مجلات رشد با محوریت آموزش در وضعیت کرونا

تهران (پانا) - به گفته سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی خانواده پر شمار مجلات، در مواجهه با ویروس ناقل کرونا آرام ننشسته ‌است و با انتشار مطالب آموزشی و ترویجی با موضوع کرونا در این باره، می‌کوشد در این برهه حساس همه‌گیری بیماری کرونا، به با معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها همراه باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مجلات رشد با محوریت آموزش در وضعیت کرونا

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، با تعطیلی مراکز آموزشی در پی شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفند ماه سال گذشته، آموزش‌های مجازی، در عرصه آموزش‌های رسمی مدارس وارد و جایگاه ویژه‌ای یافته ‌است. تمرین این سبک از زندگی که هم برای معلم و هم برای دانش‌آموز تجربه‌ای جدید است، با مشکلات و کندی‌هایی از جمله کمبود منابع آموزشی و روش تدریس همراه بود. اکنون بر ماست دست در دست یکدیگر با به کارگیری روش‌های جدید و کمک گرفتن از توان بخش‌های دولتی و خصوصی و استفاده از نظرات صاحبان اندیشه در آموزش مجازی، آموزش رسمی را با شیوه‌های تحصیل و تدریس در این روزگار هم‌قدم سازیم.

محمد ابراهیم محمدی، سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در پاسخ به سؤال واحد خبر و رسانه این دفتر در خصوص عملکرد مجلات رشد در وضعیت همه‌گیری بحران کرونا توضیح داد: «خانواده پر شمار مجلات، در مواجهه با ویروس ناقل کرونا آرام ننشسته ‌است و با انتشار مطالب آموزشی و ترویجی با موضوع کرونا در این باره، می‌کوشد در این برهه حساس همه‌گیری بیماری کرونا، به با معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها همراه باشد. شماره‌های نخست مجلات دانش‌آموزی، بزرگ‌سال عمومی و نیز مجلات تخصصی رشد، هر کدام به نوبه خود سهمی در این همراهی دارند و می‌کوشند، بر خلاف ویروس کرونا، ناقل خیر و خوشی باشند!»

در این راستا دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، علاوه بر اینکه ویژه‌نامه‌ای مستقل با موضوع «نقش خانواده در آموزش فرزندان در ایام همه‌گیری ویروس کووید 19 (کرونا)» منتشر می‌کند، در شماره‌های اول مجلات خود، بر موضوع کرونا متمرکز شده است. برای مثال، رشد فناوری آموزشی در سرفصلی با عنوان «آموزش در بحران»، چند مقاله در این‌باره دارد: کلاس‌های شیشه‌ای، کلاس‌های جیبی، و معلم‌های نامرئی.

رشد معلم نیز در مقاله‌ای «چالش‌ها و فرصت‌های پیش آمده در بحران کرونا» را بررسی کرده است. رشد مدیریت مدرسه با پرداختن به مفاهیم «خروج از چالش‌های پساکرونایی در آموزش و پرورش» و «نقش مدیر مدرسه به عنوان رهبر شبکه دانایی»، اهمیت مدیریت روزآمد را مورد بررسی قرار داده است. رشد مدرسه فردا در مطالبی با عنوان‌های «سایه کرونا بر نظام آموزشی» و «ویروس شود سبب خیر»، آموزش در وضعیت فعلی را مورد توجه قرار داده‌است. رشد برهان متوسطه اول، سرمقاله خود را با عنوان «معادله چند مجهولی کرونا» به این موضوع اختصاص داده و در مقاله‌ای با عنوان «سرعت شیوع 2 به توان 72»، با زبان ریاضی، جامعه دانش‌آموزی و معلمان را متوجه سرعت انتشار ویروس کرونا کرده است. رشد آموزش ابتدایی هم آموزگاران را با موضوع «تغذیه دانش‌آموزان در همه‌گیری کرونا» به چالش کشیده است. رشدهای جوان و نوجوان هم مطالبی علمی در این باره مطرح کرده‌اند.

انتقال نکات آموزشی و تربیتی به خانواده‌ها و مهارت افزایی والدین در ارتباط با فرزندان، از اهداف اصلی مجلات عمومی و تخصصی رشد محسوب می‌شود. در این دوره حساس و پر مخاطره، تمام انرژی و تلاش کارکنان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی معطوف است به همیاری و کمک به خانواده‌ها، مشاوران مدرسه‌ها و دانش‌آموزان، تا بتوان به سلامت و یا با حداقل مشکلات از این دوره حساس عبور کرد. مطالب متنوع مجلات رشد همواره در تحقق اهداف آموزشی مؤثر بوده‌اند و در این دوره نیز تلاش دست‌اندرکاران تولید، انتشار و توزیع مجلات، بر انتقال صحیح مفاهیم آموزشی متمرکز است.

این روزها که مدرسه‌ها به خاطر حفظ جان عزیزان دانش‌آموز و معلم، از شکل حضوری خود خارج شده‌اند و در دنیایی مجازی‌تر فعالیت می‌کنند، مجلات رشد نیز از شکل کاغذی فاصله گرفته و به شکل الکترونیکی و در بستر شبکه رشد و شبکه شاد و بسترهای محتمل دیگر، توزیع خواهند شد و در دسترس مخاطبان قرار خواهند گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار