دبیرکل جمعیت هلال‌احمر

جمعیت هلال‌احمر بودجه مصوب و ردیف‌‌‌های دولتی اختصاصی ندارد

تهران (پانا) - دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه پرچمدار مبارزه با کرونا در کنار دانشگاه علوم پزشکی به ویژه در استان‌ها هلال احمر است، گفت جوانان، امدادگران و داوطلبانی که از میان مردم و جامعه با هلال‌احمر همراه شده‌اند در بحران شیوع کرونا با تولید و توزیع ماسک به مردم یاری رساندند و فعالیت‌های هلال احمر به پشتوانه ملت ایران انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۱۰۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
جمعیت هلال‌احمر بودجه مصوب و ردیف‌‌‌های دولتی اختصاصی ندارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، محمد حسن قوسیان مقدم با اشاره به این که جمعیت هلال‌احمر یک نهاد عمومی و غیر دولتی است افزود: جمعیت هلال احمر نسبت به سایر سازمان ها این ویژگی را دارد که عضو یک جامعه بین المللی است.

وی با بیان این که هم اکنون جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در ۱۹۲ کشور دنیا در قالب فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر فعالیت دارند، گفت: جمعیت های ملی در صحنه بین المللی در عرصه فعالیت های بشردوستانه و کمک رسانی در حوادث و بلایای طبیعی و بحران های مختلف یک قدرت بزرگ برای کمک به مردم کشور خود و سایر کشورهای درگیر بحران و حوادث، محسوب می شوند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر درخصوص تامین بودجه جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد غیر دولتی گفت: منبع مالی هلال احمر در عملیات های امداد رسانی به حوادث و بلایا از طریق جمع آوری کمک های مردمی، کمک های دولت یا کمک های خارجی تامین می شود. برای فعالیت های روزمره نیز کمک هایی از دولت دریافت می کند همانطوری که قبل از انقلاب هم این قوانین بوده که درصدی از بعضی از درآمدهای دولتی به هلال احمر تخصیص داده شده است.

قوسیان مقدم گفت: جمعیت هلال‌احمر بودجه مصوب و ردیف های دولتی بطور اختصاصی ندارد و مثل سایر دستگاههای دولتی بودجه خاصی دریافت نمی کند و فقط از بعضی از فعالیت های اقتصادی به عنوان مصوباتی که در مجلس داریم اعتباراتی در نظر گرفته می شود.

وی درباره گشایش کانال مالی و انتقال کمک های بشردوستانه به ایران گفت: با توجه به فضای کنونی در صحنه بین المللی و با توجه به جایگاه هلال احمر و جمعیت های ملی که در تمام مخاصمات و درگیری های بیطرف هستند و حتی می توانند به عنوان سازمان های حمایت کننده نقش آفرینی کنند، نباید برای ارائه خدمات بشردوستانه تحت تحریم قرار بگیرند. اما متاسفانه آمریکا به این قوانین پایبند نیست و در بحث دریافت های کمک های بین المللی تحریم‌های خود را گسترش داد و مانع از ارسال کمک ها به ایران شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: در جلسه هیات حاکمه فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با پیگیری تحریم ها علیه ایران تقریبا آمریکا قانع شده که این محدودیت‌ها را از میان بردارد. برای دریافت کمک های مالی بعضی از جمعیت های ملی از طریق فدراسیون محدویتی وجود ندارد و امیدوار هستیم که از این طریق مشکلات ارسال دارو و تجهیزات پزشکی با کمک فدراسیون بر طرف شود. در مرحله اول این کمک ها ۵۰۰ هزار فرانک سوئیس بوده که برای ما مراوادت انسانی و باز شدن کانال مالی از ارزش مبلغ اهدایی بیشتر است.

وی درخصوص فعالیت های اقتصادی هلال احمر گفت: در هلال احمر کارهای مختلفی برای مردم انجام می شود. یکی از این کارها فعالیت داروخانه های جمعیت است. لازم است این نکته را یادآور شوم که در دارو خانه های هلال احمر، داروهای تک نسخه ای و دارو هایی که ممکن است به هر دلیلی استفاده نشود و با انقضای تاریخ دارو، خسارت مالی را وارد می کند، از طرفی هم به داروخانه های هلال احمر اجازه سایر فعالیت ها داده نمی شودکه البته ما نیز تمایلی نداریم. اگر قرار است که هلال احمر داروهای تک نسخه ای وارد کند و با قیمتی بسیار پایین تر و تقریبا بدون سود در اختیار مردم قرار دهد لازم است فعالیت اقتصادی داشته باشد. بنابراین اگر فعالیت اقتصادی در هلال احمر شکل بگیرد در صورتی معتبر است که منجر به منابعی شود که بتوان آن را در اختیار مردم در زمان حوادث و بلایا قرار داد.

قوسیان مقدم تاکید کرد: سودی که از فعالیت های اقتصادی هلال احمر دریافت شود در عملیات های امداد رسانی و تجهیز انبار های امدادی و کمک های مختلف مثل کرونا استفاده می شود. نگاه ما بنگاه اقتصادی نیست.

وی در خصوص تامین واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: یکی از کار هایی که همکاران من در هلال احمر پیگیری کرده اند و امیدواریم که قبل از پاییز محقق شود این است که امسال نسبت به سال های قبل میزان بیشتری واکسن آنفولانزا را وارد کنیم تا لااقل برای افراد حساس و پر خطر استفاده شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در توضیح فعالیت خانه های روستایی هلال احمر گفت: ۳۷ هزار روستا در کشور وجود دارد که داردی دهیاری هستند و در حدود ۱۴۰۰ شهر و شهرستان داریم در حالیکه ۴۰۰ شعبه هلال احمر در استان ها فعالیت دارند، بنابراین به دلیل این که روستاها مسافت زیادی تا شهر ها دارند و با شعب هلال احمرنیز فاصله دارند قصد داریم خدمات هلال احمر را به روستا ها انتقال دهیم. به این صورت که اعضا و داوطلبان هلال احمر با آموزش و سازماندهی درخانه های هلال روستایی مستقر می کنیم تا به این ترتیب روستاییان از خدمات بشردوستانه و آموزشی هلال احمر بهره مند شوند.

وی در خصوص ارایه آموزش های هلال احمر در پیشگیری از حوادث گفت: آموزش های هلال احمر در مدارس دانشگاهها در ارتش برای سرباز ها حوزه های علیمه برای طلبه داریم الان آموزش ها را از طریق خانه های هلال به روستاها انتقال دهیم همزمان آموزش های از راه دور به صورت مجازی که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت جمعیت از این آموزش ها بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار