– مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان:

حفاظت، حمایت و صیانت از آثار تاریخی استان گیلان

۲۲۰ بنای تاریخی در اختیار ۴۱ نهاد دولتی گیلان است

رشت (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد ۲۲۰ بنای تاریخی استان در اختیار ۴۱ دستگاه دولتی قرار دارد که این ادارات بر اساس ماده ۹۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی مکلف به حفاظت، حمایت و صیانت از آثار هستند.

کد مطلب: ۱۱۰۹۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت، حمایت و صیانت از آثار تاریخی استان گیلان

به گزارش ایرنا، مسعود حلاج پور با اشاره به خطر تخریب و حریق ساختمان های فرسوده در حال بهره برداری توسط ادارات دولتی، افزود: اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان آمادگی دارد کارشناسان متخصص خود را برای ساماندهی و احیاء این بناها معرفی کند.

وی اظهار کرد: از تعداد ۵۲۷ اثر منقول مربوط به بناهای تاریخی ثبت شده تنها ۵۶ بنا در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است و تاکنون از این تعداد نسبت به مرمت ۵۵ بنا اقدام شده و همچنین انجام فعالیت مرمتی برای بیش از ۹۰ بنای تاریخی دیگر که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارند نیز صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۹۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دستگاه های اجرایی مکلفند به منظور صیانت از میراث فرهنگی و حمایت از صنایع دستی و تشویق و توسعه گردشگری اقداماتی نظیر هزینه های مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غیرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملی و فهرست های ذی ربط آثار در اختیار و در حیطه وظایف تخصصی همان دستگاه را در قالب بودجه سنواتی از محل اعتبارات خود تأمین کنند.
حلاج پور گفت: این اعتبارات در چهارچوب ضوابط قانونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هزینه می شود و تأسیسات گردشگری از هر نظر تابع قوانین و مقررات بخش صنعت گردشگری به استثنای معافیت های مالیاتی است و از شمول قانون نظام صنفی مستثنی است.
وی ادامه داد: همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف است به منظور حفظ و صیانت از میراث فرهنگی اقدام لازم را با همکاری و هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار