در گفت و گو با پانا عنوان شد؛

کارکردن فرهنگی پویا ، سازنده و مکمل دانش است

دانش‌آموزانی که در تابستان در زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مشغول به کار هستند تقدیر می‌شوند

شیراز(پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس از تجلیل از دانش‌آموزانی که در تابستان بخشی از اوقات فراغت خود را با کار کردن در زمین‌های کشاورزی و یا کارگاه‌های صنعتی به منظور کسب درآمد و یا کمک به خانواده پُرکرده‌اند خبر داد و گفت در واقع هدف از برنامه‌های اوقات فراغت یک راهبرد برای اعتلای فرهنگ کار و تلاش جهادی، مهارت آفرینی و تقویت مهارت های اجتماعی در دانش‌آموزان است که متاسفانه در این طرح از دانش‌آموزانی که به کسب مهارت به صورت عملی در کارگاه‌ها، مزارع و باغات مشغول بوده‌اند غافل بوده‌ایم.

کد مطلب: ۱۰۹۸۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کارکردن فرهنگی پویا ، سازنده و مکمل دانش است

جهانبخش بانشی در گفت‌وگو با پانا دانش‌آموزانی که در تابستان اوقات فراغت خود را با کار کردن در زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌های تولیدی پر کرده‌اند را فعال‌ترین دانش‌آموزان پایگاه اوقات فراغت برشمرد چرا که این دانش‌آموزان فعالیت سازنده و گره‌گشایی دارند.

او افزود: در اوقات فراغت کارکردن و کسب تجربه مفید و سازنده توسط دانش‌آموزان فراموش می‌شود در صورتی که باید عرصه‌ کارکردن برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم باز شود و در این طرح قصد داریم با در نظر گرفتن حس مسوولیت در این دانش‌آموزان و شناسایی آنان از آن‌ها تقدیر کنیم.

به گفته او وقتی فرد از نوجوانی وارد عرصه فعالیت اجتماعی و اقتصادی می‌شود و مهارت و هنر کسب می‌کند هیچ‌گاه سربار جامعه نمی‌شود چرا که با حضور به موقع و کسب تجربه، توانسته اعتماد به نفس خود را افزایش دهد و موجب شکوفایی استعدادهای خود شود و همیشه توان اداره و مدیریت زندگی خود را خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه بی‌توجهی نوجوانان در بهترین ایام زندگی به حرفه‌آموزی و خودسازی مدنی،آسیبی جدی برای جامعه و آینده فرزندان ایران است گفت: این فعالیت اگر این طرح به ثمر برسد و ادارات به اجرای آن همت بگمارند به صراحت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه را پوشش می دهد و هدف آن تجلیل و تکریم از دانش‌آموزانی است که بدون اجبار و مشتاقانه در مسیر سازنده کار قرار گرفته‌اند.

مدرسه محل استعدادیابی دانش‌آموزان است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مدرسه را محل استعدادیابی دانش‌آموزان در تمام زمینه‌های شغلی برشمرد و اجرای طرح تقدیر از دانش‌آموزان فعال متوسطه دوم در زمینه کشاورزی و باغداری و کارگاهی را جزو مراحل استعدادیابی دانش‌آموزان خواند و گفت: اوقات فراغت تنها برای پُر کردن تابستان دانش‌آموزان نیست، بلکه گامی برای حرکت دانش‌آموزان به سمت استعداد بالقوه آنان است.

بانشی شکوفا شدن استعداد و آغازِ یافتن مسیر زندگی را از مدرسه دانست و گفت: گاهی اجرای یک تئاتر در مدرسه و یا طراحی یک پوستر موفق و یا ساختن یک وسیله صنعتی ساده مسیر آینده یک دانش‌آموز را روشن می‌کند و فرد در همان مسیر برای اینده خود گام برمی‌دارد.

یکی از ایده‌آل های آموزش و پرورش کسب مهارت و آشنایی با حرفه‌ها در سنین نوجوانی است

او با اشاره به اینکه یکی از ایده‌آل‌های آموزش و پرورش کسب مهارت و آشنایی با حرفه‌ها در نوجوانان است گفت: پیشنهاد ما این است که مناطق دانش‌آموزان فعال در زمینه‌ کشاورزی و صنعت و کارگاهی را شناسایی و از آنان تجلیل کنند تا دانش‌آموزان بدانند که کارکردن افتخار آموزش و پرورش است و همانطور که بعضی از فعالیت‌های پرورشی امتیازی را برای دانش‌آموزان به همراه دارد، دانش‌آموزانی که در تابستان در زمین‌های کشاورزی و یا بنگاه‌های اقتصادی دیگر مشغول به فعالیت هستند نیز با کمال افتخار تقدیر شود و چنین امتیازی به آنها تعلق گیرد.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ کار ایمان،تعهد و خود سازی را به همراه دارد، افزود: دانش‌آموزی که در نوجوانی به سمت اشتغال و کسب درآمد حرکت می‌کند در آینده به خوبی می‌تواند روی پای خود بایستد و قطعاً در آینده به انسان خودساخته‌ای تبدیل می‌شود و در نتیجه می‌تواند برای خود کسب و کاری راه اندازی و اشتغال زایی کند و هیچ گاه سربار جامعه نمی‌شود.

کارکردن فرهنگی پویا ، سازنده و مکمل دانش است

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگ کار در جامعه و کسب تجربیات اجتماعی در سنین نوجوانی گفت: امروزه دانش‌آموزان از فرهنگ کار فاصله گرفتند و ذهنیت فعالی در زمینه حرفه‌آموزی ندارند و خانواده‌ها آشنایی فرزندانشان با حرفه‌ها و مهارت‌آموزی را جدی نمی‌گیرند در صورتی که فرهنگ کار فرهنگی سازنده و حرکتی پویا است که می‌تواند سبب آبادانی کشور و پیشرفت جامعه و دانش‌آموزان شود.

آغاز فعالیت کلاس‌های پایگاه اوقات فراغت در بستر شبکه شاد

او در ادامه از آغاز فعالیت کلاس‌های پایگاه اوقات فراغت با توجه به شیوع کرونا در بستر شبکه شاد خبر داد و با اشاره به اینکه تمامی کلاس‌های پایگاه اوقات فراغت در بستر شبکه شاد رایگان است گفت: دانش‌آموزان تمامی پایه‌ها می‌توانند در کلاس‌های پایگاه اوقات فراغت شرکت کنند.

او پایگاه‌های اوقات فراغت استان فارس در شبکه شاد را 1923 گروه برشمرد و با اشاره به اینکه فعالیت دانش‌آموزان در بستر شبکه شاد بر مبنای مهارت آموزی است گفت: 120 کانون فرهگی تربیتی، 1479 مدرسه ، 22 اردوگاه ، 67 دارالقرآن ، 186 کانون ورزشی ، 49 پژوهش‌سرا در بستر شبکه شاد در سطح استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته‌ی او دانش‌آموزان در این پایگاه‌های اوقات فراغت، مهارت‌های کاربردی که در زندگی روزمره با آنها سر و کار دارند از جمله مهارت‌های فنی و حرفه‌ای همچون آچارکشی دوچرخه ، آشپزی همچون تولید مسقطی و تولید زولبیا بامیه، مهارت‌های اجتماعی همچون دوست‌یابی ، مهارت‌های ورزشی، فرهنگی و هنری و.... را می‌آموزند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص جذب دانش‌آموزان در پایگاه‌های اوقات فراغت از طریق شبکه شاد انجام می‌شود گفت: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه توسط ویروس کرونا ، عمده فعالیت‌های اوقات فراغت از طریق فضای مجازی و شبکه شاد انجام می‌شود.

بانشی اضافه کرد: در معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در تلاش هستیم که هرکدام از مدارس در بستر شبکه شاد حداقل یک پایگاه اوقات فراغت را به کارهای تابستانه دانش‌آموزان اختصاص دهند.

او ادامه داد: برگزاری کلاس‌های پایگاه اوقات فراغت علاوه بر آموزش مهارت‌های جدید به دانش‌آموزان، می‌تواند در تربیت اجتماعی آنها نیز نقش موثری داشته باشد.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار