شاخ اینستاگرام چگونه مجوز کارگردانی گرفت+فیلم

تهران (پانا) - اعطای مجوز کارگردانی فیلم بلند به یک اینستاگرامر با حاشیه های فراوانی مواجه شده است و بسیاری از اهالی سینما به اعطاء این مجوز انتقادهایی را داشتند، در همین ارتباط محمد مهدی طباطبایی می گوید، وزارت ارشاد درشورای پروانه ساخت تنها به نمونه‌کارها ، سوابق علمی و حرفه‌ای اشخاص نگاه می کند و اگر کسی نتوانسته تاکنون مجوز ساخت بگیرد حتما نمونه کارهایش ضعیف بوده است.

کد مطلب: ۱۱۱۰۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
شاخ اینستاگرام چگونه مجوز کارگردانی گرفت+فیلم

در فهرست مجوزهای صادرشده توسط شورای پروانه ساخت که منتشر شد، نام‌های متفاوتی دیده می‌شود از پسر ابراهیم حاتمی‌کیا تا محمدامین کریم‌پور که او تاکنون سابقه کارگردانی فیلم ویدیویی، تله‌فیلم، فیلم مستند، سریال تلویزیونی یا نمایش خانگی نداشته است.

محمدامین کریم‌پور یک چهره اینستاگرامی است که با ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و غیرتبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به شهرت رسید.

صفحه اجتماعی او در اینستاگرام یکی از پر بازدیدترین صفحات فرهنگی است و وی از همین مسیر در صفحه‌اش ۴٫۸ میلیون دنبال‌کننده پیدا کرده است.

البته در این بین ویدیوهای حرکات موزون این چهره اینستاگرامی که همزمان با دریافت مجوز آنها را حذف کرده شهرت زیادی دارد.

معترضان به صدور پروانه ساخت فیلم برای محمدامین کریم‌پور، به مسیر بسیار سخت فیلمسازان کوتاه و مستند برای ساخت فیلم بلند اشاره می‌کنند و حضور او را در ادامه حضور شاخ‌های اینستاگرام در عرصه رسمی هنرهای نمایشی می‌دانند که در ۲-۳ سال اخیر شدت گرفته است.

کریم‌پور که تا چند روز پیش به ساخت ویدیوهای طنز در اینستاگرام مشغول بود، تنها فعالیت هنری جدی‌اش بازی در یک فیلم ویدیویی به نام «سرکوفت» در سال ۹۷ است.

به گزارش صبا، او پیش از این در پاسخ به اعتراضاتی که نسبت به ورودش به عرصه بازیگری انجام شده بود در گفتگویی به هنرمندان منتقد توهین کرد و گفت: «هنرمندان حرف مفت زیاد می‌زنند. مگر تلویزیون ارث پدری هنرمندان است؟»

اعضای شورای پروانه ساخت و مدیران سازمان سینمایی هنوز به اعتراضات نسبت به این پروانه ساخت واکنشی نشان نداده‌اند. «حکم تجدیدنظر» به نویسندگی و تهیه کنندگی رضا کریمی، کارگردانی و نویسندگی محمد امین کریم پور مجوز ساخت گرفته است و باید دید کریمی که از قدیمی‌های سینما است چرا فیلمنامه خود را به این چهره پرحاشیه سپرده است.

سؤال دیگر این است که چه زمانی مجوز کارگردان شدن کریم پور صادر شده و اگر این مجوز صادر شده چرا پیش از این اطلاع رسانی نشده است؟

در همین ارتباط معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که با ایسنا در همین ارتباط گفت و گویی داشته تاکید می‌کند،برای صدور مجوز ساخت فیلم و کارگردانی با کسی رفاقت یا دشمنی نداریم بلکه براساس ضوابط و مهم‌تر از هر چیز نمونه کار تصمیم‌گیری می‌کنیم.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پی حواشی پیش آمده پس از صدور مجوز ساخت فیلمنامه‌ای که کارگردانش یکی از فعالان فضای مجازی (اینستاگرام) است، بیان کرد:‌ ما به طور کلی درشورای پروانه ساخت به نمونه‌کارها ، سوابق علمی و حرفه‌ای کسی که درخواست مجوز کارگردانی می‌کند نگاه می‌کنیم. در حوزه کارگردانی سوابق تحصیلی و نمونه کارهای ارائه شده ملاک است و درخواست هر کارگردانی از جمله شخص مورد بحث بر همین اساس بررسی شده است.

وی ادامه می‌دهد، در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تأیید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلاً این درخواست کننده را نمی‌شناخت، صرفاً با دیدن نمونه کارها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد.

طباطبایی نژاد همچنین درباره انتقادهایی که در این باره مطرح شده که چرا برخی دستیاران کارگردان‌ها یا کسانی که در حوزه فیلمسازی کوتاه فعالیت داشتند برای گرفتن پروانه ساخت و کارگردانی فیلم‌های اول خود با مشکلات زیاد یا عدم صدور مجوز روبرو شده‌اند، گفت: حتماً نمونه کارها ضعیف بوده چون ما که مشکلی با کسی نداریم. ما خیلی از کسانی را که برای پروانه ساخت فیلمنامه خود اقدام می‌کنند، اصلاً نمی‌شناسیم و فقط بر اساس نمونه کارها و بعد سابقه علمی کارشان را بررسی می‌کنیم. درواقع الان بیش از 70 درصد قضاوت ما بر اساس نمونه کار است و ۲۵ تا ۳۰ درصد بقیه بر اساس جمیع جهات دیگر که شامل تحصیلات و سابقه دستیاری و فعالیت‌ها سینمایی می‌شود.

وی یادآور می‌شود، نکته دیگر این است که در این باره نماینده کانون کارگردان، آقای جیرانی هم در شورای پروانه ساخت حضور دارد و در تأیید صلاحیت کارگردانی حجت برای همه ما، نظر آقای جیرانی است و اگر نظر همه مثبت باشد و نظر ایشان منفی، بقیه تجدید نظر می‌کنند اما در این موردی که الان مطرح شده،همه اعضا موافق بودند.

یادآور می‌شود، سال‌های قبل، کانون کارگردانان سینمای ایران،مجوز کارگردانی برای فیلم سازان اولی را می‌داد و اعطاء مجوز به کارگردانهای اول با حاشیه‌های کمتری همراه بود.

در پایان می‌توانید مصاحبه سلام سینما را با امین کریم‌پور ببینید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار