در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش؛

حاجی میرزایی: ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌ها هدایت کنیم

اگر افراد مهارت داشته باشند پدیده فقر سامان می‌یابد/ باید از دانش و حافظه محوری به سمت تربیت محوری و مهارت محوری حرکت کنیم/در حال تدوین راهنمای بسته‌های یادگیری هستیم و می‌توانیم به مفهوم تعاون هم توجه کنیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌ها هدایت کنیم، از سوی دیگر ماموریت داریم دانش‌آموزانی که وارد آموزش‌های فنی نمی‌شوند و دوره آموزش نظری را طی می‌کنند هم حتما مهارتی را کسب کنند.

کد مطلب: ۱۱۰۹۸۶۲
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌ها هدایت کنیم

محسن حاجی میرزایی در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش به فرارسیدن هفته مهارت اشاره کرد و گفت: «اصل تفکیک کار و تمایز نقش‌ها، دستگاه‌ها را از هم جدا کرده است. این ضرورت اجتناب ناپذیر مشکلی را به وجود آورده و ما را از ماموریت‌های اصلی دور کرده است. همه تلاش‌ها در راستای از بین رفتن فقر و گسترس عدالت انجام می‌شود و همکاری‌های بین دستگاهی زمینه ترکیب هوشمند اجزای منفک شده از هم را در یک ترکیب ارگانیک باعث می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که لازم است همکاری بین دو وزارتخانه در راستای هم افزایی و خلق نتایج خوب و تاثیرگذار تقویت شود، وی در ادامه به زمینه‌های مشترک کاری میان دو وزارتخانه که یکی از مهمترین آنها مهارت آموزی است اشاره و عنوان کرد: «در قانون نظام جامع آموزش تربیتی و فنی و مهارتی این اصل پذیرفته شده و در قانون برنامه احکام توسعه، موکدات صریح و روشنی درباره آن وجود دارد. هدف نهایی این است که آدم‌های ماهرتری داشته باشیم. اگر افراد مهارت داشته باشند پدیده فقر سامان می‌یابد.»

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آگاهی‌های مهارتی تاثیر زیادی بر شکل گیری شخصیت و هویت افراد و تبدیل شدن آنها به یک انسان موثر و دارای اعتماد به نفس دارد گفت: «افراد هر چه قدر مهارت بیشتری داشته باشند، شخصیت شکل یافته تری خواهند داشت. هدف ما تنها انتقال دانش نیست، هرچند این هدف برای سال‌های طولانی هدف غالب در نظام آموزشی بوده است لذا باید از دانش و حافظه محوری به سمت تربیت محوری و مهارت محوری حرکت کنیم. یک اصل پذیرفته شده است که دانش‌آموزان بیش از کسب دانش، نیازمند کسب توانایی‌هایی برای زندگی و ایفای نقش‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی هستند. آماده کردن افراد برای یک زندگی فعال، مستقل و توانمند در گروی آن است که مهارت‌ها و ظرفیت‌های افراد افزایش یابد.»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ماموریت داریم ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌ها هدایت کنیم که اکنون این آمار ۳۵ درصد است افزود: «از سوی دیگر ماموریت داریم دانش‌آموزانی که وارد آموزش‌های فنی نمی‌شوند و دوره آموزش نظری را طی می‌کنند هم حتما مهارتی را کسب کنند. تاکید بر اینکه هر دانش‌آموزی که دیپلم می‌گیرد، اعم از اینکه در رشته‌های نظری تحصیل کرده باشد یا فنی، یک مهارت را آموخته باشد بسیار مهم است.»

حاجی میرزایی به تغییر ماهیت و میزان اهمیت مهارت‌ها اشاره کرد و گفت: «همیت برخی مشاعل به تدریج کم و برخی زیاد می‌شود. شاید مشاغل جدید ظرفیت‌های بیشتری را برای همکاری فراهم کنند. در تحقق این ماموریت نیازمند کمک وزارت رفاه هستیم. معتقدم با هر منطقی که بخواهیم مسائل کشور را اولویت بندی کنیم، باید پیش از هرچیزی تحول در جریان یادگیری را در مدنظر قرار دهیم؛ اینکه نهادهای ما چقدر کارآمد هستند بستگی به این دارد که نهادهای آموزشی ما چقدر کارآمد باشند. بنابراین باید این حوزه را توسعه دهیم.»

وی ادامه داد: «تاکنون همکاری‌های مشترکی بین دو وزارتخانه وجود داشته است ولی در تفاهم نامه قرار است بازنگری‌هایی انجام شود به طوری که اوج بیشتری بگیریم. زمینه‌ها برای یک جهش در این زمینه فراهم است و آمادگی داریم که این کار انجام شود.»

وزیر آموزش و پرورش به کودکان بازمانده از تحصیل نیز اشاره کرد و گفت: «۱.۴ درصد بازماندگی از تحصیل به عدم دسترسی به آموزش برمی‌گردد و سایر به عللی چون فقر، کودک کار بودن، معلولیت، بیماری‌ها و مسائلی از این دست. تفاهم نامه‌ای بین حدود ۱۰ دستگاه تنظیم شده است، جمعیت بازمانده که زیاد نیستند اما کار سختی است که اینها را به مدرسه برگردانیم که مستلزم همکاری نهادهای حمایتی و به ویژه وزارت رفاه است.»

حاجی میرزایی با تاکید براینکه ما مهمترین نهاد فر هنگ ساز با بیشترین میزان تاثیرگذاری هستیم گفت: «آموزش و پرورش عرصه‌ای است که بیشترین فراگیری و گیرایی را دارد. از اصیل ترین فرهنگ‌های ما فرهنگ تعاون است که باید بتوانیم آن را گسترش دهیم. آمادگی داریم برای توسعه این فرهنگ قدم برداریم؛ اکنون در حال تدوین راهنمای بسته‌های یادگیری هستیم و می‌توانیم به مفهوم تعاون هم توجه کنیم.»

ور در پایان افزود: «۵۰۰ تعاونی مصرف و ۴۰۰ تعاونی مسکن و جمعیت مخاطب گسترده یک میلیونی داریم. امیدواریم توافقی که امروز امضا می‌شود بتواند در کوتاه مدت نتایج خوبی را برای پیشبرد اهداف هر دو دستگاه به ارمغان آورد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار