گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی وزیر امور خارجه درباره تحولات جهانی

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه از برگزاری گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی به زبان انگلیسی برای مخاطبان بین‌المللی خبر داد و گفت اولین جلسه این گفت‌و‌گوها عصر روز دوشنبه 6 مرداد برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۱۰۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی وزیر امور خارجه درباره تحولات جهانی

محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «یکی از سؤالاتی که ذهن سیاستمداران، متفکرین و مردم سراسر جهان را به خود مشغول کرده، سمت و سوی تحولات جهانی است. دنیا به چه سمتی می‌رود؟ حدود سی سال پیش نظام دوقطبی که چندین دهه در جهان حاکم بود، فروپاشید و دوران گذار آغاز شد. تلاش‌ها و رقابت‌های شدید برای شکل دادن به نظم جدید هنوز هم ادامه دارد و با ویروس کرونا روندهای قبلی شدت بیشتری گرفته است.»

وی با بیان اینکه رقابت‌ها فقط در حوزه عملیاتی و نظامی نیست، اظهار داشت: «حتی تصویرسازی‌های رقیب از نظم جهانی و تلاش برای شکل‌دهی مفهومی به واقعیت‌ها و جهان آینده به شدت در جریان است.»

به گفته وزیر امور خارجه تنوع روایت‌های رقیب از نظم جهانی پس از دوره گذار همچون تک‌قطبی، تک- چندقطبی، چندقطبی، بین قطبی، غیرقطبی یا بی قطبی، دوقطبی جدید، پساآمریکایی، پساغربی و مانند آن تنها تلاشی برای تبیین واقعیت‌ها و پیش‌بینی نظم آینده نیستند، بلکه مهمتر از آن تلاشی برای شکل دادن به این نظم هستند.

ظریف افزود: «در دوران گذار ۳۰سال گذشته، اشتباهات محاسباتی خسارات فراوانی بر دنیا تحمیل کرده است. توهم آمریکاییِ نظم نوین جهانی، چندین جنگ و خرابی برای دنیا به همراه داشته و ۷ هزار میلیارد دلار به مردم آمریکا خسارت زده است. اما سوء محاسبات دیگران مانند صدام و قذافی و میلوسویچ به نابودی خودشان و حتی کشورشان منجر شده است.»

وی ادامه داد: «در مقابل شناخت دقیق متغیرها و فرصت‌ها باعث افزایش کنشگران هوشمند شده است. ایران در دوران‌های گذار گذشته خسارات فراوانی از فقدان شناخت و شجاعت متحمل شده و لذا شناخت درست و واقع‌بینانه تحولات و روندهای دوره گذار کنونی برای ما حیاتی است.»

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «تغییرات عینی مانند جهانی شدن فرصت‌ها و تهدیدها از تروریسم تا کرونا، متکثر شدن منابع قدرت از فن‌آوری تا تسخیر قلب‌ها و مغزها، نقش پیدا کردن افراد در صحنه جهانی، کاهش نسبی قدرت کنشگران سنتی و افزایش نسبی قدرت کنشگران نوظهور، پایان نقش آفرینی انحصاری قدرت های بزرگ، پایان هژمونی و تحول در جغرافیای قدرت، بازگشت جهان غیرغربی به مدار تاریخ و ده‌ها پدیده جدید دیگر باید واقع‌گرایانه ارزیابی شده و بهترین ابزارها و فرصت‌ها برای پیشبرد منافع ملی و تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شناسایی گردند.»

ظریف افزود: «برای طرح بحث و گشودن باب گفتگو و مفاهمه، دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران فرصتی فراهم کرده تا در چند جلسه یک دیدگاه در این زمینه را مطرح و در معرض بحث و نقد قرار دهم. ارائه بحث‌ها فعلا برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۴۵ برگزار می‌شود. از طریق لایو اینستاگرام دانشکده در خدمت شما خواهم بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار