گرما در تیرماه رکورد زد

تهران (پانا) - بر اساس اطلاعات مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی بالاترین دمای ثبت‌شده در ایران طی تیر ماه امسال ۵۳.۱ درجه سانتیگراد بود که نسبت به رکورد بلند مدت تیر ماه حدود یک درجه بیشتر شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۰۵۰۰
لینک کوتاه کپی شد
گرما در تیرماه رکورد زد

در تیر ماه امسال گرمترین نقطه کشور ایستگاه شوش در استان خوزستان با ۵۳.۱ درجه سانتیگراد بود این درحالیست که بیشترین دمای بلند مدت کشور طی تیر ماه پیش از این در سال ۹۶ با دمای ۵۲.۴ درجه سانتیگراد ثبت شده بود.

بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، سردترین ایستگاه هواشناسی کشور طی تیر ماه امسال ایستگاه اردبیل در استان اردبیل با دمای ۴.۴ درجه سانتیگراد بود. پیش از این کمترین دمای هوای بلند مدت در کشور طی تیر ماه ۱.۲ سانتیگراد گزارش شده بود.

بر اساس این گزارش همچنین بیشترین بارش ۲۴ ساعته کشور در اولین ماه تابستان در استان گلستان بود. در ایستگاه مینو دشت این استان ۱۰۰.۵ میلیمتر بارش ۲۴ ساعته ثبت شد.

به طور کلی با در نظر گرفتن بارش‌ها در کشور طی تیر ماه می‌توان گفت که از مهرماه سال گذشته تاکنون ۲۹۰.۳ میلیمتر بارش در کشور داشتیم که ۲۸.۸ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کشور افزایش داشته است این درحالیست که بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد کمتر شده است.

هر چند که بارش در بیشتر استان‌های کشور نسبت به میانگین بلند مدت بیشتر بود اما پنج استان اردبیل، چهار محال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویر احمد نتوانستند بارش نرمال سالانه خود را دریافت کنند. در حال حاضر بارش در استان‌های اردبیل و چهار محال و بختیاری به ترتیب ۰.۵ و ۱۲ درصد کمتر از حد نرمال است. بارش‌ها همچنین در کردستان ۰.۴ درصد و در کرمانشاه ۸.۵ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین گزارش داده است که استان کهگیلویه و بویر احمد ۹ درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلند مدت خود دارد.

بیشترین بارش‌ها از مهر ماه تاکنون نیز در استان گیلان رخ داده است، به طوری که در این استان ۸۶۴ میلیمتر بارش به ثبت رسیده که نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۵ درصد افزایش داشته است. پس از گیلان استان‌های مازندران و لرستان رکوردار بارش در کشور هستند. بارش‌ها در مازندران ۷۱۹ میلیمتر گزارش شده است که نسبت به حد نرمال خود ۲۶ درصد بیشتر شده است. در استان لرستان نیز ۵۸۳ میلیمتر بارش داشتیم که ۱۲ درصد نسبت به میانگین بلند مدت خود افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار