رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان:

اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزش مهارتی است

سمنان (پانا) - رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینکه اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزش مهارتی است، عنوان کرد خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

کد مطلب: ۱۱۱۲۴۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزش مهارتی است

رضا نقدی در نشستی با حضور اسماعیل غنیان مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان و معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان، در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان برگزار شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاهی مهارت محور با تربیت نیروی کار ماهر و چیره دست همراه با پنجه های کارآمد است، گفت: جمعیت دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای بالغ بر 140 هزار دانشجو در تمامی استان های کشور و در 176 دانشکده در ۱۱۴ شهر کشور و 31 استان در سطح کشور است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، با اشاره به وجود 2300 کارگاه و آزمایشگاه در کشور خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد دروس در این دانشگاه به صورت کارگاهی و آزمایشگاهی برگزار می شود.

نقدی همچنین آمار اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه را بیش از 63 درصد دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به‌ عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان در 4 دانشکده با 4 هزار دانشجو و 500 عضو هیئت علمی، مدرس و نیروی حق‌التدریس رسالت و ماموریت خود را دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصادی ترین نوع آموزش، آموزش مهارتی است، اضافه کرد: آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد دانشگاه فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز صنعت رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه اشتغال نداشته باشد.

ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان با اشاره به اهمیت تربیت نیروی ماهر و آماده کار در دانشگاه ها، یادآور شد: از آنجائی که خود اشتغالی، کارآفرینی و کمک به بهره وری نیروی کار، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، ۵۸ رشته کاردانی و کارشناسی مهارتی در این دانشگاه به منظور تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ارائه می‌شود که از این تعداد ۳۸ رشته در مقطع کاردانی و ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی است.

نقدی با عنوان این مطلب که دانشگاه فنی‌ وحرفه‌ای، دولتی و تحصیل در مراکز این دانشگاه علمی رایگان است، افزود: در سال تحصیلی جدید، مجوز اخذ رشته های طراحی لباس در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی مهندسی مکانیک خودرو و حسابداری به صورت ناپیوسته و رشته‌های کاردانی مانند انرژی تجدیدپذیر خورشیدی، تبرید، گرافیک، تربیت بدنی، معماری، هنرهای تجسمی-نقاشی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر، از وزارت علوم، تحقیقات فناوری اخذ شده است.

اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز در این جلسه با بیان این که دستگاه‌های اجرایی استان متعهد شدند در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کنند، اظهار کرد: استان سمنان طی ۱۰ سال گذشته جزء استان های دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور بوده که این‌ مهم حاصل همت‌ جهادی کارفرمایان، کارگران، مدیران دستگاه های اجرایی، مدیریت و برنامه‌های راهبردی استانداری است.

وی با تاکید بر تربیت تکنسین کارآمد گفت: نهضت مهارت آموزی جهت ایجاد اشتغال مولّد باید با جدّیت پیگیری شود و مشکلات صنعتگران و کارگران مشغول به کار در واحدهای تولیدی استان به صورت هفتگی از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان رصد می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با بیان این که مهم ترین دغدغه برای ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان، دانش‌آموختگان دارای مدرک تحصیلی و فاقد مهارت هستند، افزود: سالانه افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی جدید در استان سمنان ایجاد می شود و در ۱۰ سال گذشته سمنان از کمترین نرخ بیکاری در مقایسه با دیگر استانهای کشور برخوردار بوده است.

غنیان با عنوان این مطلب که سا‌ل‌های گذشته نهضت سوادآموزی در کشور ترویج شد و از این بعد باید نهضت مهارت آموزی فراگیر شود، خاطرنشان کرد: فرهنگ کار بسیار مهم و کلیدی است و باید بر تقویت زیرساخت ها جهت تاثیر ویژه بر روی فرهنگ کار توجه شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش‌های مهارتی استان گفت: ترویج و توسعه فرهنگ مهارت‌های آموزشی از مهم‌ترین اهداف این سند است که دانشگاه ها باید از این ظرفیت بهره گیرند.

فاطمه منصوری با بیان اینکه مهارت آموزی و افزایش آموزش های کاربردی راهکار مهم کاهش بیکاری است، گفت: بهره ‌وری و استفاده بهینه از نیروی انسانی مورد توجه مسئولان حوزه اشتغال باشد و با اجرای طرح های آموزشی و پیش از آن فرهنگ سازی در محیط خانواده باید به سمت این موضوع مهم گام برداشت.

وی ادامه داد: نیازمند بازنگری در تفکر و انتظارات از شغل در جامعه هستیم و با این راهبرد جای ابزار و هدف عوض نخواهد شد و با توانمند سازی نیروی کار از بُعد تخصصی و فرهنگی، شاهد افزایش بهره وری و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

در ادامه مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان در تاکید بر رشد مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای استان، بیان کرد: میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای در برخی از رشته ها بیش از 90 درصد است و مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای باید در استان رشد داشته باشد.

سعدالدین ضمن تاکید بر شناسایی حلقه مفقوده بین مهارت و آموزش گفت: با راه اندازی شرکت های دانش بنیان از طریق واحدهای فناور این شرکت ها می توان دانشجویان را جذب بازار کرد. استفاده از ظرفیت بنیاد علمی نخبگان، پارک های علم و فناوری و دانشگاه فنی و حرفه ای استان با هدف ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی، بسیار اساسی است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری سمنان با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی برای مهارت آموزی در استان وجود دارد که باید از این ظرفیت به معنای واقعی بهره برد، ادامه داد: بخش های مختلف صنعتی و آموزشی و توجه به مهارت آموزی دارای اهمیت است و با رویکردهای نو نهضت مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود.

در پایان رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دختران سمنان، بر ضرورت همکاری مشترک این دانشکده تاکید کرد و بیان کرد: استقبال بسیار خوب دانشجویان از رشته های این دانشکده در گروه های هنر و کامپیوتر، بر راهکارهایی جهت اشتغال دانشجویان با کمک تمامی دستگاه های اجرایی است.

احمدرضا هفتنی گفت: با تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه و ارائه خدمات مهارت آموزی به روز در رشته های جدید، می توانیم همگام با پتانسیل های موجود در استان اقدام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار