پایپوش از ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار زوج به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زوج رسیده است.

همچنین در بهار سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ و ۱۰ میلیارد و و ۲۰ میلیون نخ سیگار تولید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار