بر باد رفته؛ نگاهی به ماجرای لیگ برتر ایران و خارجی‌ها

تهران (پانا) - فوتبال ایران به شکایت عادت کرده است و اگر در طی یک فصل فیفا باشگاهی ایرانی را محکوم و تهدید به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات و کسر امتیاز نکند، باید به توانایی دلال‌های بازیکن و مربی شک کرد. آنها در روزهایی که باشگاه‌های ایرانی مشکلات مالی فراوان دارند، به راحتی پولشان را با فشار فیفا می‌گیرند.

کد مطلب: ۱۱۱۰۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
بر باد رفته؛ نگاهی به ماجرای لیگ برتر ایران و خارجی‌ها

اگر فدراسیون جهانی فوتبال گزارشی از تعداد پرونده‌های شکایت‌های مالی به تفکیک کشورها منتشر کند، بدون شک با روندی که فوتبال ایران در پیش گرفته است، از صدرنشین‌های تعداد شکایت و محکومیت در فیفا و دادگاه حکمیت ورزش است. پرونده‌هایی که مانند شکایت‌های داخلی راهی برای فرار از آنها نیست و با هر محکومیت، باشگاه مجبور می‌شود علاوه بر اصل پول، سود دیرکرد آن و هزینه دادرسی را هم پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، در کمترین جریمه بسته شدن پنجره نقل و انتقالات در انتظار باشگاه خواهد بود.

بر باد رفته

شاید جامعه آماری دقیقی درباره تعداد خارجی‌هایی که طی 19 دوره لیگ برتر در مقام سرمربی، مربی و بازیکن به فوتبال ایران آمده‌اند موجود نباشد اما درباره همین فصل با نگاهی به تعداد خارجی‌های لیگ برتر و مهم‌تر از آن خارجی‌های جدا شده، مشخص خواهد شد که چه پول‌هایی بر باد رفته است.

در فصل جاری لیگ برتر که هفته‌های پایانی آنرا سپری می‌کنیم، 51 بازیکن و سرمربی خارجی وارد فوتبال ایران شده‌اند که از این تعداد 24 نفر به صورت قطعی از تیم‌ها جدا شده و 4 نفر را هم به علت عدم حضور در تمرینات باید جدا شده دانست (آنتونی استوکی، آیاندا پاتوسی، لوکا گادرانی، ماکسیم کویلیتایا) تا تعداد جدا شده‌های لیگ برتر به عدد 28 برسد. جدا شده‌هایی که هنوز مشخص نیست چه تعداد از آنها تسویه حساب کرده‌اند و چه تعداد از آنها (مانند آندره‌آ استراماچونی) به فیفا شکایت نکرده‌اند تا به راحتی حکم محکومیت باشگاه‌های ایرانی را بگیرند.

نکته اصلی اینجاست که در بین 51 خارجی که به فوتبال ایران آمدند در بهترین حالت شاید تنها 22 نفر از نظر فنی توانایی خوبی داشته و توانسته‌اند به تیم‌های ایرانی کمک کنند اما بسیاری از این افراد (مانند جونیور برناندائو) هیچ کمکی به تیم‌های ایرانی نکردند و از حضور آنها تنها دلارهایی بر باد رفت و خواهد رفت و مهم‌تر آنکه حساب دلال‌ها به راحتی صفرهایش بیشتر از قبل شده است. این در حالی است که جای خیلی از این خارجی‌ها را بازیکنان و مربی‌های ایرانی به بهترین نحو می‌توانستند پر کنند اما حساب اینکه چرا اصرار به خارجی است باز هم به قدرت نفوذ دلال‌ها برمی‌گردد.

البته وزیر ورزش و جوانان چندی پیش از وزیر اطلاعات برای ورود وزارت اطلاعات به ماجرای دلالی در فوتبال کمک خواسته بود، درخواستی که باید نتیجه آن را در فصل آینده لیگ برتر دید که آیا باز هم شاهد ورود بدون حساب و کتاب خارجی‌ها هستیم یا خیر؟

اسامی خارجی‌های تیم‌ها در لیگ برتر نوزدهم

استقلال تهران » خارجی‌های فعلی: هروه میلیچ، شیخ دیاباته / خارجی‌های جدا شده: نیکولای بودوروف، آندره‌آ استراماچونی (سرمربی)

پارس جنوبی جم » خارجی‌های فعلی: مگنو باتیستا / خارجی‌های جدا شده: کاخابر کاکاشویلی، فرناندور د خسوس

پرسپولیس » خارجی‌های فعلی: بوژیدار رادووشوویچ، بشار رسن، کریستین اوساگونا، آنتونی استوکس / خارجی‌های جدا شده: جونیور برناندائو، گابریل کالدرون (سرمربی)

پیکان تهران » خارجی‌های فعلی: آرام هایراپتیان / خارجی‌های جدا شده: مارکو ووکچویچ

تراکتور تبریز » خارجی‌های فعلی: اوکاچا حمزاوی، یوری ماتیاس، ویلیان میمبلا / خارجی‌های جدا شده: مازولا، کوین فورچونه، یوکیا سوگیتا، مصطفی دنیزلی (سرمربی)

ذوب آهن اصفهان » خارجی‌های فعلی: دارکو بجدوف، ایوان مارکوویچ، مهدی خلیل، لوکا بوناچیچ (سرمربی) / خارجی‌های جدا شده: ابیابووی باکر، ماکالی کریسانتوس، میودراگ رادولوویچ (سرمربی)

سپاهان اصفهان » خارجی‌های فعلی: کیروش استنلی، گئورگی گولسیانی، ولادیمیر کومان، محسن الغسانی

شاهین بوشهر » خارجی‌های فعلی: لوکا گادرانی، ماکسیم کویلیتایا / خارجی‌های جدا شده: میشو کرستیچویچ (سرمربی)

شهر خودرو مشهد » خارجی‌های فعلی: میرو اسلاووف / خارجی‌های جدا شده: کارلوس چاواریا

صنعت نفت آبادان: خارجی‌های جدا شده: دراگان اسکووچیچ (سرمربی)

فولاد خوزستان » خارجی‌های فعلی: لوسیانو پریرا، موسا کولیبالی، آیاندا پاتوسی / خارجی‌های جدا شده: اناس بنی یاسن

گل گهر سیرجان » خارجی‌های فعلی: گادوین منشا / خارجی‌های جدا شده: جفرسون تاوارس، کوین یانسن، اوروش دلیچ، وینگو بگوویچ (سرمربی)

ماشین‌سازی تبریز » خارجی‌های فعلی: ادورادو مانچا / خارجی‌های جدا شده: جفسرون د خسوس، آبل کامارا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار