روند رو به رشد شاخص در بازار سهام تا کجا ادامه دارد؟

تهران ( پانا) - شاخص کل در بازار بورس روز گذشته نیز همچنان با رشد همراه شد و تاریخ‌سازی جدید را برای سهامداران این بازار رقم زد؛ روندی که برخی با دیده نگرانی به آن نگاه‌ می‌کنند و ریزش شاخص در این بازار را غیرقابل تصور نمی‌دانند اما کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که بورس ایران ظرفیت رشد تا 6 میلیون واحد را هم دارد منوط به آن که تصمیم‌های درستی برای آن گرفته شود.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد
روند رو به رشد شاخص در بازار سهام  تا کجا ادامه دارد؟

روند رو به رشد شاخص در بازار بورس همچنان ادامه دارد، شاخص کل در بازار بورس دیروز ۵۵ هزار و ۷۷۴ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۸۶۴ هزار واحد رسید.براساس معاملات دیروز بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۶۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۱۷ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که شاخص‌های بورس در پایان داد و ستدهای روز گذشته با رشد دسته جمعی مواجه شدند و به طور میانگین ۲.۹۷ درصد افزایش را به ثبت رساندند. ۷ نماد « فارس با ۴۳۶۸ واحد، پترول با ۴۳۶۴ واحد، شستا با ۳۹۴۴ واحد، خودرو با ۲۲۷۵ واحد، کگل با ۲۱۲۴ واحد، ومعادن با ۱۷۱۵ واحد و فولاد با ۱۶۸۹ واحد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

تاریخ‌سازی دوباره شاخص در بازار بورس این نگرانی را هم به وجود آورده است که ایا ممکن است در پی این صعود‌ها سقوطی هم در پی باشد. پرسشی که کارشناس مسائل اقتصادی به آن معتقد نیست و می‌گوید بورس ایران می‌تواند تا 6 میلیون واحد هم رشد کند.

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در تحلیل وضعیت بازار سرمایه گفت: « بازار سرمایه بازیگران حرفه‌ای دارد به این دلیل که خریدو فروش در این بازار نیازمند تخصص است. در سایر بازارهای کالایی مانند بازار خودرو افراد حرفه‌ای وجود ندارند و سال‌ها در این بازار درحال فعالیت هستند این افراد غیرحرفه‌ای در بازار طلا و ارز نیز امکان حضور و بازارگردانی را داشته‌اند.»

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد‌:‌ « بازار سرمایه مختص به خرید و فروش سهام نیست و برای تامین مالی بسیاری از بخش‌های اقتصادی است و تاکید سیاستگذاران پولی و مالی بر تقویت بازار سرمایه محدود به حضورغالب مردم و افراد غیرحرفه‌ای در این بازار نیست و طبیعی است که ریزش شاخص در بازار سهام می‌تواند بی‌اعتمادی افراد به این بازار را به دنبال داشته باشد.»

بورس باید ابزاری مالی برای تامین مالی تولید باشد

وی اضافه کرد:‌ « بورس باید ابزاری مالی برای تامین مالی تولید باشد و تولیدکننده به سمت بازار بورس هدایت شود. ورود افراد جدید به بازار سرمایه زمانی مناسب است که این افراد حرفه‌ای باشند چون افراد غیرحرفه‌ای با تلنگری به یک نماد در صف فروش قرار می‌گیرند و از این بازار خارج می‌شوند.»

بغزیان عنوان کرد: « به نظر می‌رسد که افرادی که با رفتارهای هیجانی وارد این بازار شد‌ه‌اند به تدریج از ان خارج می‌شوند. بازار سرمایه باید به سمت و سوی درست آن هدایت شود.»

نقدینگی غیرحرفه‌ای در بازار سرمایه چندان قابل توجه نیست

وی با اشاره به نامه هشدارآمیز 25 اقتصاددان درباره احتمال ریزش شاخص در بورس ادامه داد:‌ « به عقیده من به جای هشدار درباره ریزش بازار باید به این نکته تاکید که سرمایه‌های واردشده حتما باید به سمت تولید هدایت شود. نقدینگی که مردم غیرحرفه‌ای وارد بازار سرمایه کرده‌اند چندان قابل توجه نیست و نقدینگی را بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار کرده‌اند.»

بغزیان گفت:‌ «بخشی از رشدی که در شاخص بورس دیده می‌شود مربوط به تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها براساس رشد قیمت‌ ارزها از جمله دلار است. بورس کشور هنوز جای رشد دارد و می‌تواند تا 6 میلیون واحد جای رشد داشته باشد اما برای جلوگیری از حرکت‌های توده‌وار مردم دولت باید هر چه زودتر بسته‌های جدید را معرفی کند.»

عمق بازار سرمایه باید افزایش یابد

وی ادامه داد:‌ « عمق بازار سرمایه باید افزایش یابد تا گزینه‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و نظارت بر معاملات وجود داشته باشد تا نمادی به خاطر افشای اطلاعات بسته نشود و عملکرد ناظران باید به گونه‌ای قوی باشد که بازارسازی‌ها را کنترل کند.»

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ « برخی از نمادهای نه چندان ارزشمند نیز در این فضا به مردم فروخته می‌شود. بورس جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است اما حضور در آن باید میان‌مدت باشد تا سهامداران از ورود به این بازار متضرر نشوند.»

کارشناسان تاکید دارند بهتر است سهامداران در انتخاب سهام شرکت‌ها برای خرید به مسایل بنیادی آنها دقت کنند، تا در زمان اصلاح بازار کاهش کمتری را در سبد سهام خود ببینند.

به عقیده آنان با توجه به مولفه‌های مختلف از جمله افزایش نرخ دلار، انتظارات تورمی در اقتصاد تا پایان سال، رکود حاکم بر سایر بازارها و همچنین نقدینگی خوبی که در بازار سرمایه حضور دارد، به نظر می‌رسد رشد بیشتر شاخص را در تالار شیشه‌ای شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار