در آیین افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور؛

کاظمی: مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش توسعه و ترویج فرهنگ متعالی قرآن است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فر هنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور به سخنرانی پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۱۱۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش توسعه و ترویج فرهنگ متعالی قرآن است

علیرضا کاظمی در آیین افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور که ظهر امروز به صورت آنلاین از کانال قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد و شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد، ضمن تشکر از برگزاری مسابقات در فضای مجازی به دانش‌آموزان تبریک گفت که در این فضای معنوی حضور دارند، همچنین خانواده‌هایی که دانش‌آموزان خود را تشویق و ترغیب کردند تا در این مسیر قرار بگیرند.

کاظمی گفت: «این موضوع لطف و نعمت بیکران الهی است که این نعمت بی کران الهی جای شکر دارد. به نظر من این لطف الهی مشمول هر فردی نمی‌شود مشمول افرادی می‌شود که طبیعتاً خودشان تلاش کردند و وارد این عرصه شدند.»

وی درباره اهمیت فعالیت‌های قرآنی افزود که قرآن به عنوان آموزه، کتاب الهی و سرچشمه یک زندگی سعادتمند همیشه مهم است به نظر من مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش توسعه و ترویج فرهنگ متعالی قرآن است یقیناً این یک جهاد اکبر است و هر فردی در این راه قدم بردارد، مشمول مجاهدین راه خدا خواهد شد و از ثواب و پاداش آن برخوردار می‌شود.

معاون پرورشی و فر هنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و گفت: «یقینا بهترین، محکم ترین و پایدارترین راه برای زندگی قرآن است. آیات بسیاری از قرآن به این موضوع اشاره کرده است که سعادت انسان از قرآن می‌گذرد و هدایت انسان از طریق قرآن صورت می‌گیرد. سرمنشا نور و هدایت انسان در زندگی با قرآن است.»

وی اضافه کرد که قرآن مایه شفای همه دردهای روحی، روانی و جسمی انسان است به نظر من اهمیت فعالیت‌های قرآن در این شرایط ضروری است از همین منظر باید از همکاران خود تشکر ویژه داشته باشم. ما معتقدیم فضای مجازی و بستری که امروز به دلیل شرایط کرونا ایجاد شده است فرصت‌ها و موقعیت‌های بسیار ارزشمندی را در مقابل برنامه‌ریزان حوزه قرآن، عترت و نماز قرار داده است که باید حداکثر استفاده را از آن کنیم.

کاظمی عنوان کرد: «بهترین ابزار برای توسعه معارف قرآنی فضای مجازی است امروز باید خود را مسلح و توانمند کنیم، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، سازماندهی جدید را شکل دهیم که البته خدا را شکر در حوزه قرآن، عترت و نماز این قرارگاه شکل گرفته است اما ما نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق تری داریم و مسئول هر محور و هر حوزه را باید مشخص کنیم و فضای مجازی جذاب هنری و متنوعی داشته باشیم. فضا و عرصه را به گونه‌ای بیاراییم که دانش‌آموزان بتوانند در قالب‌هایی که ما ایجاد و تولید کردیم، فعالیت کنند.»

معاون پرورشی و فر هنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «با افتخار امروز اعلام می‌کنیم تولید محتوای بسیار زیادی داریم که در بخش‌ها و کانال‌های مختلف فعال هستند باید کانال‌های متعدد و گروه‌ها و محتواهای متعددی را بتوانیم سازماندهی کنیم. نکته دیگر مهم این است که باید استاندارد سازی کنیم؛ ما در فضای مجازی و شرایط جدید نیاز به استانداردهای داریم که دانش‌آموزان در این مورد هم می‌توانند بسیار به ما کمک کنند هوش و ذکاوت دانش‌آموزان امروز انکارناپذیر است.»

وی اشاره کرد که باید به این حوزه نیز سر و سامان دهیم؛ در بحث نیروی انسانی و توسعه زیرساخت‌های فنی در فضای مجازی تلاش کنیم. توصیه می‌کنم قرارگاه مجازی که شکل دادیم در تمام استان‌ها نیز شکل بگیرد و مدیریت و تقسیم کار ملی و واحدی در این باره صورت گیرد، محورهایی که مورد نیاز است به آن پرداخته شود چراکه این یک فرصت استثنایی برای تغییر پارادایم در فضای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی است.

کاظمی افزود: «ما تمام آنچه در حوزه قرآن انجام می‌دهیم چه در حوزه آموزش چه در حوزه قرائت، حفظ و ترجمه مقدمه‌ای برای این است که به عمل تبدیل شود و قرآن نیز از ما تمسک می‌خواهد و غایت چیزی که خدا در قرآن از ما می‌خواهد تمسک به قرآن است؛ تمسک یعنی تجزیه شدن آموزه‌های قرآنی در رفتار و کردار ما.»

وی ادامه داد که در آیه‌ای که در ابتدا قرائت کردم خداوند تاکید کرده است که انس با قرآن، عمل به آموزه‌های قرآن است و شرط سعادتمندی نیز همین موضوع خواهد بود. اگرچه که تمام اینها مقدمه است اما اگر اینها نباشد طبیعتا مقدمه عمل شکل نمی‌گیرد. مسابقات و جشنواره‌های قرآنی یکی از بهترین زمینه‌های شکوفایی استعدادها و انس با قرآن است و اهمیت این مسابقات و جشنواره‌ها در شرایط کنونی به نظر من برای دانش‌آموزان مضاعف می‌شود به این دلیل که هم اوقات فراغت دانش‌آموزان را درست، سالم و جهت دار و هم زمینه شکوفایی استعدادهای آنان را مهیا می‌کند.

معاون پرورشی و فر هنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: «یک فضای معنوی، الهی و عرفانی را در خانه حاکم می‌کند و در جایی که قرآن تلاوت می‌شود و در فضای که خانواده با قرآن مانوس می‌شود همه اجزای خانواده تحت آیات و آموزه‌های الهی و نورانی قرار می‌گیرند یقیناً برکات تلاوت آن و حضور قرآن بر همه اجزا و اضلاع خانواده اثر می‌گذارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار