توضیح معاون سیاسی ظریف درباره حادثه مرزی ایران و افغانستان

تهران (پانا) - معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه مرزی ایران و افغانستان که منجر به فوت تعدادی از اتباع افغانستانی شد، توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
توضیح معاون سیاسی ظریف درباره حادثه مرزی ایران و افغانستان

سیدعباس عراقچی در مصاحبه تلویزیونی با «طلوع نیوز» افغانستان گفت که تهران مخالف صلح در افغانستان نیست، اما آنچه که آمریکا با طالبان به راه انداخته‌ معامله با این گروه است. معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد باید از رهگذر گفت‌وگوهای میان افغانان به روند صلح در افغانستان پرداخته شود اما عوامل گوناگونی وجود دارد که ایران را نسبت به برنامۀ صلح امریکا با طالبان ناامید می‌کند. عراقچی گفت: «ما معتقد هستیم که نباید به امریکا اعتماد کرد و حضور امریکا در منطقه، خطرناک است و باعث اختلافات زیادی در این منطقه خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «آمریکا در غیاب دولت افغانستان رسما با طالبان مذاکره و با یکدیگر درباره آینده افغانستان معامله کرده‌اند. آمریکا با طالبان وارد معامله شد و به این گروه مشروعیت داد و در غیاب دولت افغانستان با آنها مذاکره کرد و به توافق رسید. در حالی که همین آمریکایی‌ها خود را حامی و متحد دولت افغانستان معرفی می‌کردند و در غیاب دولت افغانستان با طالبان توافقنامه صلح امضا کردند.»

ایران تنها دولت افغانستان را به رسمیت می‌شناسد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مورد ارتباط ایران و طالبان اظهار کرد: «پس از آنکه آمریکایی‌ها مذاکرات با طالبان را آغاز کردند و دیگر کشورها نیز با این گروه رابطه ایجاد کرد ایران نیز تماس‌های با این گروه داشته است. ارتباط ایران با طالبان تنها برای شنیدن نظرات این گروه و اعلام موضع ایران بوده و در غیر آن ایران تنها دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور را به رسمیت می‌شناسد.»

عراقچی گفت: «چند باری که نمایندگان طالبان به تهران سفر کردند، من و آقای ظریف با آنها گفت‌وگو کردیم و بدنبال آن من شخصا به کابل آمده و گزارش این دیدار را با مقامات افغان در میان گذاشتیم بنابر این ما کدام رابطه پنهانی با طالبان داریم؟ ماخود در یک مطقع قربانی طالبان بودیم و همکاران ما را در مزارشریف به شهادت رساندند.»

وی افزود: «گروه طالبان در ایران دفتر ندارد و حضور فزیکی آنها نیز کذب است، شورای مشهد را ممکن است طالبان برای خود ساخته باشند اما برای ایران موضوعیت ندارد و افراد طالبان مانند دیگر افغانها ممکن است بدون اطلاع ما رفت و آمد کنند اما برخی با اطلاع برای گفت وگو می‌آیند و ما معتقد به حفظ قانون اساسی و جمهوری اسلامی افغانستان هستیم و طالبان اگر می‌خواهد در قدرت مشارکت داشته باشند باید وارد گفت وگو با دولت افغانستان شوند.»

وی تصریح کرد: «ما به طالبان پول و تسلیحات نمی‌دهیم و مذاکره نکردیم و دولت افغانستان را مجبور به آزادی زنداینان نکردیم. دفتر مشهد وجود ندارد و این آمریکا است که همه این بازی‌ها را انجام می‌دهد.»

معاون وزیر خارجه این اتهام را که گفته می‌شود ایران طالبان را تجهیز می‌کند رد کرد و گفت: «هرکسی مدرکی در این رابطه دارد، نشان دهد و آن را منتشر کند هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران طالبان را تجهیز می‌کند. دیگران سعی می‌کنند ایران را دشمن افغانستان نشان دهند، حداقل شما در این دام آنها نیفتید.»

عراقچی تاکید کرد: «ایران ۴۰ سال است که با افغانستان رابطه دارد و در درگیری با شوروی از شما حمایت کرد و از میلیون‌ها مهاجر میزبانی کرده و از قانون اساسی و دولت افغانستان حمایت می‌کند. ایرانی‌ها دو میلیون شغل خود را به افغان‌ها داده و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ایرانی درس می‌خوانند و از مزایای خدمات ایران بهره می‌برند و دشنمان ایران و افغانستان می‌خواهند روابط صمیمی دو کشور را از بین ببرند.»

عراقچی درباره نیروهای فاطمیون در سوریه گفت که عملکرد این جنگجویان را می‌ستاید، زیرا آنها بطور داوطلب و بدون هیچ اجباری برای نجات منطقه و افغانستان ایثارگرایانه مبارزه کردند. فاطمیون ایثارگرانی هستند که خون خود را برای امنیت افغانستان و امنیت منطقه داده‌اند و قابل تقدیر هستند. هیچ زور و اجباری هم در کار نبوده است. ما در جنگ با داعش برای حفاظت از حرم‌های سوریه داوطلب زیادی از یاران ایرانی و افغان خود داشتیم که ایرانی‌ها و مهاجران افغان به خواست خودشان به سوریه رفتند. این نیروها خالصانه برای مبارزه با اهریمن، خون خود را برای دفاع از کشور خود ریختند.

وی افزود: «ما اگر با داعش در سوریه و عراق نمی‌جنگیدیم و آنها را نابود نمی‌کردیم باید در خیابان‌های تهران، کابل پاریس و اسلام آباد با آنها رو به رو می‌شدیم. داعش هنوز هم توسط بعضی از طرف‌ها به افغانستان منتقل می‌شوند و نیروی فاطمیون ایثارگرانی هستند که خون خود را برای افغانستان و منطقه دادند.»

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در مورد حادثه مرزی ایران و افغانستان گفت: «مسلما حادثه بدی بود و تأثر همه ایرانیان از جمله من را نیز برانگیخت. این یک حادثه‌ بود و عمدی در کار نبود. این حادثه ممکن بود برای اتباع خود ما نیز پیش می‌آمد. چندی پیش حادثه در بیمارستانی در تهران رخ داد و در انفجار گاز شماری از هموطنان ما قربانی شدند و اینگونه حوادث تنها برای افغان‌ها نبوده است.:

وی افزود: «حادثه‌ای در سقوط هواپیما در ایران پیش آمد و افغان‌ها هم در آن بودند اما اکثرا ایرانی‌ها بودند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره حادثه یزد و شلیک پلیس بر خودرو مهاجران غیرقانونی گفت: «وقتی پلیس شلیک کرد نمی‌دانست داخل ماشین چه کسی است و از نظر آنها ماشین کار خلاف انجام می‌داد و از دست پلیس فرار می‌کرد. پلیس به آنها هشدار توقف داد اما راننده توجه نکرد و بعد به لاستیک ماشین شلیک کرد. این موضوع نیز یک حادثه بود که همه ما را غمگین ساخت. ما هم متاثر شدیم و برای ما مسلم شده که نیروی مرزی ما تمام تلاش خود را کرد که این افراد به سلامت برگردند. مشکل این است که پاسگاه‌های مرزی افغانستان کار خود را درست انجام نداده و به افراد اجازه دادند که بصورت غیرقانونی وارد خارک ایران شوند.»

عراقچی گفت: «سفارت ایران ویزا صادر می‌کند، چرا آنها با اخذ روادید و قانونی سفر نمی‌کنند. به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند و قاچاقچیان آنها را می‌آورند. مسئول اصلی این رویداد قاچاق‌بران بودند که این کار را انجام دادند تا پول آنها را بر نگردانند و گفته بودند که آب کم است و آنها را وارد آب کردند تا غرق شوند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به اینکه چرا به افرادی که در حادثه رانندگی یزد در بیماستان تحت درمان بودند دست‌بند زده شده بود؟ گفت: «در این خصوص نیروی‌های انتظامی و پلیس ما در حال بررسی هستند زیرا مشخص نبوده که کدام یکی قاچاقبر است و کدام قربانی.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار