ترامپ : رسانه ها صادق باشند از توییتر استفاده نمی کنم

تهران(پانا) - دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا توییت کردن را راه مقابله با رسانه‌ها می داند و می‌گوید اگر رسانه ها صادق باشند و علیه او اخبار جعلی منتشر نکنند، از توییتر استفاده نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۱۱۰۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ : رسانه ها صادق باشند از توییتر استفاده نمی کنم

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با خشونت کلامی، نفرت پراکنی و به تمسخر گرفتن رسانه ها، آزادی مطبوعات را تضعیف می کند. البته ترامپ در استراتژی ضد رسانه ای خود تنها نیست بلکه مقامات دولت او نیز همین رویه را در پیش گرفته اند و این موضوع خطری جدی برای آزادی بیان است. ترامپ رسانه ها را شریر جلوه می دهد و آن ها را به عنوان دشمن به تصویر می کشد.

در جریان گزارش دهی از اعتراض ها به مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی که توسط پلیس آمریکا کشته شد، مشخص شد که دموکراسی های غربی علیرغم ادعاهایشان آزادی بیان را محدود می کنند. یک خبرنگار شبکه «سی ان ان» در حال گزارش  دادن در مقابل دوربین بازداشت شد و دو کارمند خبرگزاری رویترز مصدوم شدند. اشتفان زیمونس خبرنگار دویچه وله نیز در معرض شلیک پلیس قرار گرفت.

چندی پیش اقدام دونالد ترامپ در امضای فرمان اجرایی برای محدودسازی حمایت‌های حقوقی از شبکه‌های اجتماعی با انتقادهای تندی مواجه شد. به نوشته نشریه تخصصی «وایرد» فرمان اجرایی دونالد ترامپ سیاسی است و نه حقوقی. مفسر این نشریه از نمایشی بودن این فرمان سخن گفته و معتقد است، ترامپ با نگاه به انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر می‌کوشد خود را قربانی جلوه دهد و امیدوار است شرکت‌های اینترنتی را به واهمه اندازد.

رئیس‌جمهور آمریکا ۱۰ خرداد ماه در اظهارات مطبوعاتی اعلام کرد در صورتی که قانون این اجازه را بدهد شبکه اجتماعی توییتر را می‌بندد. ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: «آن‌طور که می‌دانم امکان بستن توییتر را دارم اما باید این را از لحاظ قانونی به پیش برد و نمی‌دانم می‌توانم این کار را انجام دهم یا خیر. باید با وکلایم مشورت کنم». ترامپ ادامه داد: «اگر این مساله قانونی باشد و از لحاظ قانونی بتوان توییتر را بست حتما این کار را خواهم کرد. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد».

«دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آزادی بیان سه شنبه ۲۴ تیر ماه با بیان این که کاخ سفید به رسانه‌ها حمله می‌کند، از تأثیر منفی دونالد ترامپ بر آزادی مطبوعات در جهان پرده برداشت.

به گزارش رویترز، کای به خبرنگاران در ژنو گفت، امیدوار است با رفتن ترامپ، هجمه و حملات به روزنامه‌نگاران آمریکایی کاهش یابد. او تاکید کرد: روشن است که ترامپ در چهار سال گذشته، روشی را در پیش گرفته است که در آن به رسانه‌ها و آزادی بیان خدشه وارد می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آزادی بیان انتقاد از اصحاب رسانه، انتشار اخبار دروغ درباره آنها و نیز اعلام این که آنان با رسانه‌های محافظه کار فعالیت می‌کنند، مصداق هجمه به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دانست.

ترامپ رسانه ها را دروغگو و کارکنان آنها را متقلبترین انسان های روی زمین می داند و در هر فرصتی به آنان حمله می کند. ترامپ اغلب روز خود را با پیامی توئیتری آغاز می کند. در روز، چند پیام توئیتری جنجالی دارد که گاهی اوقات به ۱۰ پیام نیز می رسد.

او در واکنش به انتقادها درباره استفاده بیش از حد از توئیتر، به شبکه خبری فاکس نیوز گفته است: من از توئیت کردن خوشم نمی آید، کارهای دیگری نیز دارم که باید آنها را انجام بدهم. اما رسانه ها بسیار دروغگو هستند و توئیت کردن تنها راه مقابله من است. وقتی که علیه من نشر اکاذیب می کنند، می توانم آن را منتشر کرده و توجهات را به آن جلب کنم. اگر رسانه ها صادق باشند که نیستند، به هیچ وجه توئیت نمی کنم.

ترامپ از همان زمان رقابت های انتخاباتی حملات به رسانه ها را آغاز کرد و در همان زمان گفت که در رقابت با هیلاری کلینتون نیست، بلکه با رسانه ها می جنگد. او تاکنون چندین بار به رسانه های مشهور آمریکایی از جمله روزنامه نیویورک تایمز حمله کرده است. در هنگام تبلیغات انتخاباتی نیز بارها نتایج نظر سنجی های روزنامه ها را زیر سوال برد. حتی منابع خبری نیویورک تایمزرا زیر سوال برد و گفت این منابع خبری وجود خارجی ندارند.

ترامپ که این روزها از سوی رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های دموکرات به بی توجهی به گزارش‌های همه‌گیری کرونا متهم شده است، در پاسخ به این سوال که چرا در ماه فوریه برای پیشگیری از ویروس کرونا اقدامی نکرده است، خطاب به خبرنگار سی بی اس گفت: شما رسانه جعلی هستید.

دونالد ترامپ تقریبا با بیشتر رسانه‌ها مساله دارد و همیشه مشکل را به خبرهای جعلی، زرد یا دروغ رسانه‌های مخالف خود نسبت می‌دهد. او تقریبا اکثر روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری این کشور را دشمن خود می‌داند و از هیچ تلاشی برای سرکوب آن‌ها دریغ نمی‌کند. در راس همه منتقدین ترامپ شبکه خبری «سی.ان.ان» و روزنامه‌های «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» قرار دارند. تقریبا تنها بنگاه خبری همسو با ترامپ شبکه «فاکس نیوز» است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار