آخرین وضعیت واحدهای صنفی آلاینده در شهر تهران

تهران (پانا) - خروج واحدهای صنعتی و صنوف آلاینده از مناطق مسکونی موضوعی است که در سه دهه اخیر بر آن تاکید شده از همین رو مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران معتقد است اغلب صنایع مزاحم که آلایندگی محیط‌زیستی داشتند از مناطق مسکونی شهر تهران خارج شده و تنها بخش محدودی عمدتا در مناطق مرکزی و جنوبی شهر باقی مانده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۱۲۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت واحدهای صنفی آلاینده در شهر تهران

به گزارش سایت شهر، شینا انصاری گفت: اغلب مواردی که درباره واحدهای آلاینده از سوی محیط‌زیست اعلام می‌شود مربوط به اصناف بوده و در مقیاس صنعت نیستند که برخی از این اصناف و مشاغل فعالیتشان همراه با آلایندگی محیط‌زیستی و مزاحمت برای واحدهای همجوار بوده است. از همین رو از سه دهه قبل بحث انتقال و ساماندهی این واحدها مطرح و به موجب آن مقرر شد تا واحدهای مزاحم که در داخل محدوده‌های مسکونی و سکونت گاهی شهر تهران هستند در یک برنامه زمان‌بندی شده به شهرک‌های صنعتی مصوب اطراف تهران منتقل شوند.

انصاری درباره تاریخچه طرح انتقال صنایع آلاینده تهران گفت: در سال ١٣٦٩ طی تصویب نامه دولت وقت درباره انتقال صنایع آلوده کننده و مزاحم درون شهری تهران به سازمان های ذیربط مأموریت داده شد تا براساس طرح های تفصیلی و اجرایی، نسبت به انتقال واحدها و صنایع آلاینده و مزاحم داخل محدوده شهر تهران به خارج از محدوده های قانونی، اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته وی، در آن زمان ۳۱ نوع فعالیت غیرمجاز صنعتی در داخل محدوده های شهری مورد تأیید و تصویب قرار گرفت و در نهایت ۱۶ قطعه اراضی برای انتقال و استقرار صنایع مزاحم و آلوده کننده در پیرامون شهر تهران انتخاب شد.

انصاری افزود: بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مرجعی است که می‌تواند برای واحدهای صنفی و صنعتی که آلایندگی محیط‌زیستی دارند، اخطاریه صادر کرده و حتی اگر آن واحد استانداردهای لازم را رعایت نکرد، اقدام به پلمب و تعطیلی آن کند؛ اما این میان شهرداری هم قوانینی در این راستا دارد و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که مربوط به مشاغل وصنوف مزاحم است، می‌تواند برای واحدهای صنفی که در مناطق مسکونی قرار دارند و برای واحدهای مجاور مزاحمت ایجاد می‌کنند، رأی صادر کرده و آن‌ها را ملزم به رعایت تمهیدات رفع آلایندگی و مزاحمت کند.

انصاری بیان کرد: بر این اساس مشاغل دارای مجوز قانونی در صورت ایجاد آلودگی می بایست بر حسب نوع آلودگی با اتخاذ تمهیداتی مانند تصفیه فاضلاب و یا فیلتراسیون هوا و یا مدیریت پسماند نسبت به رفع آلودگی واحد خود اقدام کنند و اگر هم ماهیتا آلاینده باشند و نتوانند با توجه به استانداردهای بافت مسکونی حدود مجاز محیط زیست را رعایت کنند باید در مهلت قانونی که برای آن واحد تعیین می‌شود برای خروج از شهر اقدام کنند. با این وجود عمده واحدهای کوچک آلاینده مانند سنگ‌بری‌ها و یا ریخته گری ها طی دو دهه گذشته از داخل محدوده تهران خارج شدند و اکنون تنها فروشگاهشان در شهر باقی مانده البته در بعضی مناطق مانند مناطق ۱۵، ۱۷ و ۱۹ شهرداری تهران اقداماتی برای ساماندهی برخی فعالیت ها مانند اوراقچی ها و یا ضایعات فروشی ها انجام داده است.

با وجود تمام تمهیدات انجام شده، آنطور که فاطمه برنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران اعلام کرده است در تیرماه سال جاری، ۹۳ اخطاریه محیط زیستی به واحدهای آلاینده به دلیل رعایت نکردن الزامات محیط زیستی ابلاغ و همچنین بخش آلاینده یک واحد به دلیل بی توجهی به اخطارهای زیست محیطی پلمب شد و از سوی دیگر ۳۷ مورد شکایت در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و ۶ پرونده حقوقی هم در این راستا تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار