موانعی که معلولان البرز را زمین‌گیر می‌کند

کرج (پانا)-آنچه معلولان را در مشارکت اجتماعی دچار مشکل می‌کند، معلولیت نیست بلکه موانعی است که برای این قشر ایجاد می‌شود و در این بین جامعه معلولان البرز در فقر امکانات مانند عدم مناسب سازی معابر عمومی و مکان های اداری، مشکلات فراوانی پیش روی خود می بینند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
موانعی که معلولان البرز را زمین‌گیر می‌کند

به گزارش ایرنا، معلولان به عنوان بخشی از جامعه نباید چنین احساس کنند که معلولیت جسمی سبب محرومیت آنان می شود که در این زمینه توسعه خدمات‌ به معلولان یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، بنابراین لازم است تا با شناسایی مطالبات معلولان مسیر خدمات‌رسانی به این قشر را فراهم کرد و مشکلات آنان را در بخش‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

براساس آمار اکنون حدود ۴۰ هزار معلول زیر چتر حمایتی بهزیستی البرز قرار دارند، ۱۰ درصد این جمعیت در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، سالانه بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه نگهداری این افراد است.

طبق بررسی ها ۴۸۶ نفر از معلولان شهرستان کرج فاقد سرپرست هستند که در آسایشگاه ها نگهداری می شوند.

باید گفت که گام نخست برای زندگی عادی معلولان مناسب سازی معابر عمومی است که هنوز در بسیاری از مناطق شهری استان البرز به این موضوع پرداخته نشده است.

آسایش معلولان برای تداوم زندگی مهم‌ترین اقدامی است که این روزها باید بدان توجه شود چرا که بخشی از مشکلات این شهروندان، نامناسب بودن مسیر پیاده‌روها، فضای ترمینال‏ها، وضعیت حمل‌ونقل درون‌شهری، ورودی بانک‏ها، فقدان سرویس ‏های بهداشتی مخصوص معلولین، پارکینگ خودرو مختص معلولین و آسانسورها است.

این موضوع و مشکلات دیگر مانند عدم بکارگیری معلولان در مشاغل مختلف سبب شده تا این قشر موثر کمتر در جامعه دیده شوند و توانمندی های آنان در اذهانشان نهفته بماند.

برهمین اساس برخی مسوولان و متولیان امور معتقدند که کاستی ها سبب شده تا جامعه از توانمندی های فکری و جسمی معلولان آگاهی لازم کسب نکند و بسیاری از این عزیزان در کنج خانه ها یا مراکز مراقبت عمر خود را به بطالت بگذرانند.

معلولان نباید جدا از جامعه دیده شوند

مدیرکل بهزیستی استان البرز در این باره می گوید: افراد معلول نباید از سایر اعضای جامعه جدا دیده شوند و باید پذیرفت که معلولان نیز دارای حقوقی هستند تا مانند سایر افراد جامعه بتوانند زندگی کنند اما موانع فیزیکی یکی از عوامل حضور نیافتن افراد معلول در جامعه است.

اسدالله حیدری افزود: این روزها شاهد حقیقتی تلخ به نام عدم حضور معلولان در فضاهای عمومی هستیم ، معلولی که مشغول زندگی روزمره خود باشد در شهرهای استان البرز دیده نمی شود و این به معنای آن است که فضاهای شهری برای حضور این عزیزان فراهم نشده است.

وی یاد آور شد: اگرچه طرح مناسب سازی از سالها پیش در استان البرز آغاز شده و قرار شد هر دستگاهی به اندازه توان و وسع خود به اجرای طرح کمک کند تا خیابانها و حتی ادارات برای مناسب سازی فضای شهری با هدف حضور بی دغدغه معلولان آماده شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است.

حیدری خدمات ارایه شده در بخش مناسب سازی معابر عمومی را اینگونه برشمرد که در سال ۹۸ و سه ماهه اول سال ۹۹، تعداد هشت پارک قابل دسترسی و یک پارک استاندارد برای تردد نابینایان و روشندلان در کرج افتتاح شده است ، قریب به سه هزار متر مربع پیاده رو سازی در استان انجام شده و تعداد ۹۹ عدد تابلو توقف ویژه معلولان در سطح استان نصب شده است.

وی اظهار کرد: ۳۶تقاطع در سطح استان اصلاح و قابل تردد شده است ، همچنین یک ایستگاه اتوبوس در میدان شهدای کرج به صورت پایلوت مناسب سازی شده و ایستگاه های بین میدان کرج تا شهدا نیز در حال آماده سازی است.

همچنین شهرداری کرج ۵۴ دستگاه اتوبوس با ارتفاع پایین نیز برای بهره مندی معلولان و افراد سالمند خریده و در خطوط شهری آغاز به فعالیت کرده اند.

حیدری گفت : اداره کل بهزیستی استان با هدف احقاق حقوق معلولان و دسترسی آسان آنان به ادارات استان البرز بیش از ۴۵۰ مورد بازدید از این مکان ها انجام داده است.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۰۰ مرکز، کلینیک و انجمن مردم نهاد برای خدمات رسانی به معلولان زیرمجموعه بهزیستی استان فعالیت دارند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با اشاره به وجود ۲۱۴ مرکز شبانه روزی بهزیستی استان که بیش از هفت هزار نفر به صورت شبانه روزی در این مراکز نگهداری می شوند، گفت: رفع موانع ، مناسب سازی معابر و در دسترس قرار دادن امکانات شهری برای معلولین تحت پوشش بهزیستی از جمله مواردی است که سازمان نظام مهندسی می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: برای مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولان در شهر کرج طی سال های قبل اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و همچنان بسترسازی برای حضور و استفاده معلولین در پارک ها، کتابخانه ها و یا بانک ها بصورت کامل فراهم نشده است.

حیدری با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه افراد ناتوان از جمله سالمند، معلول جسمی، ذهنی و یا بیمار هستند افزود : نباید در برنامه ریزی های شهری از جمله طراحی فضاها این افراد نادیده گرفته شوند.

وی بیان کرد: انتظار می رود مناسب سازی معابر طبق آیین نامه ها و دستورالعمل ها در سطح شهرها اجرا و دسترسی راحت و بدون دغدغه افراد به فضاهای شهری فراهم شود تا به دلیل کمبود این امکانات محکوم به ماندن در خانه نباشند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تاکید کرد: جانبازان عزیز جامعه حق بزرگی بر گردن ما دارند و باید محیط ها و معابر شهری به گونه ای طراحی و مناسب سازی شود که آنها به هنگام تردد در شهر برای عبور از جداول ، ورود به ساختمان های مسکونی و اداری و استفاده از دستگاه خودپرداز با مشکل مواجه نشوند.

رضا ارجمند نیا دبیر مناسب سازی اداره کل بهزیستی استان البرز نیز ضمن تاکید بر اهمیت مناسب سازی فضاهای شهری ویژه تردد افراد ناتوان جامعه گفت: حدود ۴۰ هزار معلول دارای پرونده در استان البرز زندگی می کنند.

وی ادامه داد: از طرفی بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۶۳ جانباز مقیم استان و ۱۶ هزار جانباز مهمان نیز در استان البرز داریم.

دبیر ستاد مناسب سازی بهزیستی استان البرز گفت: از جمعیت حدود ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار نفری کرج بیش از ۲۷۲ هزار نفر سالمند هستند، حدود ۱۵ سال دیگر جامعه شهری ما به سمت سالمندی حرکت می کند.

وی با بیان اینکه مراکز تفریحی, علمی و فرهنگی در کشورهای پیشرفته بطور کامل برای استفاده معلولین مناسب سازی شده است، گفت: اما استادیوم ۶هزار نفری مجموعه انقلاب کرج بالغ بر ۳۲ ایراد اساسی دارد از جمله اینکه تنها چهار در خروجی دارد که عرض هر کدام تنها ۳ متر است؛ در نتیجه اگر رخدادی مانند زلزله بروز کند برای خروج جمعیت حاضر در آن استادیوم به مشکل برخورد می کنیم.

ارجمند نیا در مورد دیگر مشکلات البرز در خصوص عدم مناسب سازی فضاهای شهری ویژه معلولین به معضلات ایجاد شده به هنگام برگزاری رقابت های ورزشی کشوری معلولین به میزبانی البرز اشاره کرد و گفت: متاسفانه سالن های ورزشی مناسب سازی شده این عزیزان را نداریم، از طرفی ساختمان هایی زیر پوشش شهرداری که پروانه کار کسب می کنند نیز برای استفاده معلولین مناسب سازی شده نیستند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج معتقد است اقدامات مناسب سازی در معابر کرج انجام شده و رعایت قوانین شهری دراین زمینه انجام شده است.

عسگر نصیری افزود: در بحث سالن های ورزشی نیز تمام این سالن ها ورودی مناسب سازی شده دارند به ویژه ساختمان ها و سالن هایی که از سوی سازمان عمران شهری ساخته شده و بقیه ساختمان ها نیز در موضوع مناسب سازی مدنظر هستند.

وی ادامه داد: اکنون به اطمینان می توان گفت که ۴۵ درصد از معابر شهری کرج مناسب سازی شده و خیلی پیشرفت خوبی داشتیم دراین شهر و با توجه به اینکه شهر کرج یک روزه شکل نگرفته مطمنا معابر آن نیز یک روزه بازسازی و مناسب سازی نمی شود.

نصیری تاکید کرد: موضوع مناسب سازی در پروژه های سالانه شهرداری کرج قرار دارد و این موضوع رعایت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار