نگاهی به انتخاب‌های عجیب برای سرمربیگری در تیم‌های ملی؛ در خیابان سئول چه خبر است؟

تهران (پانا) - هر چند در عجیب بودن فوتبال ایران و اتفاقات آن کمترین جای شک و تردید است، اما به جای آنکه با گذر زمان به فوتبال حرفه‌ای و تصمیمات حرفه‌ای‌تر نزدیک شویم، نه تنها این اتفاقات عجیب کمتر نمی‌شود، بلکه بعضی اوقات مواردی پیش می‌آید که اهالی فوتبال را وادار به سکوتی از جنس تعجب می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۱۰۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به انتخاب‌های عجیب برای سرمربیگری در تیم‌های ملی؛ در خیابان سئول چه خبر است؟

انتخاب‌های عجیب در فوتبال ایران کم نیست، چه در سطح مدیران و چه در سطح مربیگری؛ انتخاب‌هایی که شاید بررسی آنها ساعت‌های وقت لازم داشته باشد و پرداختن کامل به آن چند جلد کتاب شود. پس به جای ورق زدن تاریخ و بررسی انتخاب‌های عجیب در فوتبال ایران، به همین چند ماه اخیر مروری چند کلمه‌ای خواهیم داشت تا به عجیب‌ترین انتخاب ممکن برای تیم ملی فوتبال جوانان برسیم، جایی که به صورت غیر رسمی خبر رسیده است که « پرویز مظلومی سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان شد! »

انتخاب‌های ناپلئونی

اگر در مثال زدن این انتخاب‌ها به سراغ تیم ملی ایران برویم باید بدون شک سراغ از انتخاب دراگان اسکووچیچ برای هدایت تیم ملی را گرفت، سرمربی کرواتی که حتی در رویای خود نشستن روی نیمکت تیم ملی را شاید ندیده بود اما در عجیب‌ترین انتخاب ممکن و در حالی که گزینه‌های داخلی بزرگ مانند علی دایی کنار زده شدند، به نیمکت تیم ملی فوتبال ایران رسید تا مامور نجات فوتبال ایران از فاجعه باشد.

اما در رده‌های پایه که طی سال‌های اخیر پایگاه بزرگ انتخاب‌های عجیب بوده است، در یک سال گذشته باید سراغ تیم ملی فوتبال زیر 23 سال را گرفت. جایی که پس از قطع همکاری با زلاتکو کرانچار، فدراسیون بازی با نام‌ها را آغاز کرد و سرانجام به بی‌تجربه‌ترین نام رسید و نیمکت تیم ملی امید را به فرهاد مجیدی رساند که در تمام کارنامه سرمربیگری خود چند بازی حضور در استقلال تهران را داشت .

جالب اینکه اشتباه بودن انتخاب فرهاد مجیدی در زمان کوتاهی به مدیران فدراسیون ثابت شد و این مربی جوان تیم را ترک کرد اما اینبار هم خبری از انتخاب ویژه برای تیم ملی نبود و فدراسیون که زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم نداشت تصمیم گرفت تیم را به دم دستی‌ترین گزینه بدهد و حمید استیلی که در زمان کرانچار و مجیدی مدیر تیم ملی امید بود، به عنوان سرمربی انتخاب شد و در روندی قابل پیش‌بینی نتیجه نگرفت تا حسرت المپیک برای فوتبال ایران باقی بماند.

البته در کنار انتخاب‌های فنی بد نیست به انتخاب‌های مدیریتی هم اشاره کرد. در حالی که مهدی محمد نبی نامزد ریاست فدراسیون فوتبال شده بود، با تعویق این انتخابات هیات رئیسه فدراسیون طی تصمیمی عجیب و حیرت‌انگیز ابراهیم شکوری را برکنار کرد و محمد مهدی نبی را به عنوان دبیرکل معرفی کرد. دقت به این نکته حائز اهمیت است: فردی دبیر کل فدراسیون فوتبال شده و وظیفه دارد مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند که خودش کاندید اصلی ریاست بر فدراسیون است!

و حالا نوبت به جوانان رسید

44 سال حسرت قهرمانی جوانان ایران در آسیا و ناکامی در رسیدن به دور گذشته جام جهانی، ماموریت تیم فعلی جوانان ایران را در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 2020 و انتخابی جام جهانی 2021 جوانان را به اندازه کافی سنگین کرده است که فدراسیون فوتبال برای موفقیت این تیم سنگ تمام بگذارد.

چند روز پیش سیروس پورموسوی سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان که مدت‌ها با این تیم زندگی کرده بود و نتایج خوبی هم در مرحله مقدماتی گرفته بود، به دلایلی که هنوز اعلام نشده از تیم ملی جوانان جدا شد و از سمت خود استعفا کرد و در حالی که هنوز مشخص نشده علت این استعفای ناگهانی چه بوده، پای یک تصمیم عجیب به میان آمده است. هر چند فعلا خبری به صورت رسمی منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در ادامه تصمیم‌های عجیب خود یک تصمیم عجیب دیگر گرفته و پرویز مظلومی را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال جوانان انتخاب کرده است.

نکته اساسی اینجاست که در فوتبال روز دنیا برای ارتباط بهتر بازیکنان رده پایه با سرمربی سعی می‌شود فردی به عنوان سرمربی تیم ملی پایه حضور داشته باشد که طی سال‌های اخیر با این رده‌های سنی کار کرده باشد و همچنین سن و سالش حداقل در میانسالی باشد تا بتواند ارتباط بهترین با بازیکن بگیرد نه اینکه مربی روی نیمکت حضور داشته باشد که آماده فوت کردن شمع 65 سالگی تولدش است.

نگاهی به لیست سرمربی تیم‌های ملی جوانان حاضر در مسابقات قهرمانی آسیا و به خصوص مرور اسامی و سن و سال سرمربی تیم‌های مدعی خود گواه خوبی است که ما مسیری بر خلاف آسیا را در پیش گرفته‌ایم و به جای جوان‌گرایی به سمت پیرمرد سالاری پیش‌ می‌رویم.

اما نکته بعدی درباره این انتخاب عجیب از سوی فدراسیون فوتبال به کارنامه مظلومی برمی‌گردد. سرمربی سابق استقلال هر چند در تیم‌های زیادی مربیگری کرده و یک قهرمانی جام حذفی با استقلال را در کارنامه دارد اما از آخرین حضور او به عنوان سرمربی در یک تیم باشگاهی تا همین امروز 1518 روز گذشته است. به عبارت دیگر مظلومی طی چهار فصل اخیر لیگ برتر ایران مشتری پر و پا قرص نداشته و در تیمی سرمربیگری نکرده است اما حالا اینکه چطور فدراسیون به این انتخاب رسیده است از همان انتخاب‌های عجیبی است که فقط مخصوص فدراسیون فوتبال ایران و مدیریت عجیب آن است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار