‍ اصغر فرهادی: فیلمی که ایدئولوژی پشت آن است فیلم ماندگاری نمی شود

صحبت‌های کارگردان «درباره الی» در مسترکلاسش در ترکیه: آثار ایدئولوژیک از ایده‌ها سرچشمه می‌گیرند نه از قلب و دل کارگردانشان

تهران (پانا) - اصغرفرهادی در مسترکلاس فیلمنامه نویسی فستیوال فیلم Punto TRT با نام «12 روز با فیلمنامه» به صورت ویدیوکال حضور پیدا کرد و تجارب خود را در اختیار شرکت کنندگان در این فستیوال گذاشت.

کد مطلب: ۱۰۹۹۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
‍ اصغر فرهادی: فیلمی که ایدئولوژی پشت آن است فیلم ماندگاری نمی شود

به گزارش سینمادیلی در گفتگوی دو ساعته فرهادی درباره داستانگویی، کارگردانی، و سینما صحبت کرد، فرهادی در این مسترکلاس درباره تفاوت کارگردانان ایدئولوژیک و کارگردانان موفق گفت: «یک کارگردان موفق کسی است در هنگام ساخت فیلم، اصولا ارزش های مرتبط به گذشته خود مانند خاطرات کودکی اش را مورد بررسی قرار دهد. مثلا در «جدایی» تصویری از گذشته در ذهن من آمد و با حرکت به سوی آن فیلمنامه نوشته شد، هیچ اطلاعاتی، واکنشی، و یا پدیده ای به اندازه این تصویر به در هنگام آغاز ساخت فیلم، به من انگیزه نمی دهد. اینکه ندانیم فیلم در نهایت به کجا می رسد آن را موثر می کند. فیلمی که مانیفست و ایدئولوژی دارد و نیتی پشت آن است، اثر ماندگاری نمی شود. چون این آثار از ایده ها ریشه می گیرند، نه از قلب و دل کارگردانانشان. ما ضرب المثلی در فارسی داریم که آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.»

فرهادی در ادامه به دلیل موفقیت سینمای ایران در سطح جهان پرداخت: «سینمای ایران در ابتدا واکنشی در مقابل سینما غربی مخصوصا هالیوود، بود. و دلیل موفقیتش هم این است که مخاطبان می خواهند زندگی واقعی و ساده در خیابان ها را ببینند. از این منظر، من مثل هرکسی مفاهیم زندگی و واقعیت را از نقطه نظر متفاوتی می بینم و هزاران نقطه نظر متفاوت وجود دارد. اما در حقیقت هنر این است که چطور لایه های عمیق جدیدی در آن دنیای واقع گرایانه بسازید.»

فرهادی در مورد نگاه فرهنگ های مختلف به فیلم هایش گفت: «وقتی من فیلمنامه می نویسم، هدفم این است که خودم آن را بفهمم و از آن راضی باشم. اگر من آن را بفهمم مطمئنم افرادی دیگر در فرهنگ های دیگر حالا چه هلند و چه برزیل هم آن را خواهند فهمید. البته تلاش برای جلب رضایت همه مخاطبان خطرهایی برای کارگردان دارد. اگر بخواهید همه را راضی کنید، دیگر فیلمتان شخصیتش را از دست می دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار