در جلسه هیات دولت مطرح شد:

روحانی: قیمت ارز در روز‌ها و هفته‌های آینده متعادل می‌شود

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری اعلام کرد که در راستای حمایت از مستاجران، آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ماهیانه ثابت بوده و یا تحت حمایت نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا سازمان بهزیستی هستند، در شهر تهران برای تامین ودیعه مسکن خود می توانند 50 میلیون وام با کارمزد 13 درصد دریافت کنند، این رقم در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز 15 میلیون تومان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۰۹۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: قیمت ارز در روز‌ها و هفته‌های آینده متعادل می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه از هفته آینده مقررات این وام ودیعه اعلام و به بانک ها ابلاغ می شود، گفت که مستاجران در پایان مدت یکسال اجاره، می بایست کل اصل وام ودیعه را به بانک بازگردانند.

رئیس جمهوری افزود: این حرکت، گام جدید دولت برای کمک به مستاجران در شرایط سخت کرونایی است. دولت پیش از این نیز در حمایت از مستاجران، برای افزایش سالیانه اجاره بها مسکن در تهران، شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، سقف تعیین کرده بود تا از روند صعودی و غیرمنطقی اجاره بهای مسکن جلوگیری کند.

دکتر روحانی همچنین در جلسه هیات دولت از عملیاتی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان از پاییز امسال خبر داد و گفت که دولت برای نخستین بار طی 14 سال گذشته، 32 هزار میلیارد تومان بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد تا سطح توانمندی این سازمان برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان ارتقاء یابد و اجرای این طرح از مهرماه می توانند کمکی به بازنشستگان باشد.

رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه اقدامات گسترده ای برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از گرانی ها که امروز مردم را تحت فشار قرار داده، در دست اجرا است، گفت: بانک مرکزی در تلاش است قیمت ارز را به سمت تعادل هدایت کند و در این مسیر، صادرکنندگان باید به کمک بیایند و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی خود را به سامانه نیما عرضه کنند.

دکتر روحانی افزود: همچنین اقدامات خوبی برای استفاده از ارزی که در برخی کشورها به عنوان ذخیره داریم انجام گرفته است و دراین ارتباط حداقل با سه کشور به نتایج خوبی دست یافته ایم و امیدواریم ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار بگیرند و مردم شاهد یک تعادل قیمت در بازار باشند.

رئیس جمهوری همچنین به روند اقداماتی که برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت و مجلس انجام گرفته، اشاره کرد و گفت: هر زمانی که مجلس ایراد شورای نگهبان را رفع و قانون مذکور را به دولت ابلاغ کند، ما دو وزیر بازرگانی و صنعت را به مجلس معرفی می کنیم و این کار بسیار مهمی است که باید انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: واقعا یک وزارتخانه قادر نیست که هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم اداره کند البته از سالها پیش متوجه این مساله بودیم و در پایان دولت یازدهم یک لایحه دوفوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و بیش از 3 سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

دکتر روحانی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق و لحظه ای دستگاه های مسئول بر وضعیت خرید تا عرضه کالا در بازار و انتقال ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما گفت : باید همه دستگاه ها و وزارتخانه های مربوطه از لحظه اول تا لحظه پایانی و تا زمانی که پول کالا در اختیار صادرکننده قرار گرفته و در سامانه نیما عرضه شود، بطورلحظه‌ای دنبال کنند و لذا در این زمینه باید گمرک، وزارتخانه های صمت و کشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها، به روز و به لحظه باشند.

رئیس جمهور افزود: بانک مرکزی هم از لحظه‌ای که ارز در اختیار طرف قرار می‌دهد بایستی دنبال کند که این ارز کجا رفته، در چه کشوری مصرف شده، چه جنسی خریداری شده، این جنس کجاست و چه وقت وارد گمرک و در بازار عرضه شده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیقی بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس متعادل خواهد بود. البته نسبت به قیمت اجناس، شرکت‌هایی که دولتی هستند حق ندارند به بهانه‌های مختلف قیمت جنس را اضافه کرده و آنرا گران‌تر بفروشند و اگر قیمت جنسی در سال نسبت به سال قبل دو یا سه برابر شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس جمهور اظهارداشت: تمام قیمت اجناس را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دادیم تا قیمت‌ها را کنترل کند و بر مبنای قیمتی که این ستاد تنظیم و ابلاغ می‌کند همه موظف به اجرا هستند. نباید بگذاریم بخاطر بوروکراسی و قوانین و مقررات گذشته، مردم در این شرایط حساس کنونی تحت فشار قرار بگیرند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکل کرونا در کنار مردم هست و حداقل تا زمانی که این ویروس وجود دارد باید آداب و رسوم خود را با شرایط روزسازگار و منطبق کنیم، اظهارداشت: امروز تمام کادر درمانی کشور در تلاش خستگی‌ناپذیر برای درمان بیماران هستند و می‌دانیم که این مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود .آنچه که از این بیماری باقی مانده با آنچه که تاکنون از آن عبور کردیم بسیار بیشتر است.

وی افزود: در پنج ماه گذشته از برخی از مشکلات عبور کردیم اما مقدار زیادی هم پیش رو باقی مانده است و پیش بینی‌های دقیق علمی این است که در ماههای آینده تعداد بستری ها در مجموع تا پایان سال بیشتر از آن مقداری است که در این پنج ماه بستری شدند. بنابراین باید خودمان را از لحاظ بیمارستان، تخت، پزشک و پرستار آماده کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به تلاش همه دستگا ها برای مقابله با بیماری کرونا گفت: امروز وزیر بهداشت و درمان اطلاع دادند که یکی از داروهایی که می‌تواند به روند درمان بیماران کمک کند در هفته آینده به داروهایی که تاکنون در اختیارمان بوده ملحق می‌شود. وزیر صمت نیز اعلام کرده که 11 میلیون ماسک در روز تولید و در اختیار بازار قرار می‌دهند که ممکن است این مقدار هنوز هم کم باشد و باید اضافه شود. رئیس جمهوری تاکید کرد: باید تمام امکاناتی که مورد نیاز مردم هست از لوازم ضروری بهداشتی، ماسک، تجهیزات پزشکی یا سایر تجهیزات در اختیار مردم قرار بگیرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای مقابله با بیماری کرونا هنوز یک راه طولانی پیش رو داریم، اظهارداشت: باید خودمان را آماده کنیم و برای این آمادگی هیچ راهی نداریم جز اینکه آداب و رسوم خودمان را عوض کنیم، نمی‌شود با این بیماری جنگید و همزمان برای عروسی ها مثل گذشته همه اقوام و دوستان را دعوت کرد. با این شرایط هر کشوری، هر مقدار هم قدرت اقتصادی داشته باشد نمی‌تواند بر مشکلات فایق آید لذا ضرورت دارد برای مبارزه با بیماری، برخی رسوم را با شرایط روز منطبق و سازگار کنیم.

رئیس جمهوری با قدردانی از همراهی مردم با دولت در زمینه رعایت توصیه های بهداشتی گفت: مردم در هفته‌های اخیر خیلی بهتر از هفته‌های قبل همکاری کردند و ان شاءالله این همکاری‌ها ادامه پیدا می‌کند تا شرایط کشور، به شرایط مناسبی برسد.

وی با تاکید بر اینکه درمقابله با بیماری کرونا مقاومت، بهداشت و معیشت، گفتمان ما را تشکیل می دهد، گفت: امروز باید در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنیم، توطئه‌ها را بشکنیم، بهداشت و سلامت جامعه را مراعات و معیشت مردم را تامین کنیم. سلامت، معیشت، مقاومت این سه در کنار هم هست و باید در کنار هم باشد.

رئیس جمهوری توانمندی های کنونی دولت در زمینه بهداشت و ارتباطات را در سایه دو اقدام گذشته دولت در حوزه تحول سلامت و تقویت ارتباطات دانست و اظهارداشت: امروز اگر می‌توانیم در آموزش، بهداشت ، کسب و کار و ارتباطات براحتی سخن بگوییم به خاطر این است که فضای مجازی آماده و شبکه ملی اطلاعات را در اختیار داریم.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در ایجاد و تقویت نسل سه و چهار و انتقال آن تا اقصی نقاط کشور، گفت: می‌خواهم این خبر خوش را به مردم بدهم که می خواهیم وارد نسل پنجم شبکه تلفن همراه ‌شویم و از روزهای آینده نسل پنجم فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند، این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است. نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای سطر فعالیت های دیپلماتیک کشورمان بویژه در هفته های اخیر گفت: دولت از لحاظ مسیر حرکت سیاسی، مسیر بسیار درستی را از سال 92 انتخاب کرده که دستاوردهای بسیار مهمی هم در طول هفت سال گذشته داشتیم و در این مدت در روابط سیاسی، اقتصادی، در حوزه امنیت منطقه، در روابط سه‌جانبه، پنج جانبه و هفت جانبه با کشورهای مختلف و در موضوعات مختلف اقدامات گستره ای انجام دادیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر هم شاهد تلاش و فعالیت های دیپلماتیک با کشورهای همسایه و دوست بودیم و دیروز با نخست وزیر عراق ملاقات داشتیم و توافقات بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه مسائل رفت و آمدهای گمرکی و در زمینه اقتصادی و روابط بانکی انجام شد که امیدواریم بزودی اجرایی و عملیاتی شود.

دکتر روحانی گفت: از ماهها و سالهای گذشته هم تماس‌ها و روابط سیاسی خوبی با روسیه و چین داشتیم و در هفته‌های اخیر این روابط قوی‌تر شده است. پیامی در زمینه تقویت روابط ایران و روسیه در حرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشتم که از طریق وزیر خارجه برای رئیس‌جمهور روسیه فرستادم و با استقبال ایشان مواجه شد. امیدواریم همکاری‌های ما با کشورهای دوست‌ و همسایه‌مان چه در دریای خزر و چه در خلیج فارس و چه در مرزهای غربی و شرقی، هر چه بیشتر به نفع ملت هایمان تقویت شود.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به برکات ماه بسیار ذی‌قیمت ذی‌الحجه اظهارداشت: اگر چه امسال شاهد حج پرشکوه از لحاظ جمعیت نیستیم و مردم مسلمان کشورهای مختلف از زیارت خانه خدا محروم هستند اما در عین حال امیدوارم با دعا و اخلاص در ایام عرفه و عید قربان، مخصوصا با قربانی کردن و تقسیم گوشت آن در میان فقرا و احسان به همه مستمندان، بتوانیم این نقص و کمبود را جبران کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار