بهترین نوشیدنی برای وعده سحری

خبرگزاری پانا:رعایت اعتدال و میانه‌روی در وعده‌های افطار و سحر، پرهیز از پرخوری و کم‌خوری و استفاده از گروه‌های غذایی متنوع نان و غلات، میوه‌جات و سبزیجات، لبنیات و گوشت‌ها حائز اهمیت است.

کد مطلب: ۱۱۰۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره نوشیدنی‌هایی که در ماه مبارک رمضان بهتر است به صورت محدودتر استفاده شوند، گفت: تحریک شدید گرما و سرما می‌تواند آمادگی دستگاه گوارش را برای افطار دچار اختلال کند، از این رو مصرف آب خیلی سرد یا چای خیلی داغ در شروع افطار به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و بهتر است با یک نوشیدنی نیمه گرم و با دو عدد خرما افطار کرد.


دکتر محسن نعمتی با بیان این که پرهیز از مصرف نوشابه‌های گازدار در وقت افطار برای بدن بهتر است، اظهار کرد: این نوشابه‌ها در حالی که معده خالی است، می‌توانند به پرزهای معده آسیب برسانند.


وی با اشاره به این که مصرف دوغ‌های شور در سحر می‌تواند سبب تشنگی زیاد در طول روز شود، گفت: متأسفانه بیشتر دوغ‌های موجود در بازار دارای نمک فراوان هستند و به همین دلیل تهیه دوغ کم نمک در منزل علاوه برتأمین آب، می‌تواند کلسیم نوشیدنی خوبی برای سحر یا در فاصله افطار تا سحر باشد.


این متخصص تغذیه درباره افرادی که دچار مشکلات خواب هستند و حساسیت زیادی به تحریکات اطراف نشان می‌دهند، نیز خاطرنشان کرد: مصرف فراوان چای پررنگ و قهوه غلیظ در فاصله افطار تا پایان شب می‌تواند خواب شب این افراد را دچار اختلال کند اما چای کمرنگ می‌تواند جایگزین خوبی باشد.


به گفته دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، چای به مقدارکم همچنین چای متوسط (نه پرنگ و نه خیلی داغ) می‌تواند نوشیدنی خوبی در ماه رمضان برای افراد علاقه‌مند به چای در فاصله افطار تا سحر باشد، اما اگر چای بصورت پررنگ و به مقدار زیاد در سحر میل شود، می‌تواند منجر به کم آبی بدن در طول روز شود.


نعمتی با تأکید بر این که شربت‌ها و آبمیوه‌های آماده بازاری که دارای قند فراوان و فاقد خواص آبمیوه‌های طبیعی آماده شده در منزل هستند و همچنین انواع شربت‌های تهیه شده از شکر انتخاب خوبی برای سحر نیستند، اظهار کرد: این نوع نوشیدنی‌ها با بالابردن قند خون موجب سیری زودرس و متعاقب آن، بعد از یکی دو ساعت به دلیل پایین افتادن قند خون موجب گرسنگی می‌شوند و در مجموع می‌توان به جای نوشیدنی‌های نامناسب در وقت افطار، از یک چای کم رنگ با خرما و یا شربت عسل و یا آب معمولی یا دوغ استفاده کرد.


به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، نوشیدنی مناسب برای سحر، آب معمولی و همچنین شیر است. شیر به دلیل خاصیت نمایه قندی پایین می‌تواند موجب حفظ سیری تا ساعت‌ها بعد از سحر شود و به دلیل پروتئین بسیار کامل موجود در آن سبب تأمین نیاز پروتئین بدن و به ویژه روزه‌داران سال اولی شود.

منبع : تسنیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار