بخاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید

کرمانشاه (پانا) - علی ابراهیمی متخصص پوست عنوان کرد علائم ضایعات پوستی ناشی از کرونا جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نباید بخاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت.

کد مطلب: ۱۱۱۱۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بخاطر ضایعات پوستی ماسک را کنار نگذارید

علی ابراهیمی با بیان اینکه ضایعات پوستی مربوط به کووید 19 از سه جنبه قابل بررسی است گفت: ضایعات پوستی بدنبال عفونت کووید19،ضایعات پوستی به دلیل رعایت اصول ایمنی شستشو و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و نیز بیمارانی که قبلا به ضایعات پوستی مبتلا بوده و تحت درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند از جمله این موارد است.

وی اظهار کرد: براساس مطالعات و موارد گزارش شده در سراسر دنیا تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا که علائم درگیری ریوی و سایر علائم مرتبط با بیماری را داشته اند ؛ درگیری پوستی هم داشته اند ، این درگیری ها بیشتر بدلیل واکنش ایمنی بدن در مقابل ویروس و التهاب دیواره عروق و یا واسکولیت است که ضایعات عموماً تخصصی بوده و تشخیص آن به عهده همکاران متخصص پوست است.

به گفته این متخصص پوست همچنین شستشوی زیاد و مکرر دست ها باعث ایجاد خشکی ، قرمزی ،ترک خوردن و پوسته پوسته شدن دستها ، بین انگشتان تا مچ و گاهی تا نیمه های ساعد می شود که این حالت قبلاً در زنان خانه دار یا افرادی که در آشپزخانه ها کار می کردند و شستشوی زیاد و مکرر داشتند بیشتر دیده می شد اما با شیوع کووید19 و استفاده بیشتر از مواد شوینده متاسفانه شیوع آن بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه این حالت همچنین در افراد مسن و افراد کم سن و سال ، افرادی که پوست خشک دارند ، وسواسی ها و مبتلایان به کم کاری تیروئید و آنهایی که از شوینده های مایع استفاده می کنند بیشتر دیده می شود گفت: می توان با مدیریت شستشوی دستها در موارد ضروری و استفاده از دستکش برای انجام کارهای بیرون از منزل و نیز چرب و مرطوب نگهداشتن دستها پس از شستشو از این حالت ناخوشایند پیشگیری کرد.

وی همچنین افزود: پوشیدن ماسک نیز در بعضی از بیماران باعث ایجاد آکنه در نواحی دور دهان می شود که بیشتر در بیمارانی که پوست چرب و استعداد جوش صورت را دارند دیده می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه قرمزی ، پوسته ریزی و خارش در چین و اطراف دهان بدنبال استفاده از ماسک می تواند نشانه ای از فعال شدن اگزمای سبورئیک باشد گفت: این افراد استعداد ابتلا به آن را داشته اند و تحت شرایط خاصی بیماری دوباره فعال شده است اما این علائم جزئی و گذرا بوده و به هیچ وجه نمی توان بخاطر این ضایعات کوچک ماسک را کنار گذاشت چون عدم استفاده از ماسک می تواند به قیمت زندگی انسان تمام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار