پاسخ عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به ۴ سوال مبهم کرونایی

تهران (پانا) - عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر الزام استفاده عموم مردم از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مواردی را برای مراقب از خانواده‌هایی که همه اعضای آن درگیر این بیماری هستند مطرح کرد.

کد مطلب: ۱۰۹۹۳۶۶
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به ۴ سوال مبهم کرونایی

آمار و ارقام هفته‌های اخیر وزارت بهداشت در زمینه کروناویروس نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در کشور شدت پیدا کرده است. گرچه تا هفته‌های قبل شاهد بودیم فقط یک یا دو نفر از اعضای خانواده مبتلا می‌شدند اما امروز شاهدیم حرکت ویروس به شکلی شده است که همه اعضای خانواده را هم مبتلا می‌کند.

رعایت پروتکل‌های‌ بهداشتی در یک خانواده مبتلا به کرونا چگونه باشد

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ویروس کرونا ضعیف نشده است، این افزایش شمار مبتلایان را ناشی از بی‌احتیاطی شهروندان و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و درباره نحوه مراقبت از خانواده‌هایی که همه اعضای آن به کرونا مبتلا شده‌اند به پانا گفت: «همه افراد باید مراقبت‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مد نظر قرار دهند تا به این بیماری مبتلا نشوند اما ممکن است یک نفر از اعضای خانواده به این ویروس مبتلا شود و سایر اعضای خانواده را هم مبتلا کند که در این صورت مراقبت از این بیماران چه یک نفر باشد چه همه اعضای خانواده، فرقی نمی‌کند و فقط نباید کسی از خانه خارج شود و کسی هم از بیرون نباید به داخل خانه وارد شود تا به بیماری مبتلا نشود.»

چگونه خانه‌ای را که همه اعضای آن مبتلا هستند، ضدعفونی کنیم

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره شیوه ضدعفونی خانه‌ای که همه اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده‌اند، نیز گفت: «به این موضوع نیز باید توجه کرد که فضاهای موجود در خانه از جمله همه دستگیره‌ها، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه باید با وایتکس رقیق شده همراه با آب، ضدعفونی شود. علاوه بر این فردی هم که قرار است آشپزی کند می‌بایست پروتکل‌های بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش و ماسک را رعایت کند. همچنین شست وشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از دور انداختن ماسک و دستکش نیز نباید فراموش شود.»

وی تاکید کرد: «پس از اینکه افراد مبتلا بهبود یافتند، نیازی به شستشوی زیاد از حد خانه با مواد ضدعفونی وجود ندارد بلکه در حد نرمال به روال سابق، وسایل را ضدعفونی باید کرد.»

چه کسانی باید اسکن ریه بدهند

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری همچنین در پاسخ به این سوال که فردی که تست PCR او مثبت شده است، چه زمانی باید اسکن ریه بدهد، نیز توضیح داد: «همه افرادی که تست PCR آنها مثبت می‌شود، نیازی به دادن اسکن ریه ندارند اما افرادی که در آنها علایم ریوی از جمله تنگی نفس وجود دارد، باید اسکن ریه هم بدهند.»

قرنطینه مبتلایان کرونا از چه زمانی آغاز می‌شود

دکتر مردانی در ادامه در پاسخ به این سوال که قرنطینه فرد مبتلا از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: «از روزی که اولین علامت در فرد از جمله تب، بدن درد و سایر علایم بروز می‌کند، باید قرنطینه شروع شود و ایام قرنطینه به مدت 14 روز طول می‌کشد. از موقعی که ویروس کرونا در حلق فرد مبتلا تراوش می‌کند و علایم در بیمار ظاهر می‌شود، دو هفته طول می‌کشد تا ویروس از بین برود. همچنین بعد از دو هفته فرد باید تست خون بدهد تا از سلامت خود مطمئن شود.»

وی در پایان با تاکید بر اینکه هنوز ویروس کرونا ضعیف نشده است، گفت: «همچنان استفاده از ماسک یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از کرونا است که باید مردم به آن توجه کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار