هادسون لاکت*

تب کرونا در بازار

هادسون لاکتفایننشال تایمزروز دوشنبه قیمت طلا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت و با عبور از رکورد قبلی که سپتامبر سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، به ۱۹۴۴ دلار در هر اونس افزایش یافت. روند افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر ادامه داشت، اما به‌نظر می‌رسد به‌تازگی علل جدیدی برای مثبت شدن عملکرد بازار پدید آمده و بر همین مبناست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. قیمت طلا، فلزی که از دید سرمایه‌گذاران حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران‌های بحرانی و ذخیره ارزش است، سال‌جاری میلادی تا روز دوشنبه حدود ۲۵ درصد افزایش یافت، یعنی از ۱۵۲۰ دلار در ابتدای سال به محدوده ۱۹۴۰ دلار رسید و این یعنی طلا به یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۱۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تب کرونا در بازار

دوشنبه قیمت طلا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشت و با عبور از رکورد قبلی که سپتامبر سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، به ۱۹۴۴ دلار در هر اونس افزایش یافت. روند افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر ادامه داشت، اما به‌نظر می‌رسد به‌تازگی علل جدیدی برای مثبت شدن عملکرد بازار پدید آمده و بر همین مبناست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند رشد قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. قیمت طلا، فلزی که از دید سرمایه‌گذاران حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران‌های بحرانی و ذخیره ارزش است، سال‌جاری میلادی تا روز دوشنبه حدود ۲۵ درصد افزایش یافت، یعنی از ۱۵۲۰ دلار در ابتدای سال به محدوده ۱۹۴۰ دلار رسید و این یعنی طلا به یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

بدون‌شک رشد شدید قیمت طلا صرفا یک دلیل ندارد، اما مسلما بحران همه‌گیری کرونا که منشا تعداد دیگری از رویدادها در صحنه سیاسی و اقتصادی جهان است مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلاست. همه‌گیری کرونا از اوایل سال‌جاری میلادی آغاز شد و دولت‌ها برای مهار آن تصمیم گرفتند اقتصاد را تعطیل کنند. پس از مدتی همزمان با کاهش شدت این همه‌گیری، تعدادی از کشورها بازگشایی اقتصاد را در دستور کار خود قرار دادند و همزمان برنامه‌های بزرگ مالی و پولی برای جبران خسارت‌های حاصل از این همه‌گیری آغاز شد.

در ایالات‌متحده دولت در برنامه نخست حمایتی خود ۲۲۰۰ میلیارد دلار صرف کمک به مردم و شرکت‌ها کرد و قصد دارد در برنامه دوم نیز اقدامات مشابه انجام دهد. بانک مرکزی آمریکا نیز از انواع ابزارهای حمایتی از جمله کاستن از نرخ‌های بهره استفاده کرده است. این نهاد چندی پیش نرخ‌های بهره را به نزدیکی صفر رساند و بنا به گفته جروم پاول، رییس این نهاد، تا پایان سال ۲۰۲۲ نرخ‌ها بالا برده نخواهد شد. یکی از نتایج این سیاست حمایتی، کاهش ارزش دلار بوده که سرمایه‌گذاران را به سمت خرید طلا سوق داده است. مدیر صندوق سرمایه‌گذاری اسپریت که ۱۲ میلیارد دلار را تحت مدیریت خود دارد، می‌گوید: «تحولات اخیر در بازارهای مالی سبب شده طلا بالاخره مورد توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران قرار گیرد. آنها مایل هستند در آن حوزه سرمایه‌گذاری کنند.»

بنا به اعلام شورای جهانی طلا، در ماه جاری میلادی سرمایه‌گذاران 4/ 7 میلیارد دلار در صندوق‌های با پشتوانه طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در ماه‌های قبل هم میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این صندوق‌ها رشد کرده بود. مدیر معاملات در صندوق سرمایه‌گذاری هراوس می‌گوید: «شکی وجود ندارد که تقاضای جهانی از سوی سرمایه‌گذاران یک عامل اصلی برای بالا رفتن قیمت طلاست.» در ماه‌های اخیر سیاستگذاران در اکثر اقتصادهای بزرگ اقدامات مختلفی برای حمایت از اقتصاد و جبران زیان‌های حاصل از بحران کرونا انجام داده‌اند و یک نتیجه این اقدامات، کاهش بازدهی اوراق قرضه دولتی و در برخی موارد اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، منفی شدن نرخ بازدهی بوده که بر جذابیت طلا افزوده است.

نکته دیگری که درباره رشد قیمت فلز زرد باید به آن توجه کرد تردیدها درباره مهار شدن ویروس کروناست. در ایالات‌متحده طی چند هفته اخیر موارد جدید ابتلا به این ویروس به سرعت افزایش یافته و در اروپا تشخیص‌های جدید سبب شده برخی کشورها دوباره محدودیت‌هایی در حوزه مسافرت‌ها اعمال کنند. روز دوشنبه روند کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر ادامه پیدا کرد و شاخص دلار به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسید. افت ارزش دلار بر جذابیت طلا می‌افزاید. تحلیلگر بازار فلزات گران‌بها در بانک یو‌بی‌اس می‌گوید: «انتظار می‌رود طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده قیمت طلا به سمت دو هزار دلار در هر اونس حرکت کند، زیرا سرمایه‌گذاران مایلند از سبد دارایی خود در برابر کاهش بیش از پیش نرخ‌های واقعی بهره حفاظت کنند.» اما به باور او گزارش‌های مثبت از شاخص‌های اقتصادی در ماه‌های آینده از رشد شدید قیمت طلا جلوگیری خواهد کرد. این بدان معناست که اگر وضعیت اقتصاد جهان تحت‌تاثیر تداوم بحران کرونا بهبود پیدا نکند، زمینه برای افزایش قابل‌ملاحظه قیمت طلا فراهم است.

تحلیلگران به این نکته اشاره می‌کنند که قیمت طلا با در نظر گرفتن نرخ تورم، هنوز به اوج و رکورد جدید نرسیده است. یکی از تحلیلگران می‌گوید اگر نرخ تورم را هم در نظر بگیریم رکورد قیمت طلا ۲۵۰۰ دلار است، یعنی رقم مربوط به زمانی که شوروی سابق به افغانستان حمله کرد. برخی تحلیلگران معتقدند تقاضای فیزیکی می‌تواند به رشد بیشتر قیمت‌ها منجر شود، زیرا سرمایه‌گذاران ثروتمند که در معاملات آتی طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اند ممکن است مایل باشند طلای خود را دریافت کنند. این امر مشکلاتی را برای معامله‌گران پایاپای به‌وجود خواهد آورد. آنها آن طرف معامله قرار دارند. یکی از تحلیلگران موسسه تحقیقاتی لانگ ویو اکانامیکس می‌گوید: «اگر تعداد بسیار زیادی از معامله‌گران طلای آتی بخواهند همزمان طلای خود را دریافت کنند، آنگاه معامله‌گران پایاپای نخواهند توانست تمام این تقاضاها پاسخ دهند.» بر مبنای آنچه بیان شد دلایل مختلفی برای رشد قیمت طلا وجود دارد که سبب می‌شود بازار در آینده حمایت شود، اما رشد قیمت‌ها با موانعی هم مواجه است.

منبع : دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار