اصلاح آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

تهران (پانا) - هیئت وزیران به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس‌جمهور، آیین‌نامه اجرایی اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را اصلاح کرد.

کد مطلب: ۱۱۰۹۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ به پیشنهاد معاونت حقوقی رییس‌جمهور و به منظور تامین نظر رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را اصلاح کرد.

بر این اساس و مطابق ماده (۸) آین آیین نامه، متقاضی می تواند تا یک سال پس از وصول پاسخ نهایی، درخواست تجدیدنظر خود را به استانداری یا نمایندگی سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ارایه کند. تجدیدنظرخواهی براساس نوبت وصول، در کمیسیون تابعیت وزارت کشور مطرح می شود. کمیسیون یاد شده موظف است طبق مقررات، حداکثر ظرف شش ماه درخواست را بررسی و تصمیم نهایی خود را به معترض ابلاغ کند.

هم چنین، طبق ماده (۱۳) آیین نامه مذکور، عدم ارسال پاسخ روشن ظرف سه ماه توسط مرجع امنیتی به منزله فقدان مشکل امنیتی تلقی می شود و در این صورت و در فرض اعلام رسمی فقدان مشکل امنیتی، اداره ثبت احوال محل تولد مادر ایرانی موظف به صدور کارت ملی و شناسنامه برای فرد مورد نظر است. در صورت اعلام صریح وجود مشکل امنیتی از سوی مراجع مذکور، رد درخواست توسط استانداری به متقاضی ابلاغ می شود. این تصمیم ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ آن به متقاضی در کمیسیون تابعیت وزارت کشور قابل تجدیدنظرخواهی است. این کمیسیون موظف است ظرف شش ماه در خصوص این درخواست، تصمیم گیری نهایی و نتیجه را با لحاظ نظر مرجع امنیتی به متقاضی ابلاغ کند.

گفتنی است، بند (۶) ماده (۱) نیز به شرح زیر اصلاح می‌شود:

مرجع امنیتی: هر دو نهاد امنیتی مندرج در قانون

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار