کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکا خواهان مراجعه به آرای مردم عراق در تصمیم‌گیری‌های این کشور نیست

تهران(پانا) - کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید آمریکایی‌ها خواهان مراجعه به آرای عمومی مردم عراق در فرایند تصمیم‌گیری این کشور نیستند.

کد مطلب: ۱۱۱۰۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا خواهان مراجعه به آرای مردم عراق در تصمیم‌گیری‌های این کشور نیست

به گزارش ایرنا، «جعفر قنادباشی» با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با «مصطفی الکاظمی» اظهار کرد: ایشان در این دیدار به پشتوانه‌ اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی و فرهنگی روابط ایران و عراق را به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه یادآور شد: رهبر انقلاب در دیدار با نخست وزیر عراق فرمودند آنچه در روابط دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است.

قنادباشی افزود: سخنان رهبر انقلاب مبتنی بر چند مساله مهم است یکی اشاره به روندی که در عراق اکنون دنبال می‌شود و تایید و تجلیل از احزاب سیاسی عراق که سعی کردند خلاء قدرت در این کشور را به سرعت پر کنند تا دشمن نتواند از خلا قدرت بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بیانات رهبر انقلاب این است که از دید ایشان منافع عراق در شکل گیری ساختار سیاسی است که بدون حضور کشورهای خارجی و از سوی خود عراقی دنبال می‌شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا خواستار ثبات سیاسی در عراق نیست، اظهار کرد: آمریکایی ها خواهان مراجعه به آرای عمومی مردم عراق در تصمیم گیری‌های سیاسی نیستند و فرمایشات مقام معظم رهبری در حالی بیان می‌شود که عراق به سمت یک انتخابات مهم دیگری پیش می‌رود و موفقیت مردم عراق در مراجعه به آرای عمومی است.

قنادباشی اضافه کرد: ایران خواهان عزت و سربلندی عراق است و در مقابل آمریکایی‌ها دشمن عراق قوی و مستقل هستند. رهبر انقلاب به طور مصداقی اشاره کردند که ملت و دولت عراق خواستار خروج نیروی های آمریکایی از این کشور هستند.

این کارشناس گفت: رهبر انقلاب با بیان این نکته به نخست وزیر عراق که آمریکایی‌ها میهمان رسمی شما را در خانه میزبان کشتند به وی یادآور شد که دشمن شما کسی است که احترام شما را نگه نمی‌دارد و این موضوع مهم دیدار بود.

قنادباشی گفت: مردم عراق باید یک تصمیم جدی برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بگیرند و دولت و مجلس با ملت عراق همراه شود، زیرا آمریکا درگیری‌های داخلی در عراق را احیا می کند و قصد سیطره بر منافع نفت عراق دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: روابط بی‌بدیلی بین دو دولت و ملت در طول این سال‌ها شکل گرفته است و این روابط در بستر اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی می‌تواند تداوم پیدا کند.

قنادباشی به سخنان رهبر انقلاب درباره جایگاه مرجعیت گفت: رهبر انقلاب فرمودند مردم عراق از نعمت مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی به عنوان یک برکت بزرگ برخوردار است. وجود او باعث می‌شود در شرایط حساسی که دشمنان این کشور خواستار هرج و مرج در عراق هستند، مردم عراق از آمریکا نترسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار