آغاز مجدد مرمت ارگ بلقیس اسفراین

بجنورد (پانا) -مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شهر بلقیس اسفراین اعلام کرد عملیات مرمت و حفاظت مجموعه شهر تاریخی اسفراین که با شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل‌ شده بود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد.

کد مطلب: ۱۱۱۰۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز مجدد مرمت ارگ بلقیس اسفراین

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حسین رحمانی اظهار کرد: مرمت و حفاظت ارگ شهر بلقیس با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۸۳ میلیون ریال و از محل اعتبارات سال ۹۸، توسط پیمانکار در حال انجام است.

وی افزود: حفاظت اضطراری از ساختار برج و باروی شماره ۲۴ ارگ تاریخی شهر بلقیس که در قسمت ضلع شرقی کهن‌دژ یا ارگ قرار دارد و مرمت تکمیلی و بازسازی آن با هدف ایجاد کاربری جدید برای جذب توریست، گردشگران و پژوهشگران در این فاز انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی شهر بلقیس اسفراین با اشاره به حفاظت و خواناسازی ادامه آثار مکشوفه از کاوش‌های باستان‌شناختی در داخل ارگ، تصریح کرد: بخشی از پشت‌بام مقبره شیخ آذری که به علت تخریب افراد سودجو در سال‌های قبل باعث نفوذ رطوبت به سقف و دیوارهای مقبره شده بود نیز مرمت و بازسازی می‌شود.

رحمانی عنوان کرد: اعتبارات دیگری نیز از محل اعتبارات سال ۹۸ به‌منظور پیشبرد اهداف پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس وجود دارد که قرارداد آن‌ها در حال تکمیل و تا چند روز آینده در سامانه جهت روند ادامه بازسازی‌ها و تکمیل کمپ گردشگری شهر بلقیس قرار داده خواهد شد.

شهر بلقیس یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران است که در ۳ کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته‌است که وسعتی بالغ بر ۱۸۰ هکتار وسعت دارد و از یک مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق تشکیل شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار