معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور ایجاد شده است

تهران (پانا) - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور می‌گوید ۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور ایجاد شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۰۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
۶۱ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار و کم بازده کشور ایجاد شده است

به گزارش ایسنا، مسعود منصور در مراسم بهره‌برداری از ۴۰۴۰ هکتار باغ در اراضی شیب‌دار لرستان که امروز دوم مردادماه در دورود صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین منابع خاک است که برای حفظ خاک اقدامات مختلف مانند مکانیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اقدامات بیولوژیکی به نحوی پروژه اجرا شود که علاوه بر اثراتی که در جلوگیری از تخریب خاک دارد اشتغال و تولید را حفظ کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه این روش نسبت به سایر روش‌ها اولویت دارد افزود: بسیاری از عرصه‌های کشور ما شیب‌دار هستند که اگر این اراضی به‌صورت دیم کم بازده مورد بهره‌برداری قرار بگیرند علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی توجیح منطقی و مناسب ندارند فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

منصور خاطرنشان کرد: اگر این عرصه‌ها با گونه‌های درختی و گونه‌های دارویی کشت شود فرسایش خاک را کاهش می‌دهد و با تولید و اشتغال به معیشت مردم جامعه روستایی و عشایر کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: سود و بازدهی گونه دارویی یا بادام بیشتر از محصولی مانند گندم است که در این اراضی کشت شود و این طرح باعث اثرات مثبت زیست‌محیطی مانند تلطیف هوا و باعث جلوگیری از روان آب و نفوذ آب به عرصه زیرزمینی می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: درآمد کشت گونه‌های دارویی و بادام در اراضی شیب‌دار بیش از ده برابر است و با این هدف توسعه باغات در اراضی شیب‌دار پیگیری شده است.

منصور ادامه داد: در سال زراعی ۹۶_۹۷ و ۹۷-۹۸ مجموعاً ۶۱ هزار هکتار تحت این فعالیت قرار گرفت که نتیجه آن بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۳هزار تن افزایش تولید بوده است.

وی اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸_۹۹ نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار به این فعالیت اختصاص پیدا کرد که ۱۴ هزار هکتار آن با گونه‌های درختی و باغی و ۲۴۰۰ هکتار آن با گونه گیاهان دارویی اجرا شده که نتیجه آن ۵۶۱۰ اشتغال مستقیم و افزایش ۴۸ هزار تن تولید بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: عمده سرمایه‌گذاری ۳۳۷ میلیاردی این طرح را مردم و جوامع محلی با طرح‌های خود اجرایی انجام داده‌اند.

منصور خاطرنشان کرد: مقرر است تا پایان دولت ۶۰ هزار هکتار دیگر به این رقم اضافه شود تا عملاً ۲۰ هزار هکتار از تعهدی که در بودجه پیش‌بینی‌شده بود بیشتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار