مهدی هاشمی: کلمه استاد را نباید زود برای هرکسی خرج کرد

تهران (پانا) - مهدی هاشمی بایگر سینما تئاتر و تلویزیون می گوید نمی توان کلمه استاد را در هنر به هر فردی پس از چند سال فعالیت هنری اطلاق کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۲۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مهدی هاشمی: کلمه استاد را نباید زود برای هرکسی خرج کرد

شامگاه گذشته مهدی هاشمی بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون مهمان برنامه پشت‌صحنه رادیو تهران بود. مهدی هاشمی در ابتدای این گفتگو درباره همکاری‌اش با زنده‌یاد خسرو سینایی عنوان کرد: اولین فیلمم را در سال ۵۸ با نام «زنده‌باد...» با خسرو سینایی داشتم و با آن وارد سینما شدم. من۱۰ سال تئاتر کار کرده بودم و به واسطه همسرشان به آقای سینایی معرفی شدم. البته او در دانشگاه معلم سینمای ما بود، فیلمهایش را دیده بودم و فکر نمی‌کردم یک روزی او فیلم‌های داستانی سینمایی بسازد. یکدیگر را دیدیم، از من تست گرفتند و پسندیدند. من خودم وقتی تصویرم را دیدم خیلی دوست نداشتم اما اقای سینایی گفت نه، خوب است.
هاشمی ادامه داد: اقای سینایی مرد خوبی بود و شخصیت والا و مهربانی داشت. او شاعر، نوازنده و موسیقی‌دان بود. کلا به میهن و وطنش احساس و علاقه خاصی داشت. از شاعران بارها شنیدم که شاعر بودن یعنی انسان بودن و به شکل وسیع‌تر می‌توان گفت هنرمند بودن یعنی انسان‌ بودن.
وی افزود: آقای سینایی جدای از حرفه، کار و هنرش انسان والایی بود. در آن مدتی که سال ۵۸ با او کار کردم و بعدها که شاهد کارهای بعدی و خوب‌ترش بودم، خیلی او را دوست داشتم‌. وقتی این خبر را شنیدم خیلی سست شدم.

هاشمی در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی درباره استفاده از کلمه استاد گفت: استاد چندتا بیشتر نداریم. انگشت شمارند. استادی‌شان بر همگان آشکار است و در تاریخ ثابت شده‌است. حالا ما تجربه کردیم و سنمان بالا رفته و یک سری آثار داریم. واقعا نباید استاد را زود درباره هر کسی خرج کرد.

این بازیگر در پاسخ به پرسش مجری درباره مسئله بادیگارد داشتن برخی چهره‌ها بیان کرد: دوران‌ها فرق دارد‌. من نسبت به همکارانم احساس رفیقانه‌ای دارم. فکر میکنم در کوره راه زندگی یا راه سخت زندگی آب‌دیده و نرم می‌شوند.

مهدی هاشمی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان برنامه درباره اینکه آیا خودش را سلبریتی می‌داند یا خیر اظهار کرد: من خیلی این کلمه را دریافت نمیکنم و با آن مانوس نیستم‌. به قول دوستی چرا می‌گوییم سلبریتی، بگوییم مشاهیر معروف و... . یک باره مد می‌شود می‌گویند سلبریتی. یک شیک بودنی در آن است. یک چیزی که انگار تافته جدا بافته است. من اصلا خودم را این طور نمی‌دانم. ما قدیمی هستیم.
وی ادامه داد: درباره دوران جدید، جوانان و همکاران جدیدم و... قضاوتی ندارم. هر دوره‌ای اصلا لغت جدید اختراع می‌کنند. یعنی یکباره وارد می‌شود. قدیما زمان ما مثلا می‌گفتند سه شد و... این فرهنگ از کجا می‌اید؟ الان این‌ها بیشتر مربوط به فضای مجازی است که بیشتر می‌دانید واقعی نیست. شما به خاطر کاری در فضای مجازی میلیاردها ناسزا می‌شنوید. اما وقتی در فضای واقعی آن میلیارد نفر را می‌بینید، همچین چیزی نیست. جز مسائل اجتماعیی احترام‌انگیز، موج‌هایی گذرا و اغلب بی پایه شکل می‌گیرد.

«پشت صحنه» برنامه ای است که یک هفته در‌میان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی، با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند این برنامه را، این هفته تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۱ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار