نگاهی به رویداد فرهنگی جدید کانون پرورش فکری

تهران (پانا) - مهرواره عنوانی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای برخی رویدادهای غیر رقابتی حوزه کودک و نوجوان برگزیده است تا از این راه بستر فرهنگی مناسبی جهت بروز توانمندی‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های آنان فراهم کند.

کد مطلب: ۱۰۹۹۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به رویداد فرهنگی جدید کانون پرورش فکری

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، مهرواره‌ها یکی دو سالی است که در کانون ایجاد و در مواردی جایگزین برخی جشنواره‌ها شده است تا در آن هر شرکت‌کننده بنابر مهارت کسب کرده و توانایی‌هایش به خلق اثر بپردازد و توانایی او با خودش سنجیده شود.

اما بسیاری از کارشناسان مسایل تربیتی معتقدند استعداد و توانایی‌های کودکان و نوجوانان بیش از آن که ارثی باشد اکتسابی است و شرایط محیطی، خانوادگی و اجتماعی زمینه ظهور و بروز این ویژگی‌ها را در دوره‌های مختلف زمانی فراهم می‌آورد. از همین رو رقابت‌های فردی، پیروزی و شکست‌های رقابتی و قهرمان‌سازی‌ها می‌تواند آثار تخریبی جدی بر روحیه، انگیزه و شرایط پرورش مهارت‌های بچه‌ها وارد کند.

در این میان آثاری که در مهرواره‌های کانون برگزیده می‌شود باید دارای سطح تعریف شده استانداردهای هنری باشند و این برگزیدگان نیز به جای دریافت جوایز نقدی یا کسب عنوان، وارد دوره‌های پرورش و رشد هنری و فرهنگی با حضور استادان صاحب نام ‌شوند و امکان نقد آثارشان و هدایت آن‌ها به سوی رشد و کمال و در نهایت تولد یک اثر فرهنگی ادبی یا هنری فراهم شود.

همچنین مهرواره‌ها در برخی رشته‌ها مثل سرود، رقابت‌های گروهی در کنار کار تیمی را تشویق می‌کنند.

بر همین اساس کانون از سال ۱۳۹۷ در سطح ملی به برگزاری مهرواره‌هایی مانند شعر آفرینش، داستان آفرینش، عکس‌نوشت، سرود، بهار در خانه، عکس بچه‌های اربعین، نیایش و... برای نخستین بار اقدام کرد.

در همین حال در استان‌های مختلف کشور نیز با بهره‌گیری از همین ایده، مهرواره‌های متعددی در رشته‌های مختلف برگزار شد تا استعدادهای کودکان و نوجوانان در فضایی مناسب شناسایی و شکوفا شود.

این در حالی است که جشنواره‌های رقابتی و تخصصی کانون در حوزه بزرگ‌سال نیز در کنار این مهرواره‌ها با رویکرد تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری همچنان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار