تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی فوری به واکسن کرونا

تهران (پانا) - تلاش های اتحادیه اروپا برای تامین واکسن‌های بالقوه بیماری کووید–۱۹ از شرکت‌های داروسازی فایتزر، سانوفی و جانسون اند جانسون بر سر هزینه‌های قرارداد، روش پرداخت بها و پذیرش هزینه‌های بالقوه مسئولیت، با دشواری های پیش بینی نشده ای رو به رو شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۱۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
تلاش‌های اتحادیه اروپا برای دستیابی فوری به واکسن کرونا

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ سه مقام رسمی اتحادیه اروپا با عنوان این مطلب افزودند: این نهاد برای دستیابی سریع به واکسن بالقوه برای کووید -۱۹ دستکم با ۶ شرکت و کارخانه داروسازی تولیدکننده واکسن ویروس کرونا، مذاکره می کند.

این مقام ها که در مذاکرات مشارکت دارند و به علت محرمانه بودن آن می خواستند، ناشناس بمانند، به رویترز گفتند: هدف از این مذاکرات، افزایش احتمال دسترسی به واکسن های کووید - ۱۹ برای شهروندان کشورهای عضو این نهاد است.

اتحادیه اروپا به رغم ضرورت و فوریت امضای قرارداد برای خرید واکسن با توجه به رقابت کشورهای جهان برای تامین بهترین و موثرترین واکسن ها، با دشواری روبه رو شده است. در حالی که ایالات متحده تاکنون ۲ قرارداد خرید واکسن این بیماری را با شرکت های آسترازنگا و فایتزر و شماری توافقنامه های تامین مالی عمده نیز با دیگر شرکت های داروسازی امضا کرده است.

دو مقام اتحادیه اروپا افزودند: مذاکرات این نهاد با شرکت جانسون اند جانسون که پیشرفت زیادی کرده بود، به علت کشمکش بر سر چگونگی تامین هزینه های مسئولیت در صورتی که واکسن مورد نظر در هنگام کاربرد همگانی، اثرات جانبی و تاثیرهای منفی پیش بینی نشده ای نشان دهد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

جانسون اند جانسون تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده است.

این ۲ مقام افزودند: سانوفی فرانسه با اتحادیه اروپا در باره تحویل ۳۰۰ میلیون دوز واکسنی که با همکاری شرکت داروسازی "گلاسگواسمیت کلاین" بریتانیا، با اتحادیه اروپا مذاکره می کند و درخواست پرداخت فوری بهای تمامی سفارش را کرده است. اما اتحادیه اروپا مایل به پرداخت بهای آن به صورت قسطی و با تاخیر در پرداخت برخی اقساط تا هنگامی است که این واکسن آزمایش های اصلی کلینیکی را پشت سربگذارد.

سخنگوی سانوفی نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

اتحادیه اروپا گذشته از فایتزر، سانوفی و جانسون اند جانسون، سرگرم مذاکره با شرکت های فنآوری زیستی مادرنا و کیورواکسن آلمان است.

این مقام ها افزودند: چهار کشور عمده عضو اتحادیه اروپا در ماه گذشته (ژوئن) با آسترازنکا برای خرید واکسنی که با کمک دانشگاه آکسفورد تولید می کند، قرارداد بسته اند و اکنون این قرارداد در حال تکمیل شدن با همه ۲۷ کشور عضو این نهاد است.

اتحادیه اروپا به امضای سه یا چهار قرارداد پیش خرید با این شرکت ها ابراز تمایل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار