ظریف: روابط خوب بغداد و اربیل خواست همیشگی ایران است

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق تاکید کرد که روابط خوب و حسنه میان بغداد - اربیل خواست همیشگی کشورمان است.

کد مطلب: ۱۰۹۹۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: روابط خوب بغداد و اربیل خواست همیشگی ایران است

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در این دیدار که در اربیل انجام شد با تاکید بر اهمیت حاکمیت ملی عراق خواستار روابط همه جانبه با این کشور شد. بارزانی هم در ادامه با اشاره به پیوندهای مستحکم دو ملت ایران و عراق از نقش فراموش نشدنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شکست داعش یاد و قدردانی کرد.

وی تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق هرگز به محلی برای تهدید منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران تبدیل نخواهد شد.

رهبر حزب دموکرات و رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق همچنین بر گسترش مبادلات تجاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان ایران و این منطقه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه پایانی برنامه سفر یک روزه و فشرده خود به عراق اواخر وقت یکشنبه با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار کرد. در این دیدار ظریف و بارزانی راه‌های گسترش روابط و توسعه مناسبات تهران - اربیل را در بخش‌های مختلف بررسی کردند. همچنین دو طرف بر تحکیم و تقویت روابط اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق تاکید کردند. رایزنی در مورد مسائل مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا و ارائه تجربیات و کمک‌های ایران در مقابله با این بیماری و موضوع‌های داخلی و منطقه‌ای از دیگر محورهای مهم گفت‌وگوی ظریف و مسرور بارزانی در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح یکشنبه در راس هیات سیاسی وارد بغداد شده بود عصر روز گذشته به دعوت رسمی نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با هدف گفت‌وگو با مقامات اقلیم و توسعه روابط بین کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران راهی اربیل شد و با نیجروان بارزانی، مسعود بارزانی و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد، با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر، رئیس پارلمان، وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی قضایی، رئیس الحشد الشعبی، رئیس ائتلاف الفتح و رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره گسترش مناسبات و آخرین تحولات منطقه و جهان بحث و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف در بغداد همچنین درخصوص توسعه مناسبات پارلمانی و گسترش روابط روزافزون دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، انرژی و فرهنگی بحث و تبادل‌نظر کرد.

وی پیرامون قانون پارلمان عراق برای اخراج نیروهای خارجی از خاک این کشور و ضرورت احترام به حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور کشورهای منطقه و پرونده ترور جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان با مقامات عالی رتبه عراق بحث و گفت‌وگو کرد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه و چند تن از مقام‌های بلندپایه این وزارتخانه از همراهان ظریف در این سفر بودند.
این چهارمین سفر رسمی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار